بهترین جنس بدنه گوشی کدام است؟ (سرامیک، شیشه، فلز یا پلاستیک)

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، اگر کمی به گذشته نگاه کنید احتمالا به یاد می آورید که گوشی ها، مثل تخته سنگ هایی با شکل و مقدار های عجیب و غریب بودند. امروزه گوشی های هوشمند بسیار شبیه به هم هستند و غیر از این نمی توانند باشند، زیرا نمایشگرهای مستطیل شکل بزرگ آزادی عمل زیادی برای خلاقیت در طراحی به جا نمی گذارند. زمانی بدنه تمام گوشی های موبایل پلاستیکی بود. پس از دوره ای گوشی هایی با بدنه فلزی تولید شدند و این روزها شرکت های بزرگ محصولات تازه خود را با بدنه شیشه ای و سرامیکی تولید می کنند. البته باید اضافه کنیم که امروزه شرکت های سازنده گوشی بر اساس قیمت و نوع محصول خود از شیشه، سرامیک، پلاستیک و فلز در گوشی های هوشمند استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع جنس بدنه گوشی ها بپردازیم تا بفهمیم که بهترین جنس بدنه گوشی از بین سرامیک، فلز، شیشه و پلاستیک کدام است. پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

بهترین جنس بدنه گوشی کدام است؟ (سرامیک، شیشه، فلز یا پلاستیک)

در بازار امروز ما شاهد استفاده از هر 4 جنس یعنی سرامیک، فلز، شیشه و پلاستیک در گوشی های هوشمند هستیم اما شاید این سازنده ها در آینده از ماده تازه دیگری در ساخت بدنه گوشی های هوشمند استفاده کنند. گوشی های هوشمند در مقوله های مختلفی با هم تفاوت دارند که از جمله آن ها می توان به میزان نمایشگر، نوع پردازنده ، کیفیت دوربین و… غیره اشاره کرد. یکی از عواملی که علاوه بر مقوله های مذکور در معین قیمت و فزونی یک گوشی تاثیر می گذارد، جنس بدنه آن است. اگرچه گوشی های هوشمند با بدنه شیشه ای همچنان بر بخش ممتاز این صنعت حاکم هستند، اما شما می توانید گوشی های با بدنه فلزی را نیز جزو دسته ممتاز قرار دهید. برای مثال می توان به پیکسل 5 اشاره کرد که بدنه ای فلزی دارد و سیم پیچ شارژ بی سیم داخل آن از جنس پلی کربنات است.

گوشی های با بدنه پلاستیکی نیز به وفور در بازار جهانی گوشی های هوشمند به چشم می خورند. می توان گفت بیشتر گوشی های میان رده با بدنه پلاستیکی در اختیار کاربران قرار می گیرند که البته با در نظر گرفتن قیمت آن ها امری معقولانه است. سامسونگ حتی ماده ای با حالت شبرنگی به نام Glastic را اختراع کرد که ظاهراً شبیه شیشه است، اما واقعاً اینطور نیست. در نهایت، گوشی های سرامیکی نیز به عنوان یک گزینه لوکس در بعضی از مدل های گوشی های آسیای شرقی وجود دارند و اگر بخواهیم به جنس بدنه های بیشتری نگاه کنیم، باید به LG G4 و قاب پشتی چرمی آن نیز اشاره ای داشته باشیم.

هر کدام از این مواد که در بدنه گوشی های هوشمند از آن بهره برده می شود، مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی پلاستیک، فلز، شیشه و سرامیک به عنوان بدنه گوشی بپردازیم و نکات مثبت و منفی هر کدام را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدیم تا شما بتوانید در نهایت انتخاب کنید که کدام یک از این مواد بهترین گزینه برای بدنه گوشی هوشمند است.

ابتدا با پلاستیک آغاز می کنیم.

پلاستیک

اگرچه تولید بعضی از پلاستیک ها گران است و می تواند با شیشه و فلز رقابت کند اما در حالت کلی بدیهی است که پلاستیک ارزان ترین گزینه برای استفاده در بدنه گوشی هوشمند است. پلاستیک در هر شکل، رنگ و میزان ای قابل تولید است. پلاستیک ساخته شده می تواند این مزایا را ارائه کند و از این طریق باعث شود که سازنده بتواند گوشی خود را با بدنه ای باریک و حتی نرم بسازد. همانطور که احتمالا می دانید، پلاستیک یک محصول نفتی است و بعضی از پلاستیک ها را می توان راحت تر از سایرین بازیافت کرد.

طراحان به راحتی می توانند طرح و رنگ مد نظر خود را روی پلاستیک پیاده کنند و این همان قابلیتی است که بعضی از مواد مورد استفاده در ساخت یک محصول توانایی ارائه آن را ندارند. قطعا تنوع رنگی گوشی های با بدنه پلاستیکی را به هیچ وجه نمی توان در گوشی های با بدنه فلزی و شیشه ای دید. بد نیست به مزایا و معایب پلاستیک به عنوان بدنه گوشی های هوشمند اشاره کنیم.

مزایای استفاده از پلاستیک در گوشی های هوشمند

  1. قیمت مناسب: تولید پلاستیک عموماً ارزان تر از سایر گزینه های موجود در این لیست است و این بر قیمت نهایی گوشی هوشمندی که می خرید، تاثیرگذار خواهد بود. سازندگان با استفاده از پلاستیک، ماده ای با قابلیت تغییرپذیری بهتر را در اختیار دارد و این یعنی آزادی بیشتر در طراحی و شکل دادن به یک محصول که در نهایت منجر به ارائه محصولی با قیمت مناسب به کاربران می شود. مسلما زمانی که یک گوشی دو فاکتور قیمت مناسب و طراحی زیبا را داشته باشد،نظر کاربران زیادی را به خود جلب می کند.
  2. عدم ایجاد مشکل در آنتن دهی و انتقال امواج مغناطیسی: پلاستیک با امواج الکترومغناطیسی تداخلی ندارد، بنابراین می توانید بدون هیچ مسئله ای گوشی خود را به صورت بی سیم شارژ کنید و همچنین به طور کلی آنتن دهی بهتری نیز خواهد داشت. با بهره گیری از پلاستیک، تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا گوشی هایی با مقاومت بالایی را بسازند که که امواج رادیویی را به خوبی و با کمترین میزان کاهش سیگنال انتقال دهند. انتقال سیگنال در صنعت گوشی های هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. دوام بالا: این ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما پلاستیک می تواند بسیار بادوام باشد، به ویژه در مقایسه با شیشه، به سختی می تواند خرد و خراشیده شود. همچنین شما شاید بتوانید یک ابزار ساخته شده از جنس پلاستیک را بشکنید، اما حداقل این مواد، مقاومت بسیار بیشتری در مقایسه با شیشه و فلز در برابر اتفاقات غیرقابل پیش بینی مانند افتادن گوشی از دست و پرت شدن آن دارد.

معایب استفاده از پلاستیک در گوشی های هوشمند

  1. حس مصنوعی بودن: هنگامی که شما یک گوشی پلاستیکی را در دست می گیرید، ممکن است حس مصنوعی و ارزان بودن آن شما را اذیت کند. راه هایی برای رفع این مشکل وجود دارد که برای مثال بعضی از تولیدکنندگان پلاستیک را حکاکی می کنند، آن را با لایه های مختلف می پوشانند، آن را جلا می دهند یا مات می کنند. همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم، سامسونگ نیز از پلاستیک Glastic استفاده می کند که ظاهری شیشه ای دارد و حس مصنوعی بودن پلاستیک را به شما القا نمی کند. امروزه بیشتر گوشی های میان رده اقتصادی از جنس پلاستیک هستند و سازندگان در تلاش اند تا از پلاستیک های با کیفیتی در بدنه های گوشی های هوشمند خود بهره ببرند.
  2. عایق گرما بودن: پلاستیک یک عایق گرما است و نمی تواند گرما را به طور موثری به بیرون هدایت کند. این باعث می شود که برای قطعات گوشی که از داخل گرم می شوند مشکل ساز شود و عمر مفید آن ها را با کاهش روبرو کند. ممکن است هنگامی که شما تلفن خود را لمس می کنید داغ نباشد، علت آن این است که پلاستیک عایق گرماست و چون توانایی انتقال گرما را ندارد، آن را درون گوشی نگه می دارد و به قطعات آن مانند باتری آسیب جدی می زند.
  3. مقاومت در برابر حرارت: مطمئنا می دانید که پلاستیک در برابر گرما مقاومت خوبی ندارد و این یکی از نکات منفی گوشی های با بدنه پلاستیکی است. باید خاطر نشان کنیم که اگر گوشی پلاستیکی خود را در معرض حرارت شدید قرار دهید، مطمئناً ذوب می شود. بعضی از پلاستیک ها نیز در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی تغییر رنگ نشان می دهند.

همچنین از دیگر نکات منفی پلاستیک می توان به کثیف شدن و از نونواری افتادن آن پس از مدتی استفاده از گوشی اشاره کرد. پلاستیک علاوه بر این می تواند رنگ خود را به لباس مصرف کننده نیز انتقال دهد و باعث ایجاد مسائلی از این قبیل شود.

فلز

زمانی که فناوری شارژ بی سیم و نسل پنجم اینترنت همراه (5G) هر دو رویایی دست نیافتنی بودند، فلز برای حکومت بر قلمرو گوشی های هوشمند پرچم دار استفاده می شد. زمان همه چیز را تغییر می دهد و امروزه گوشی های فلزی کمتر به چشم می خورند. برای بسکمک از کاربران فلز مفهوم واقعی کیفیت برتر است. در دست گرفتن یک گوشی همراه با بدنه براق آلومینیومی حس خوبی را به کاربر منتقل می کند و به همین دلیل اغلب افراد، حتی به طور ناخودآگاه، فلز را به عنوان یک ماده باکیفیت در نظر می گیرند. عمدتا در این گوشی ها از نوعی آلیاژ آلومینیوم سبک و نازک استفاده می شود.

کاربران عاشق زیبایی هستند و از طرفی هیچ کاربری هم مایل نیست که یک گوشی سنگین وزن با بدنه ای از جنس فولاد سرد را در طول روز به همراه خود ببرد. ماهیت فلز به گونه ای است که امواج رادیوی نمی توانند به راحتی از آن عبور کنند، در نتیجه اگر آنتن گیرنده گوشی ها پشت بدنه فلزی قرار بگیرد در دریافت امواج رادیویی با مشکل روبرو می شود. به همین دلیل تولیدکننده ها مجبور هستند در بخش هایی از بدنه فلزی گوشی، نوارهایی پلاستیکی را برای باز کردن جهت امواج قرار دهند. بد نیست به مزایا و معایب فلز به عنوان بدنه گوشی های هوشمند بپردازیم.

مزایای استفاده از فلز در گوشی های هوشمند

  1. حس خوب و ظاهر زیبا: فلز بدون توجه به اینکه در واقع چقدر ارزان است، ظاهر و احساس خوبی را هنگام در دست گرفتن گوشی هوشمند به کاربر می دهد. کسی که گوشی با بدنه فلزی در دست می گیرد ناخودآگاه حس می کند که با محصول با کیفیت تری سر و کار دارد. فلز ماده زیبایی است و نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت که هر ماده ای که زیبا باشد، مفهوم کیفیت خوب را نیز در فکر کاربرش ترسیم می کند. ارزان ترین روکش قلعی نسبت به بیشتر پوشش های پلاستیکی فزونی بیشتری دارد و از نظر کاربران نیز اشیای فلزی بسیار ممتاز هستند مانند ساعت های فلزی، جواهرات و غیره.
  2. اتلاف گرما: بیشتر فلزات رسانای عالی گرما هستند. این بدان معناست که قطعات داخلی گوشی شما می توانند گرمای اضافی را از طریق بدنه گوشی دفع کنند. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است برخلاف پلاستیک، این گرما روی بدنه گوشی حس خواهد شد. هر چند که حس شدن گرما روی بدنه گوشی خیلی بهتر از خراب شدن قطعات داخلی بر اثر گرماست.
  3. دوام بالا: بعضی از فلزات بسیار بادوام هستند و اگر گوشی از دست شما بیفتد تکه تکه نمی شوند.

معایب استفاده از فلز در گوشی های هوشمند

  1. تداخل امواج رادیویی: این مشکل بسیار بزرگی در گوشی های با بدنه فلزی محسوب می شود. گوشی های با قاب پشتی فلزی را نمی توان به صورت بی سیم شارژ کرد زیرا فلز موجود در ساختار با میدان مغناطیسی شارژر تداخل پیدا می کند. شارژر بی سیم جریانی را در بیشتر فلزات القا می کند و زمانی که این جریان جایی برای رفتن ندارد گرم می شوند. فلز سیگنال های LTE، بلوتوث و وای فای را به سختی انتقال می دهد، زیرا این فرکانس های بی ضرر به سختی از مواد متراکم عبور می کنند و به همین دلیل سازندگان در ساخت گوشی های دارای بدنه فلزی خود از نوار های پلاستیکی در خطوط آنتن و قسمت های شیشه ای استفاده می کنند.
  2. اتلاف گرما: به طرز عجیبی اتلاف گرما را هم می توان نکته مثبت فلز و هم نکته منفی آن نامید. علت قرار گرفتن این مقوله در بخش معایب فلز این است که در بعضی موارد نادر، گوشی های فلزی وقتی بالاتر از دمای خاصی گرم می شوند، می توانند باعث سوختگی و آتش سوزی شوند. همانطور که در بخش بالا به آن اشاره شد، همان قابلیتی که باعث می شود یک گوشی ساخته شده با بدنه ای فلزی حس خنکی را به کاربر انتقال دهد، همچنین باعث می شود که پس از مدتی استفاده حس گرم شدن گوشی نیز به دست کاربر منتقل شود. بدین ترتیب مقوله اتلاف گرما در بدنه فلزی گوشی ها هم عیب محسوب می شود هم مزیت.
  3. دوام: این نکته نیز کمی گیج کننده به نظر می رسد. گوشی های فلزی در صورت افتادن تکه تکه نمی شوند، اما خط و خش های ناشی از ضربه بر روی آن باقی می مانند و به راحتی قابل مشاهده هستند. فلز به راحتی تغییر شکل پیدا می کند مخصوصا در صورتی که ضخامت کم و انعطاف پذیری بالایی نیز داشته باشد. بنابراین این نکته منفی را نیز باید در نظر بگیریم.

شیشه

شیشه در سال های اخیر و به دلایل خوبی، متریال ترجیحی گوشی های هوشمند بوده است. این گوشی های به اصطلاح ساندویچ شیشه ای مزایا بسیار بیشتری نسبت به معایب خود دارند. برای یادآوری بد نیست بگوییم که آیفون 4 و نکسوس 4 از جمله اولین گوشی هایی بودند که با بدنه های شیشه ای تولید شدند. ماهیت شیشه به گونه ای است که مشکل فلز را ندارد. گوشی هایی در بازار وجود دارند که به قاب پشتی کاملا شیشه ای مجهز شده اند تا هماهنگی بیشتری با نمایشگر شیشه ای خود داشته باشند. استفاده از شیشه در ساخت بدنه یک گوشی هوشمند قیمت آن محصول را نیز افزایش می دهد.

سازندگان در ساخت گوشی های خود از نوعی از شیشه با شفافیت بسیار بالا و انبساط پذیری بسیار کم مانند گوریلا گلس استفاده می کنند و این امر باعث می شود که قیمت محصولات شان افزایش یابد. در گوشی هایی که بدنه شیشه ای دارند می توان قابلیت شارژ بی سیم را افزود. یکی از دلایلی که شرکت های سازنده گوشی های هوشمند به تولید گوشی های با بدنه شیشه ای روی آوردند همین بهره مندی از شارژ وایرلس بود. در مجموع باید گفت که استفاده از شیشه در ساخت یک گوشی همراه می تواند طراحی و ظاهر زیبایی را در آن محصول خلق کند. وقت آن است به بررسی مزایا و معایب شیشه در بدنه های گوشی های هوشمند به پردازیم.

مزایای استفاده از شیشه در گوشی های هوشمند

  1. حس خوب و ظاهر زیبا: کاربران از به دست گرفتن گوشی های با جنس بدنه شیشه ای احساس خوبی دارند. علاوه بر این، شیشه توانایی منعکس کردن نور را دارد و همچنین می تواند ظاهری مجذوب کننده را برای گوشی به ارمغان بیاورد. گاهی اوقات، بدنه شیشه ای از بعضی ساخته های فلزی نیز ظاهری درخشان تر دارد. شیشه را می توان به رنگ های مختلف رنگ آمیزی و به هر شکل و شکلی که قابل تصور باشد تولید کرد.
  2. عبور بدون مشکل امواج رادیویی: ماهیت شیشه به گونه ای است که مشکل فلز را ندارد. امواج رادیویی به راحتی از آن عبور کرده و با آن تداخلی ایجاد نمی کنند. شیشه همانند پلاستیک در برابر عبور سیگنال ها با مسئله ای روبرو نمی شود و این قابلیت همچنین به شما اجازه استفاده از شارژر بی سیم را نیز می دهد.
  3. مقاومت در برابر خط و خش: امروزه تولیدکنندگان، شیشه مورد استفاده در گوشی های هوشمند را حرارت می دهند تا در برابر خط و خش مقاوم تر و بادوام تر شوند. شیشه کورنینگ گوریلا و شیشه های سرامیکی اپل در جلو و پشت گوشی بسیار بادوام هستند و مقاومت خوبی در برابر خط و خش از خود نشان می دهند.

معایب استفاده از شیشه در گوشی های هوشمند

  1. دوام: هرچقدر که شیشه ممکن است در برابر خط و خش مقاوم باشد، بسیار شکننده است و زمانی که شکسته می شود، زیبایی سابق خود را از دست می دهد. بدنه شیشه ای گوشی ها در مقابل ضربه بسیار ضعیف تر از بدنه های فلزی و پلاستیکی هستند. هیچ سازنده ای نمی تواند کاری کند که یک شیشه نازک شکسته نشود و به همین دلیل باید مراقب گوشی هایی که با بدنه های شیشه ای ساخته شده اند، باشید. اگر گوشی از دست شما به صورت اتفاقی بیفتد یا پرت شود، به احتمال زیاد قاب پشتی و نمایشگر آن خرد می شود.
  2. باقی ماندن لک اثر انگشت: یکی دیگر از مسائل بدنه شیشه ای گوشی های هوشمند آن است که جای اثر انگشت به راحتی روی آن باقی می ماند و دائما باید با یک دستمال مایکروفایبر یا گوشه لباس خود لکه های اثر انگشت را از روی بدنه گوشی پاک کنید. برای کاربرانی که بسیار حساس هستند، این مشکل می تواند واقعا آزاردهنده باشد.

از دیگر نکات منفی شیشه می توان به لغزنده بودن آن اشاره کرد. نگه داشتن یک گوشی هوشمند با بدنه شیشه ای در دستان خیس مانند نگه داشتن یک تکه یخ است. این ماهیت باعث می شود که شیشه چسبندگی کمی در دست کاربر داشته باشد و به راحتی از دست او لیز بخورد. همچنین سازندگان گوشی های هوشمندی که قصد استفاده از شیشه در گوشی های خود دارند، باید به مقوله وزن آن نیز توجه کرده و تا حد ممکن ضخامت آن را کم کنند.

سرامیک

سرامیک یک جایگزین عالی برای شیشه است. این ماده سختی بیشتری از شیشه دارد و در مقابل خط و خش نیز بسیار مقاوم است. بعضی از سرامیک ها سخت تر از هر فلزی هستند که در فعالیت های روزانه خود استفاده می کنید، بنابراین آن ها را به راحتی نمی توانید خراشیده کنید. برای مثال می توان به گوشی هواوی P40 پرو اشاره کرد از بدنه سرامیکی ساخته شده است. این بدنه از نوعی پودر به نام Nano microcrystalline zirconium ساخته شده و بعد از گذراندن فرایند های ویژه تولید، می تواند جلوه ای سه بعدی به گوشی بدهد و در عین حال نازکی گوشی را نیز حفظ کند. در هر صورت این متریال نیز همانند سایر مواد مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایای استفاده از سرامیک در گوشی های هوشمند

  1. حس خوب و ظاهر زیبا: همانند شیشه و فلز، کاربران با در دست گرفتن گوشی های با بدنه سرامیکی حس خوبی را تجربه خواهند کرد. بعضی از مردم فکر می کنند که گوشی های سرامیکی نشانه لوکس بودن آن ها است. درخشش سرامیک در زیر نور ظاهر مجذوب کننده و درخشانی را به بدنه گوشی های هوشمند می دهد.
  2. مقاومت در برابر خط و خراش: همانطور که قبلا ذکر شد، سرامیک بسیار سخت است و به راحتی خراشیده نمی شود. مقاومت آن در برابر خط و خش بسیار بیشتر از شیشه است.
  3. عبور بدون مشکل امواج رادیویی: سرامیک برای عبور فرکانس های رادیویی تداخلی ایجاد نمی کند. سرامیک همانند شیشه در برابر عبور سیگنال ها با مسئله ای روبرو نمی شود و این قابلیت همچنین به شما اجازه استفاده از شارژر بی سیم را نیز می دهد.

معایب استفاده از سرامیک در گوشی های هوشمند

  1. شکنندگی بسیار بالا: ایراد اصلی سرامیک، شکنندگی بالای آن است. اگر گوشی سرامیکی را بیندازید، مطمئناً خرد می شود. بنابراین از این جهت تقریبا با شیشه برابر است و به نوعی می توان گفت که این دو متریال مستعد شکستن هستند.
  2. قیمت بالا: سختی سرامیک آنقدر بالاست که کار کردن روی آن بسیار سخت و نیازمند طی مراحل طولانی و پیچیده ای است. به طور کلی بگوییم سرامیک مراحل تولید دیوانه کننده ای دارد که تمام این مراحل خود را در قیمت بسیار بالای آن نشان می دهد.
  3. انعطاف پذیری بسیار کم: از آنجایی که سرامیک بسیار سخت است، طبیعتا از انعطاف پذیری بسیار کمی بهره می برد و دست سازندگان را برای ایجاد طرح و نقش های مختلف می بندد.

ما در این مقاله به بررسی تمامی معایب و مزایای گوشی های با بدنه سرامیکی، فلزی، شیشه ای و پلاستیکی پرداختیم. سازندگان گوشی های موبایل به خاطر بعضی محدودیت های فنی و با بعضی اهداف در طراحی محصولات خود به سراغ هریک از این مواد می فرایند، اما برای کاربران سلیقه و حسی که از جنس بدنه گوشی می گیرند اهمیت دارد. دانستن این نکات به ما در هنگام خرید گوشی های هوشمند کمک شایانی خواهد کرد که بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنیم.

با توجه به نکاتی که درمورد هر کدام از متریال ها ذکر شد، از نظر شما بهترین جنس بدنه گوشی کدام است: سرامیک، شیشه، فلز یا پلاستیک؟ نظر خود را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Phonearena

منبع: دیجیکالا مگ

به "بهترین جنس بدنه گوشی کدام است؟ (سرامیک، شیشه، فلز یا پلاستیک)" امتیاز دهید

1 کاربر به "بهترین جنس بدنه گوشی کدام است؟ (سرامیک، شیشه، فلز یا پلاستیک)" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین جنس بدنه گوشی کدام است؟ (سرامیک، شیشه، فلز یا پلاستیک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید