انواع ارتودنسی نامرئی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، ارتودنسی نامرئی (به انگلیسی: invisible orthodontics) یکی از پر طرفدارترین روش های ارتودنسی است. در ارتودنسی نامرئی دستگاه های ارتودنسی دیده نمی شوند.

انواع ارتودنسی نامرئی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

ارتودنسی نامرئی چیست؟

در ابتدا می خواهیم به این سوال بپردازیم. ارتودنسی نامرئی (به انگلیسی: invisible orthodontics) یکی از پر طرفدارترین روش های ارتودنسی است. در ارتودنسی نامرئی دستگاه های ارتودنسی دیده نمی شوند. روش های زیادی برای تقسیم بندی ارتودنسی وجود دارد، یکی از آن ها تقسیم ارتودنسی به نامرئی و معمولی (که از روی دندان ها دستگاه های ارتودنسی پیدا هستند) است.

ارتودنسی نامرئی روش درمانی است که بیشتر مورد استقبال افراد بزرگسال قرار می گیرد و بزرگسالان به دلایل متفاوت، بیشتر در پی این هستند که ارتودنسی بر روی دندان آن ها نمایان نباشد. مزیت اصلی انواع ارتودنسی نامرئی نمایان نبودن آن است. البته باید ذکر کرد که استفاده از ارتودنسی نامرئی برای همه امکان پذیر نیست و در ابتدا باید به وسیله متخصص ارتودنسی معاینه شوید.

با ما همراه شوید تا علاوه بر ارتودنسی نامرئی، به موارد دیگری از جمله مراحل ارتودنسی نامرئی، هزینه تقریبی ارتودنسی نامرئی، قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا، انواع ارتودنسی نامرئی و … بپردازیم.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این روزها افراد چه مواردی را در زمینه ارتودنسی نامرئی، جستجو می نمایند:

* هزینه تقریبی ارتودنسی نامرئی

* هزینه ارتودنسی نامرئی در تهران

* معایب ارتودنسی نامرئی

* مراحل ارتودنسی نامرئی

* انواع ارتودنسی نامرئی

* ارتودنسی نامرئی چیست

* قیمت ارتودنسی نامرئی فک پایین

* ارتودنسی نامرئی متحرک

مواردی که در ادامه مقاله ارتودنسی نامرئی مطالعه می کنید:

* انواع ارتودنسی نامرئی

* ارتودنسی نامرئی ثابت

* ارتودنسی نامرئی متحرک

* مراحل ارتودنسی نامرئی

* قیمت ارتودنسی نامرئی

* معایب ارتودنسی نامرئی

* ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟ | مزایا ارتودنسی نامرئی

* برترین سن برای انجام ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی:

ارتودنسی نامرئی، دارای انواع متفاوتی است. که می توان آن ها را از ابتدا به دو قسمت متحرک و ثابت تقسیم کرد:

ارتودنسی نامرئی ثابت: (دو نوع هستند)

1- ارتودنسی نامرئی لینگوال - Lingual Braces

این نوع ارتودنسی پشت دندان ها قرار می گیرد و در ظاهر از روی دندان چیزی پیدا نیست. به ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی مخفی هم گفته می شود چون پشت دندان ها هستند.

2- ارتودنسی نامرئی با براکت های سرامیکی - Clear Braces

این نوع از ارتودنسی نامرئی با براکت های سرامیکی یا به عبارتی دیگر همرنگ دندان، همانند ارتودنسی ثابت انجام می شود؛ اما در آن به جای براکت های فلزی، از براکت های هم رنگ دندان استفاده می شود.

مزایا و معایب ارتودنسی لینگوال

* دیده نشدن براکت ها در دهان

* در صورت تجمع رنگدانه و جرم در اطراف براکتها، مسائل زیبایی ایجاد نمی نماید.

* هزینه درمان نسبتا بالاتر

* زمان بر بودن طراحی دستگاه و قرارگیری در دهان بیمار

* ناراحتی و آزردگی زبان

نکته: در بیمارانی که هم پوشانی عمودی دندان های جلویی زیاد باشد یعنی دندان های بالایی ، سطح بیشتری از دندان های پایینی را (در حالت دهان بسته) بپوشانند، خطر برخورد دندانهای پایین با دستگاه ارتودنسی لینگوال در فک بالا و کنده شدن براکتهای آنها وجود دارد.

طول مدت درمان ارتودنسی لینگوال مشابه یا بیشتر از ارتودنسی ثابت معمول است.

مزایا و معایب ارتودنسی با براکت های شفاف

ارتودنسی نامرئی به گونه ای به کار می رود که هیچ شخصی نمی تواند آن را به خوبی تشخیص دهد و به همین علت حتی ممکن است، هیچ کس متوجه نشود و شما پس از مدتی با دندان هایی مرتب و زیبا در میان آن ها حاضر شده و باعث تعجبشان شوید. ارتونسی نامرئی مناسب افرادی است که فکر قرار دادن سیم های فلزی در دهان آزارشان می دهد، چرا که ارتودنسی متحرک نامرئی از جنس پلاستیک سخت بوده و باعث آزار افراد نمی شود و هم چنین از آسیب زدن به بافت نرم دهان جلوگیری می نماید. ارتودنسی نامرئی با پلاک قابلیت تحرک داشته و شما می توانید در مواقع لزوم آن را از دهانتان خارج کنید، یعنی می توانید برای مثال در هنگام مسواک زدن آن را از دهانتان خارج نموده و دوباره قرار دهید. ارتونسی نامرئی با پلاک متحرک این قابلیت را دارد که شما دوساعت در روز آن را از دهانتان خارج کنید و به دندان هایتان اجازه استراحت بدهید.

* یکی از مزیت های اصلی این نوع درمان ارتودنسی ، پنهان بودن نسبی دستگاه ارتودنسی است که باعث شده مورد استقبال بسیاری از افراد قرار بگیرد.

* مزیت دیگر این نوع درمان، این است که براکت ها در قسمت خارجی دندان قرار گرفته و در صحبت کردن افراد و گفتار آنها تاثیری نمی گذارد (این نکته بر خلاف ارتودنسی لینگوال است).

* این نوع براکت از براکت های فلزی گران تر هستند.

* شنمایندگی این نوع براکت ها و احتمال ساییدگی مینای دندان ها از معایب این نوع دستگاه ارتودنسی است

ارتودنسی نامرئی متحرک:

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف(بدون سیم) - Clear Aligners

عموما وقتی می گویند ارتودنسی نامرئی منظورشان دقیقا این نوع ارتودنسی است. به این ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی - ارتودنسی بدون سیم - ارتودنسی با الاینرهای شفاف - ارتودنسی با پلاک های شفاف هم گفته می شود. بعضی به این نوع ارتودنسی، ارتودنسی invisalign هم می گویند. invisalign اولین برندی بود که اقدام به فراوری این توع الاینرها کرد.

در این نوع از ارتودنسی نامرئی پس از قالب گیری از دندان ها، قالبی مناسب دندان های شما ایجاد می شود که به راحتی و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید آن را بر روی دندان هایتان قرار بدهید یا بردارید. البته در طول شبانه روز، تنها حدود 2 تا 4 ساعت می توانید ارتودنسی نامرئی را از دهان خود خارج کنید.

یکی از دلایل محبوبیت این ارتودنسی نوع الاینرهای شفاف و متحرک بودن آن است. به این مفهوم که شما هر زمانی که مایل بودید، می توانید ارتودنسی نامرئی را از دهان خود خارج کنید.

از سوی دیگر، به راحتی می توانید الاینرهای شفاف را به هنگام مسواک زدن یا میل کردن وعده های غذایی، از دهان خود خارج کنید؛ و یا حتی در شرایط خاص، مانند یک قرار دیدار، آن ها را خارج کنید. که پیشنهاد می شود این کار را زیاد تکرار نکنید.

مراحل ارتودنسی نامرئی

در اصل ارتودنسی شفاف یا همان نامرئی یا همان ارتودنسی invisalign، کار همان ارتودنسی ثابت را انجام می دهد.

گام اول :

برای ساخت این مدل ارتودنسی از دهان بیمار یک قالب گرفته می شود (در بعضی مطب ها و کلینیک ها با یک اسکنر که می تواند شرایط دهان را به شکل سه بعدی در یک فایل کامپیوتری ذخیره کند اینکار را انجام می دهند)

گام دوم:

مدلی که از دندان وجود دارد را در داخل کامپیوتر به صورت سه بعدی شبیه سازی می نمایند. دندان ها را روی همان مدل شبیه سازی شده، حرکت هایی که لازم هست را به آن می دهند. وقتی به آن حرکت ها را دادند حالا شرایط نهایی با شرایط اول را مقایسه می نمایند. دندان به دندان را روی هم منطبق می نمایند تا ببینید هر دندان قرار است چه حرکتی داشته باشد. به عنوان مثال یک دندان قرار است 2 میلی متر به سمتی حرکت نمایند. پس تعدادی پلاک شفاف درست می نمایند که هر کدام بتواند 0.2 میلی متر دندان را حرکت دهد و ما این حرکت 2 میلی متری را (مثلا در 15 مرحله) انجام دهیم. پس در مرحله اول شبیه سازی تمام دندان ها 0.2 میلی متر حرکت می نمایند

گام سوم:

حالا دستور این را به یک پرینتر سه بعدی ارسال می نمایند. پرینتر سه بعدی مرحله یک را پرینت می نماید و روی آن یک پلاک محرک شفاف درست می نمایند و به بیمار تحویل می دهند.

بعد پلاک مرحله دو را پرینت می گیرد و سپس مرحله سه و … همه را پرینت می گیرند و مثلا اگر قرار است در 10 مرحله انجام شود به مریض 10 تا پلاک تحویل می دهند

بیمار هر پلاک را بین یک تا دو هفته استفاده می نماید تا به عنوان مثال 0.2 میلی متر اتفاق بیافتد وبعد از استفاده از تمام پلاک ها (که ممکن است 15 یا 20 تا هم باشند) نتیجه نهایی حاصل می شود.

پس تعداد مرحله ها (که در اصل می شوند همان تعداد پلاک های شفاف) به اندازه ناهنجاری و پیچیدگی دندان ها بیمار برمی شود.

کاربرد اصلی ارتودنسی بدون سیم چیست؟

ارتودنسی بدون سیم که در بخش قبلی از آن رونمایی کردیم، می تواند اغلب مسائل ارتودنسی را رفع کند. اما به صورت اختصاصی مسائل و ناهنجاری های جزئی تا میانه را می شود با این روش به برترین شکل درمان و اصلاح کرد.

سایر روش های ارتودنسی نامرئی و بی سیم مانند دیمون، لینگوال و سرامیکی را البته می توان برای درمان مسائل شدیدتر هم استفاده کرد. اما کاربرد پلاک های شفاف و بی سیم در حد رفع کردن مسائل جزئی تا میانه است.

قیمت ارتودنسی نامرئی | هزینه ارتودنسی نامرئی :

هزینه ارتودنسی نامرئی یکی از اصلی ترین سوالاتی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. بعضی از عوامل موثر در هزینه ارتودنسی نامریی عبارتند از:

* اندازه حاد بودن مشکل دندان (شدت ناهنجاری)

* درمان یک فک یا دو فک

* طول دوره درمان ارتودنسی نامرئی

نیاز به لوازم و دستگاه های اضافی برای درمان ارتودنسی نامرئی

قیمت ارتودنسی نامرئی به صورت کلی نسبت به دیگر ارتودنسی ها بیشتر است. یکی از دلایل اصلی آن، ساخت شدن این نوع از ارتودنسی در کشورهایی همانند کانادا است. البته در بعضی موارد، شاهد فراوری بعضی از انواع ارتودنسی نامرئی در کشور ایران نیز هستیم که برای شما قیمت ارتودنسی نامرئی به صرفه تری را رقم می زند.

هزینه تقریبی ارتودنسی نامرئی:

حدودا از 15 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان می باشد.

پرداخت هزینه ارتودنسی به این صورت است که یک سوم از هزینه به عنوان پیش پرداخت و مابقی طی 10 تا 12 ماه قسط در طول درمان شما به صورت ماهیانه دریافت می شود.

بعضی در هنگام لبخند زدن فقط دندان های بالایشان پیداست پس فقط به ارتودنسی فک بالا اهمیت می دهند. از این رو چون که در معرض دید هم هست بیشتر تمایل دارند که ارتودنسی نامرئی فک بالا را انجام دهند. البته باید بدانید که ارتودنسی صرفا جنبه زیبایی ندارد بلکه درمانی هم محسوب می شود.

قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا، در کفه قیمت تفریبی ارتودنسی واقع شده است و حداقل قیمت ارتودنسی نامرئی است.

بنابراین با توجه به عواملی که گفته شد حتی نمی توان هزینه تقریبی ارتودنسی نامرئی را بیان نمود و قیمت ارتودنسی نامرئی را متخصص ارتودنسی با توجه به شرایط دندان های بیمار تعیین می نماید. اما می توان گفت قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا و پایین تقریبا یکسان است. فراموش نکنیم عواملی مانند برند ارتودنسی نامرئی، بر قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا اثر خواهد گذاشت.

معایب ارتودنسی نامرئی:

با اینکه ارتودنسی نامرئی دارای مزایای فراوانی است؛ اما با این حال بدون مشکل هم نیست. بعضی از مسائل ارتودنسی نامرئی عبارت است از:

* در ایران برای دندان هایی که دارای ناهنجاری های میانه و سبک هستند، قابل انجام است. موردهای شدید را نمی شود انجام داد.

* با توجه به این که متحرک است نیاز به همکاری بیمار دارد و احتمال گم شدن پلاک نیز به وسیله وجود دارد. (حدود 20 تا 22 ساعت در شبانه روز)

* می توان به یکی درگیر از معایب ارتودنسی نامرئی به هزینه ارتودنسی نامرئی که بالاتر از هزینه ارتودنسی معمولی می باشد، اشاره داشت.

* ممکن است آن تعداد پلاکی که برای دندان مریض ساخته شده کافی نباشد و بعد از اتمام دوره چند پلاک دیگر برای تکمیل کردن کار برای او تهیه شود.

به جز در چشم نبودن، سایر فواید و مزایای دستگاه های نامرئی چیست؟

قابل توجه ترین مزیت دستگاه های نامرئی (همانطور که چند بار بیان شد)، در چشم نبودنشان است. با این حال، این تنها مزیت ارتودنسی نامرئی نیست و بعضی از شناخته شده ترین مزیت های دیگر این نوع ارتودنسی (با تاکید بر ارتودنسی بی سیم) عبارتند از:

* می توان حین غذا خوردن و مسواک زدن آن ها را از دهان بیرون آورد

* سبک هستند

* هزینه ارتودنسی بی سیم نسبت به روش های دیگر کمتر است

* زیباتر هستند

* برای اغلب رده های سنی (حتی نوجوانان) مناسبند

* برترین گزینه برای بزرگسالان هستند

ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟ (مزایا ارتودنسی نامرئی)

* نحوه استفاده و تحمل پلاک ها بسیار راحت است

* مریض می تواند این پلاک را برای جلسات و مراسم های مهم و خاص بردارد

* موقع مسواک زدن با آن خیلی راحت است

* در حین غذا خوردن خیلی راحت هستند

* احتمال پوسیدگی دندان کمتر می شود چون که براکت ها گیر غذایی ایجاد می نمایند اما در پلاک های ارتودنسی نامرئی این اتفاق نمی افتد

تفاوت ارتودنسی نامرئی در بچه ها و بزرگسالان

ارتودنسی متحرک نامرئی که برای بچه ها و نوجوانان انجام می شود، برای حل مسائل اسکلتی فک است و مقرون به صرفه تر از ارتودنسی ثابت دو فک می باشد. اما در بزرگسالان ارتودنسی متحرک نامرئی با پلاک های شفاف، هم ممکن است تک فک (برای فک بالا و یا فک پایین) و یا دو فک انجام شود. این نوع ارتودنسی بزرگسالان پرهزینه تر از ارتودنسی ثابت دو فک در آنهاست. علت این هزینه بالا تر هم برمیشود به نیاز تجهیزات لابراتواری پیشرفته تر، برای ساخت چندین پلاک ارتودنسی شفاف برای بیمار است. در نتیجه قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا یا پایین از هزینه همین درمان در بچه ها و نوجوانان بیشتر است.

برترین سن برای انجام ارتودنسی نامرئی

شاید برایتان سوال باشد که برترین سن برای ارتودنسی نامرئی چه سنی است؟ برای تمام سنین قابل انجام است اما بیشتر افراد بزرگسال برای دیده نشدن دستگاه های ارتودنسی به سراغ این روش از درمان می فرایند. برای بچه ها هم توصیه نمیشود چون که هم دغدغه دیده شدن ارتودنسی را ندارند هم اینکه نیاز به همکاری بالایی از بچه ها هست که معمولا ندارند.

سخن پایانی ارتودنسی نامرئی:

در این نوشته سعی نمودیم شرحی بر ارتودنسی نامرئی، انواع ارتودنسی نامرئی، قیمت ارتودنسی نامرئی و … به شما دهیم. امیدواریم این نوشته برای شما مفید واقع شود و آن را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید. با اتمام مراحل درمانی ارتودنسی نامرئی لبخند جدیدی را تجربه خواهید داشت، و دوست دارید زیبایی دندان هایتان را به همه نشان دهید و در عکس های دسته جمعی می درخشید. با اندکی هزینه ارتودنسی نامرئی را انجام دهید و زیباییتان را دو چندان نمایید.

منبع: سایت دکتر قریشی

سایت درویش پور

سایت دکتر سبزه واری

منبع: راسخون

به "انواع ارتودنسی نامرئی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع ارتودنسی نامرئی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید