آسمان شب، اردیبهشت 1401

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، در این مقاله، مهم ترین رویدادهای نجومی اردیبهشت 1401 و چگونگی رصد آن ها را مرور می کنیم.

آسمان شب، اردیبهشت 1401

شاید دیدنی آسمان شب از میان آلودگی نوری شهر ها را غیرممکن بدانید؛ ولی باید یادآوری کنیم که هنوز پدیده هایی وجود دارند که می توانید از آن ها لذت ببرید و برای دقایقی از تنش های روزمره فاصله بگیرید. برای دیدنی بسیاری از این رویدادها، به ابزار گران قیمتی احتیاج ندارید و کافی است دست کم 15 دقیقه پیش از آغاز رصد به پشت بام یا هر فضای باز دیگری بروید تا چشم هایتان به شرایط تاریکی عادت کند. از اتفاقات آسمان شب در اردیبهشت 1401 در وبلاگ صنعت چاپ آگاه شوید.

آسمان شب در اردیبهشت 1401

اردیبهشت 1401، سحرگاهان شلوغی برای علاقه مندان به آسمان شب تدارک دیده است.

پنجشنبه 1 اردیبهشت

نزدیک ترین فاصله دنباله دار C/2021 O3 (PanSTARRS) از خورشید

دوشنبه 5 اردیبهشت: مقارنه ماه و سیاره زحل

(رویداد قابل مشاهده با چشم غیرمسلح)

در سپیده دم 5 اردیبهشت، ماه در آسمان به نزدیکی سیاره زحل می رسد. در این روز، زحل 5 درجه بالای ماه در آسمان دیده می گردد. برای مشاهده این رویداد، دو ساعت پیش از طلوع آفتاب فرصت دارید.

سه شنبه 6 اردیبهشت: مقارنه ماه و سیاره مریخ

(رویداد قابل مشاهده با چشم غیرمسلح)

یک روز پس از مقارنه ماه و سیاره زحل، ماه درکنار سیاره مریخ قرار خواهد گرفت. مانند روز گذشته، ماه پایین تر از سیاره مریخ واقع شده است و نزدیک به 4/5 درجه از آن فاصله خواهد داشت. برای رصد این رویداد، می توانید از 1/5 ساعت پیش از طلوع آفتاب به افق شرقی نگاه کنید.

چهارشنبه 7 اردیبهشت: مقارنه ماه و سیاره زهره

(رویداد قابل مشاهده با چشم غیرمسلح)

در سومین روز متوالی مقارنه های ماه و سیاره های منظومه شمسی، ماه به دیدار سیاره درخشان زهره می رود. در این صبحگاه، هلال کهنه ماه در سمت راست و پایین سیاره درخشان زهره با فاصله 4/5 درجه ای از آن دیده می گردد. مانند روز گذشته، برای رصد این مقارنه 1/5 ساعت پیش از طلوع آفتاب فرصت دارید.

پنجشنبه 8 اردیبهشت: بیشترین ارتفاع سیاره عطارد در افق شامگاهی

شامگاه 8 اردیبهشت، سیاره عطارد به بیشترین ارتفاع خود در افق خواهد رسید و در لحظه غروب خورشید 19/5 درجه از افق فاصله خواهد داشت. البته برای رصد آن باید دست کم تا 30 دقیقه پس از غروب خورشید منتظر بمانید تا آسمان کمی تاریک گردد.

یکشنبه 11 اردیبهشت: ماه نو

(رویداد قابل مشاهده با تلسکوپ کوچک)

ماه نو در اردیبهشت 1401 با خاتمه ماه رمضان مصادف خواهد بود که رویت آن برای مسلمانان با اهمیت است.

ماه نو در ساعت 00:59 نیمه شب یکشنبه 11 اردیبهشت اتفاق می افتد و تا غروب خورشید در این روز، نزدیک به 19 ساعت فاصله وجود دارد. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که هلال ماه نو در غروب یکشنبه مشاهده گردد. باوجوداین در ایران، استفاده از ابزارهای اپتیکی برای رصد این هلال لازم است.

یکشنبه 11 اردیبهشت: مقارنه سیاره های زهره و مشتری

(رویداد قابل مشاهده با چشم غیرمسلح)

مقارنه زهره و مشتری آن گونه که در میدان دید 0.5 درجه ای تلسکوپ با بزرگ نمایی 160 برابر دیده می گردد. در صبحگاه 11 اردیبهشت، پرنورترین سیاره های منظومه شمسی در آسمان، یعنی سیاره های زهره و مشتری، دیدار نزدیکی با یکدیگر خواهند داشت. دیدنی این رویداد مجذوب کننده چه با چشمان غیرمسلح و چه با ابزار رصدی چشم نواز خواهد بود.

دوشنبه 12 اردیبهشت: مقارنه ماه و سیاره عطارد و خوشه پروین

(رویداد قابل مشاهده با چشم غیرمسلح)

پس از تاریک شدن آسمان در غروب 12 اردیبهشت، هلال باریک ماه درکنار سیاره عطارد و خوشه ستاره ای پروین دیده می گردد. این رویداد را می توان با چشم غیرمسلح نیز دیدن کرد؛ ولی ممکن است ستاره های خوشه پروین در ارتفاع کم از افق به راحتی دیده نشوند.

آدینه 16 اردیبهشت: روز جهانی نجوم در سال 1401

روز جهانی نجوم هرساله در نزدیک ترین تعطیلی آخر هفته به شرایط تربیع اول ماه (زمانی که نیمی از ماه روشن و نیمی از آن تاریک است و تقریبا در شب هفتم ماه قمری اتفاق می افتد) بین 15 آوریل (26 فروردین) تا 15 مه (25 اردیبهشت) برگزار می گردد.

دوشنبه 26 اردیبهشت: ماه کامل

(رویداد قابل مشاهده با چشم غیرمسلح)

چهارشنبه 28 اردیبهشت: مقارنه سیاره های مریخ و نپتون

(رویداد قابل مشاهده با تلسکوپ کوچک)

بامداد 28 اردیبهشت فرصت مناسبی است که به یاری سیاره مریخ، دورترین سیاره منظومه شمسی از خورشید را رصد کنید. در این روز، نپتون فقط نیم درجه با مریخ فاصله دارد و می توان آن دو را هم زمان در میدان دید تلسکوپ مشاهده کرد. برای دیدنی این رویداد از 120 تا 45 دقیقه پیش از طلوع خورشید فرصت دارید.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب شهاب سنگ چیست و چگونه به وجود می آید؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "آسمان شب، اردیبهشت 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان شب، اردیبهشت 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید