تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته آسترازنکا صحت ندارد

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شایعه استفاده از واکسن آسترازنکای تاریخ گذشته صحت ندارد و در هیچ یک از مراکز واکسیناسیون از هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته ای استفاده و تزریق نشده است.

تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته آسترازنکا صحت ندارد

به گزارش ایسنا، پدرام پاک آیین در این باره گفت: تاریخ انقضای آخرین محموله واکسن آسترازنکا که وارد کشور شده، بر اساس مجوز کارخانه فراوری کننده واکسن که آن هم بر مبنای مطالعات پایداری اجرا شده، از ابتدای فراوری شش ماه بعد از زمان فراوری معین شده بود که برابر بود با 17 جولای 2022 مصادف با یکشنبه 26 تیر یعنی دیروز بود.

سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داد: مستندات کامل مربوط به هر واکسن خارجی باید پس از فراوری به وسیله شرکت فراوری کننده برای کشور مصرف کننده ارسال گردد. در خصوص محموله اخیر آسترازنکا هم این مستندات به طور کامل به وسیله سازمان غذا و دارو وصول، آنالیز و تایید شد.

وی تاکید نمود: بدون تایید مستندات واکسن خارجی در سازمان غذا و دارو هیچ واکسنی نمی تواند وارد کشور گردد.

دستیار رسانه ای وزیر بهداشت اعلام کرد: مستندات آخرین محموله آسترازنکا که وارد کشور شده حاکی از آن است که تاریخ انقضا شش ماه بعد از فراوری در کشور مبدأ یعتی 17 جولای 2022 (26 تیرماه جاری) بوده است و این تاریخ روی برچسبی که سازمان غذا و دارو روی همه ویال های واکسن و نه اختصاصا روی این شماره سریال درج می نماید، درج شد.

پاک آیین اضافه کرد: اگر به تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده دقت گردد، برچسب سازمان غذا و دارو را می بینیم که کیو آر کد اختصاصی واکسن را دارد و همه اطلاعات واکسن که کارخانه فراوریکننده منظور نموده، شامل کد اختصاصی یا همان یو آی دی واکسن و در زیر این کد، شماره سریال و تاریخ دقیق انقضا درج شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین ویال واکسن از روز اول ورود به کشور در سازمان غذا و دارو تایید و بر چسب گذاری می گردد سپس در اختیار مراکز واکسیناسیون قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت بعلاوه گفت: در خصوص واکسن های فراوری داخل، سازمان غذا و دارو با کارخانه های فراوری واکسن هماهنگ نموده است و این برچسب جداگانه چسبانده نمی گردد بلکه در زمان فراوری روی لیبل اصلی قرار می گیرد، ولی در خصوص واکسن های وارداتی که برچسب اصلی حاوی کد اختصاصی یا همان uid را نداشته باشد، برچسب روی ویال دارو نصب می گردد.

پاک آیین توضیح داد: مدت اعتبار واکسن آسترازنکا تا امروز به هیچ وجه منقضی نشده بود، بلکه تاریخ 17 جولای 2022 که از ابتدا در کارخانه فراوری کننده روی این واکسن درج شده و همان تاریخ را هم سازمان غذا و دارو از بدو ورود واکسن به کشور ثبت نموده بود، ملاک مصرف نهاده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: امکان استفاده از واکسن تاریخ گذشته در مراکز واکسیناسیون عملا منتفی است چراکه همه واکسن ها باید با کد uid اختصاصی در سامانه الکترونیک سلامت ثبت شوند و اگر تاریخ انقضای واکسن فرا رسیده و یا از تاریخی که در سامانه تی تک برای ویال واکسن درج شده، حتی یک روز گذشته باشد، سامانه اجازه ثبت واکسن را نمی دهد.

به گزارش وبدا، پاک آیین در سرانجام تاکید نمود: واکسن ها و سایر فراورده های دارویی که مدت اعتبار آن ها به اتمام رسیده باشد، بی درنگ از سیستم جمع آوری می شوند.

منبع: فرارو

به "تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته آسترازنکا صحت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته آسترازنکا صحت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید