بررسی زیرساختها و الزامات آموزش مجازی در عصر کرونا
به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، در دومین وبینار تحولات آموزش عالی مدیران مراکز فناوری اطلاعات دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و صنعتی اصفهان از چالش های آموزش غیرحضوری و دستاوردهای آن سخن گفتند.
به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، دکتر مرتضی امینی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی شریف، در دومین وبینار تحولات آموزش عالی که عصر امروز به همت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم برگزار شد به ارائه توضیحاتی در خصوص سامانه آموزش غیرحضوری دانشگاه صنعتی شریف پرداخت و درباره نیازمندی های اصلی زیرساخت شبکه گفت: تامین پهنای باند مناسب براساس برآوردهای انجام شده، دسترسی پذیری بالا و اتکاپذیری با اتصالات افزونه، لحاظ نمودن شرایط شبکه دانشجویان و استادان و ارائه راهکار و توجه به نیازهای ارائه آموزش به صورت سنکرون و ناسنکرون از جمله این نیازها است.
وی در ادامه ناپایداری شبکه و تغییرات مکرر در اتصالات و مسیریابی را از مسائل شبکه و اینترنت در کشور دانست و افزود: یکی دیگر از مسائل شبکه و اینترنت در کشور، هزینه بالای اتصالات فیبر نوری است که در سال جاری، هزینه اینترانت مخابرات شش تا هشت برابر افزایش یافته است و از سوی دیگر، هزینه برخی ارائه دهندگان اتصال فیبر در تهران بیش از پنج برابر شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف عدم دسترسی دانشجویان و استادان به اینترنت با کیفیت مناسب، هزینه بالای اینترنت در کشور و عدم نظارت بر اپراتورها در اعمال صحیح تعرفه های نیم بها و رایگان را از دیگر مسائل اینترنت در کشور مطرح نمود.
امینی در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاداتی همچون اتصال به مرکز تبادل ترافیک کشور(IXP) را برای کاهش هزینه و کاهش تاخیر ارسال بسته ها مطرح نمود و افزود: اعمال نظارت دقیق بر عملکرد اپراتورها از طرف سازمان تنظیم مقررات و الزام به اعلام نقطه تماس توسط اپراتورها، گسترش هر چه بیشتر و سریعتر شبکه های موبایل(خصوصا در مناطق دورافتاده) و بازنگری در تعرفه اینترنت خصوصا تعرفه ترافیک داخل کشور از جمله راهکارهایی برای بهبود شرایط فعلی است.
وی در بخش پایانی سخنان خود با ارائه نکاتی درباره سامانه های آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی شریف بر تاثیر برخورداری از تیم پشتیبانی مناسب در بهبود عملکرد تاکید کرد.
در ادامه این وبینار، دکتر علی فانیان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان درباره فرصت های استفاده از سامانه های غیرحضوری گفت: برطرف شدن محدودیت های زمانی، مکانی و تعطیلی های غیرمترقبه در حوزه آموزش، امکان استفاده از ظرفیت نخبگان فارغ التحصیل و مشغول در صنعت در جهت حضور در فرآیند آموزش و انجام پایان نامه ها، استفاده چندباره از منابع تهیه شده، تسهیل در برقراری ارتباط با پتانسیل های موجود در دانشگاه های دیگر و ارتقای اساتید در به کارگیری از ظرفیت های فناوری اطلاعات در حوزه آموزش و پژوهش را از جمله فرصت های دانست که استفاده از سامانه های غیرحضوری ایجاد کرده است.
دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به چالش های ایجاد شده در آموزش غیرحضوری گفت: اشکال در برگزاری کلاس هایی که جنبه کارگاهی دارند، کاهش مشارکت دانشجویان در کلاس درس و نگرانی از امن نبودن برگزاری امتحانات و مکانیزم های ارزیابی از چالش های استادان در آموزش غیرحضوری بود. علاوه بر این، آموزش مجازی بار زیادی بر روی دوش دانشجویان گذاشت. دغدغه استادان در برگزاری آزمون در برخی مواقع موجب بروز استرس زیادی برای دانشجویان می شد. همچنین در خصوص کلاس ها و آزمایشگاه های عملی، دانشجویان با فقدان به کارگیری تجربیات عملی روبه رو شدند.
وی در ادامه درباره چالش های زیرساخت شبکه بیان نمود: عدم توسعه زیرساخت مناسب شبکه در نقاط مختلف کشور، رایگان نبودن دسترسی به سرویس ها از مسائلی بود که در خصوص زیرساخت شبکه با آن روبه رو بودیم.
در ادامه این نشست مجازی، دکتر امید فاطمی، رئیس مرکز فناوری های دیجیتال دانشگاه تهران، اظهار کرد: در سیستم یادگیری الکترونیکی، مهم ترین مسئله بحث نگرش است و بقیه موضوعات به دنبال آن مطرح می شوند. مسئله این است که چه کار باید کرد که علاقه دانش آموزان به یادگیری الکترونیکی از دست نرود و استادان نیز به این تغییر از آموزش حضوری به آموزش الکترونیکی اشتیاق نشان دهند.
وی افزود: در ابتدا، اغلب استادان تصور می کردند یادگیری الکترونیکی همان روش سابق است و کلاس های آنلاین به صورت کلاس های حضوری گذشته برگزار می شد. دانشجویان دستگاه های مناسبی نداشتند و اینترنت مناسب نبود. استادان بعد از مدتی از تعدادی فایل پی دی اف یا پاورپوینت استفاده می کردند و به ارزیابی مستمر در طول ترم توجه نداشتند اما بعد از مدتی استاد در فضای مجازی با دانشجویان گروه تشکیل داد، به سراغ ارتباط ویدیویی(سنکرون) برای آموزش مجازی رفت. برای دانشجویان تکالیف تعیین کرد و هنگام روبرو شدن با مشکل از راهنماها کمک گرفت.
فاطمی با بیان این که آینده یادگیری باید اجتماعی، دانشجومحور و فعالیت محور باشد گفت: در آینده باید به جای کلاس های یک ساعت و نیمه از محتواهای کوتاه 8 تا 14 دقیقه ای و فضای چند رسانه ای برای آموزش استفاده کرد.
رئیس مرکز فناوری های دیجیتال دانشگاه تهران در پایان اعلام کرد: یادگیری الکترونیکی یک پارادایم برای بحث یادگیری است و اگر چه ابزار و فناوری در یاددهی و یادگیری نقش دارند اما موضوع مهم تر بحث طراحی تدریس است.
منبع: خبرگزاری ایسنا