از مار زنبور عسل تا افعی گودال؛ دنیای مار ها چه رنگی است؟

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، با گذشت زمان، مار ها رنگ خود را با محیط اطراف و احتیاج های خود تطبیق داده اند؛ کروماتوفور ها در پوست مار ها تنها چند رنگ فراوری می نمایند که سپس با هم ترکیب می شوند تا رنگ ها و نقش های زنده ایجاد نمایند.

از مار زنبور عسل تا افعی گودال؛ دنیای مار ها چه رنگی است؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از azanimals، بعضی از پر جنب و جوش ترین مار ها عبارتند از مار گیره دار سانفرانسیسکو، مار گربه ای حلقه دار طلایی، مار مرجانی آبی مالایا و مار پرتو خورشید؛ مهم نیست که چه احساسی نسبت به مار ها دارید، انکار زیبایی فریبنده آن ها سخت است.

با توجه به اینکه بیش از 3900 گونه مار در سرتاسر جهان پراکنده شده اند، جای تعجب نیست که آن ها در میزان ها، رنگ ها و طرح های مختلف هستند. بسیاری از ما فقط با مار های معمولی باغی که در حیاط خانه هایمان یافت می شوند یا مار های مسی و پنبه دهان مخوف آشنا هستیم. با این حال، غیر از مرگبار و خطرناک بودن، می توانیم مار ها را به خاطر زیبایی شان تحسین کنیم.

پوست مار دارای سلول هایی به نام کروماتوفور است که محدود به فراوری رنگ هایی مانند قهوه ای، سیاه و قرمز است. سلول های ایریدوفور رنگین کمانی فراوری می نمایند که به وسیله کروماتوفور ها در بعضی مار ها منعکس می گردد. پس چگونه مار ها رنگ های دیگری مانند بنفش، زرد، سبز، آبی دارند؟ خوب، رنگ های اصلی فراوری شده با یکدیگر تعامل دارند یا در مقادیر یا کیفیت های مختلف موجود هستند، که منجر به رنگ ها و الگو های مختلف موجود در گونه های مختلف می گردد.

مار ها در طول زمان رنگ ها و الگو های متفاوت و منحصربه فردی را به عنوان مکانیزمی برای پنهان شدن از شکارچیان، فریب دادن طعمه ها یا حتی ترساندن هرگونه موجودی ایجاد نموده اند. مار ها بسته به محل زندگی، آنچه شکار می نمایند، آب و هوا و عوامل دیگر، با این موارد سازگار می شوند و بر این اساس ظاهر می شوند.

در ادامه این گزارش به آنالیز رنگارنگ ترین مار های جهان پرداخته شده است.

مار گارتر سانفرانسیسکو (Thamnophis sirtalis tetrataenia)

فهرست ما با مار رنگارنگ معروف به مار گیره دار سانفرانسیسکو آغاز می گردد. این مار یک زیرگونه کوچک و چند رنگ از مار های معمولی است. با الگوی قابل توجهی از راه راه های سیاه، قرمز و آبی-سبز متمایز می گردد. پس از اجرای قانون گونه های در معرض خطر، این مار یکی از اولین مار هایی بود که به عنوان در معرض خطر انقراض معرفی گردید. این یک مار غیر سمی است که قربانیان خود را به طور کامل می گیرد و می بلعد.

مار تاک آسیایی (Ahaetulla prasina)

مار تاک آسیایی یک گونه مار بومی جنوب آسیا از خانواده Colubridae است. به مار تاک آسیایی، مار شلاقی بوئی، مار شلاقی گونتر و مار شلاقی شرقی نیز می گویند. بدن این مار به رنگ زرد متمایل به سبز است. ممکن است بدن خود را بکشد تا در صورت لزوم یک الگوی شطرنجی از فلس های روشن و تیره را در معرض دید قرار دهد. مار تاک آسیایی بدن نازکی دارد که به سمت سرانجام باریک می گردد.

مار گربه ای حلقه دار طلایی (Boiga dendrophillia)

این مار زیرگونه ای از دندروفیلا بویگا است. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که این مار دقیقا شبیه زنبور عسل است. رنگ های این مار دوست داشتنی مطمئناً توجه شما را به خود جلب می نماید، زیرا بدن آن بیشتر مشکی است، اما با نوار های زرد رنگی حلقه شده است. اگرچه معمولاً در اسارت نگهداری نمی گردد، اما مار گربه ای حلقه دار طلایی گاهی به وسیله نگهبانان متخصص مار نگهداری می گردد. این یک مار سمی است، اما زهر آن به میزان کافی برای کشتن یک فرد قوی نیست. این مار ها در بسیاری از بخش های جنگل های جنوب آسیا یافت می شوند.

افعی گودال جزیره ای (Trimeresurus insularis)

این گونه از مار بومی آسیای جنوب شرقی است. این افعی خیره نماینده یکی از مجذوب کننده ترین مار های جهان است. در رنگ های مختلف خیره نماینده ظاهر می گردد. بعضی فیروزه ای، بعضی سبز لیمویی و بعضی دیگر زرد هستند. این گونه از افعی ها گوشتخوار هستند و از طعمه های نزدیک خود تغذیه می نمایند. زیستگاه طبیعی آن ها در جنگل است، جایی که ممکن است در درختان پیدا شوند. آن ها از دوزیستان، حشرات و پرندگان تغذیه می نمایند.

منبع: فرارو

به "از مار زنبور عسل تا افعی گودال؛ دنیای مار ها چه رنگی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مار زنبور عسل تا افعی گودال؛ دنیای مار ها چه رنگی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید