اگر مبتلا به دیابت هستید، از زخم هاتان به طور ویژه مراقبت کنید!

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، زمانی که جوان تر بودید، زخم های کوچک تنها به مقداری شست و شو و بتادین احتیاج داشتند. اما اگر مبتلا به دیابت هستید یک زخم، خراش یا ساییده شدن پوست احتیاجمند رسیدگی ویژه تری است.

اگر مبتلا به دیابت هستید، از زخم هاتان به طور ویژه مراقبت کنید!

زخم و خراش در بیشتر افرادی که به دیابت مبتلا هستند دیرتر از افراد غیر دیابتی بهبود می یابد. ابتلا به دیابت، خطر عفونی شدن زخم های کوچک را هم افزایش می دهد. در این حالت یک زخم جزئی می تواند به دردسر تبدیل گردد. برای مثال خراشی کوچک در پا می تواند به زخمی وحشتناک تبدیل گردد و در پا توسعه پیدا کند.

در بسیاری از موارد این زخم ها منجر به قطع عضو می شوند. پس با این جمله که نه این برای من اتفاق نمی افتد خود را گول نزنید و مسئله را جدی بگیرید.

اما نگران نباشید، همه موارد بالا تنها در صورت غفلت شما ممکن است که اتفاق بیافتند. با مقداری حوصله و جمع آوری اطلاعات می تواند از هر واقعه ناگواری جلوگیری کنید.

در هنگام ایجاد زخم در پوست این موراد را انجام دهید تا خیال تان راحت گردد:

1- زخم را چک کنید و آن را تمیز کنید

قبل از هر اقدامی باید زخم را به طور کامل تمیز کنید. این اولین اقدام در راه بهبود زخم و جلوگیری از عفونی شدن آن است. راحت ترین راه برای تمیز کردن زخم های کوچک، گرفتن زخم زیر شیر آب و شستن آن است. با این کار بیشتر کثیفی ها و باکتری های روی زخم شسته می شوند.

  • شیر آب سرد را کمی باز کنید و زخم را با یک صابون ملایم بشویید. اگر آب تصفیه شده در دسترس تان نیست، از آب جوشیده خنک شده و یا آب مقطر بهره ببرید.
  • سپس با استفاده از یک دستمال لطیف به آرامی محل را خشک کنید.
  • یک لایه ضخیم از هر کرم ضدعفونی نماینده ای را بر روی زخم بمالید. سپس این ناحیه را با یک تکه پارچه تمیز یا باند ببندید. پانسمان زخم را هر روز 2 تا 3 بار عوض کنید.

مهم نیست چقدر زخم تان کوچک است، چون به دیابت مبتلا هستید باید مرتبا زخم را چک کنید. در زمان عوض کردن پانسمان زخم، آن را به خوبی نگاه کنید تا مطمئن شوید اثری از عفونت وجود ندارد.

2- قند خون تان را کنترل کنید

برای آنکه خطر عفونی شدن زخم ها و خراش های کوچک را کم کنید، بسیار مهم است که حواستان به میزان قند خون تان هم باشد. میزان بالای گلوکز خون باعث تاخیر در بهبود زخم می گردد و حتی خطر عفونی شدن آن را افزایش می دهد. پس زمانی که هر گونه زخمی روی بدن تان ایجاد می گردد، حواس تان را بیشتر به غذاهایی که می خورید جمع کنید. غذاهای سالم بخورید و 30 دقیقه ورزش روزانه را در برنامه تان قرار دهید.

3- عسل

عسل به بازسازی سلول ها یاری می نماید و به همین علت فرایند بهبود زخم را سرعت می بخشد. بعلاوه خاصیت اسمزی عسل باعث می گردد زخم مرطوب و تمیز باقی بماند که به درمان آسیب دیدگی یاری می نماید. خاصیت ضد التهابی این دوای طبیعی از قرمزی و، درد و ورم زخم جلوگیری می نماید.

  • ناحیه آسیب دیده را با آب تمیز بشویید تا هر گونه جرم و کثیفی پاک گردد
  • مقداری عسل به باندی استریل یا تکه پارچه ای تمیز بمالید و با احتیاط آن را دور ناحیه آسیب دیده بپیچید.
  • باند را 3 تا 4 بار در روز عوض کنید.

4- آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد درد، ضد التهاب و آرام نمایندگی دارد. ژل آلوئه ورا باعث مرطوب ماندن زخم و افزایش سرعت بهبود آن می گردد. تحقیقات نشان داده ژل آلوئه ورا نسبت به خیلی از آنتی باکتری ها بهتر عمل نموده و با توجه به قیمت مناسب آن و کارایی بالا درمانی خوب برای درمان زخم در افراد دیابتی معرفی شده است.

  • میزان کوچکی از یک برگ آلوئه ورا را ببرید و آن را از وسط باز کنید و ژل را خارج کنید.
  • مقداری از ژل را روی زخم بمالید و اجازه دهید خودش خشک گردد.
  • سپس این ناحیه را با آب گرم بشویید و با دستمال یا حوله ای تمیز به آرامی خشک کنید.
  • تا زمانی که زخم تان به طور کامل بهبود یابد، روزی چند بار از این درمان بهره ببرید.

5- زرد چوبه

زرد چوبه یک ضدعفونی نماینده طبیعی است و حاوی ترکیبات آنتی بیوتیکی است که برای درمان زخم های جزئی و جلوگیری از عفونت زخم در افراد دیابتی کاربرد زیادی دارد.

  • اگر یک زخم کوچک، بریدکی یا ساییدگی در حال خونریزی است، مقداری پودر زرد چوبه خالص و ارگانیک را مستقیما روی زخم بریزید تا جلوی خونریزی را بگیرد.
  • برای افزایش سرعت بهبود زخم، نصف قاشق غذاخوری پودر زرد چوبه را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید تا حالتی خمیری پیدا کند. 2 یا 3 بار در روز این خمیر را تهیه نموده و روی زخم قرار دهید تا درد آن کم گردد و از عفونی شدنش هم جلوگیری گردد.
  • می توانید 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کنید و به مدت چند روز شب ها، قبل از رفتن به رختخواب، آن را بنوشید.

6- روغن نارگیل

روغن نارگیل برای درمان زخم افراد دیابتی مانند معجزه عمل می نماید. این روغن خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی و مرطوب نمایندگی زخم دارد و سرعت درمان آن را افزایش می دهد.

  • مقداری روغن نارگیل خالص و طبیعی را بر روی ناحیه زخم شده بمالید. یک باند دور آن بپیچید تا رطوبت زخم از دست نرود. 2 تا 3 بار در روز دوباره به زخم روغن زده و باند آن را عوض کنید. از این درمان به مدت چند روز بهره ببرید.
  • بعلاوه 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص و طبیعی را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.

7- روغن زیتون

وقتی صحبت از درمان زخم می گردد، روغن زیتون بسیار کارآمد است. این روغن سر شار از امگا 3 و اسید چرب است که می تواند اتهاب را کاهش دهد و فرایند بهبود زخم را افزایش دهد.

این روغن حاوی اسیدهایی منحصر به فرد است که زخم را درمان می نمایند. تحقیقات نشان داده گنجندن روغن زیتون در رژیم غذایی افراد دیابتی به حفظ سلامت آنها یاری شایانی می نماید و بهتر از همه آنکه این روغن بدون ضرر و عوارض جانی است.

تحقیقی دیگر نشان داده مصرف خوراکی روغن زیتون می تواند به افزایش سرعت بهبود زخم های حاصل از سوختگی یاری کند.

روغن زیتون را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از آن در سالاد، سوپ و غذاهای دیگرتان بهره ببرید.

8- رژیم غذایی سالمی داشته باشید

برای آنکه قند خون تان را پایین نگه دارید و فرایند بهبود زخم را سرعت ببخشید، باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. باید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از پروتئین هستند، کربوهیدرات کمی دارند، کالری کمی دارند و سرشار از مواد مغذی هستند. پروتئین به ترمیم بافت های پوست یاری می نماید. حبوبات و لبنیات از برترین انتخاب ها هستند.

از غذاهایی که سرشار از ویتامین E و C هستند هم بیشتر بهره ببرید. چرا که این آنتی اکسیدان های قوی سیستم ایمنی را تقویت می نمایند تا با عفونت ها مبارزه کند و فرایند درمان زخم را سرعت ببخشد. غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند شامل بروکلی، توت فرنگی، پرتغال، گوجه و فلفل است.

از غذاهایی که سرشار از فیبر هستند، مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، غلات کامل و آجیل هم بهره ببرید. بعلاوه از چربی های مفید بهره ببرید.

تنها اینکه چه می خورید مهم نیست، اینکه چقدر می خورید هم مهم است. درمورد میزان مصرف پروتئین مراقب باشید و به جای خوردن 2 یا 3 وعده بزرگ، 5 یا 6 وعده کوچک میل کنید.

منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com

به "اگر مبتلا به دیابت هستید، از زخم هاتان به طور ویژه مراقبت کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مبتلا به دیابت هستید، از زخم هاتان به طور ویژه مراقبت کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید