تولید 12 هزار تن گوشت قرمز از طریق عشایر خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: از ابتداء سال جاری تا کنون از 80 هزار تن گوشت قرمز تولیدی در خراسان رضوی حدود 12 هزار تن گوشت قرمز از طریق عشایر استان تولید شده است.

تولید 12 هزار تن گوشت قرمز از طریق عشایر خراسان رضوی

محمد نبوی فرد در گفت وگو با وبلاگ صنعت چاپ در خصوص اندازه تولید گوشت از طریق عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: عشایر 1/5 درصد معادل یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و حداقل 25 درصد گوشت قرمز مصرفی معادل 200 هزار تن را در کشور تولید می کنند. در خراسان رضوی نیز عشایر 2 درصد جمعیت روستایی و کمتر از یک درصد جمعیت کل استان یعنی معادل 7145 خانوار را تشکیل می دهند. این تعداد در 13 شهرستان استان مستقر هستند.

وی افزود: از ابتداء سال جاری تا کنون از 80 هزار تن گوشت قرمز تولیدی در خراسان رضوی حدود 12 هزار تن گوشت از طریق عشایر استان تولید شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی شرح داد: از ابتداء سال جاری تا کنون 88 هزار تن از انواع علوفه بین عشایر استان توزیع شده که از این اندازه 38 هزار تن کنسانتره مخصوص دام سبک عشایر فقط در خراسان رضوی تولید و توزیع شده است.

نبوی فرد گفت: در حال حاضر ضمن پیگیری های اجرا شده حدود 30 درصد از علوفه مورد نیاز عشایر از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان، حدود 30 درصد از طریق سازمان عشایر ایران و حدود 40 درصد از طریق بازار آزاد تامین شده است. خریداری علوفه از بازار آزاد سبب تغییر قیمت آن شده است.

شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی پایدار عشایر خراسان رضوی 68 درصد است

وی با اشاره به تامین آب عشایر استان ادامه داد: شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی پایدار یا دائم میان عشایر در کشور 63 درصد است که خوشبختانه در خراسان رضوی این شاخص به 68 درصد رسیده است و 32 درصد به جای مانده نیز هیچگونه مسئله ای در برخورداری از آب شرب نداشته و اندازه آب مورد نیاز از طریق تانکر آبرسانی می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی بیان نمود: در تلاش هستیم تا ظرف سه الی چهار سال آینده تمام منطقه ها استان را از آب شرب پایدار برخوردار کنیم. در سال جاری نیز این پروژه در حال اجرا است، همچنین در هفته گذشته کلنگ پروژه انتقال آب از سد چهچهه کلات به منطقه ها عشایری کلات و سرخس زده شد. امیدوارم که این طرح به زودی اجرا شود و این دو شهرستان از آبرسانی سیار بی نیاز شوند.

نبوی فرد اظهار کرد: هرساله اعتباری که برای آبرسانی بین عشایر 900 میلیون تومان بود، اما خوشبختانه در سال جاری این اعتبارات هرچند که اوراق بود به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و سه برابر شده است.

خرید حمایتی حدود 32 هزار و 700 راس دام در خراسان رضوی/ تحویل 4000 تن جو با قیمت دولتی به عشایر استان

وی با اشاره به سهمیه خرید حمایتی دام عشایر شرح داد: سهمیه ای که برای خرید دام عشایر در کشور تخصیص پیدا کرده یک میلیون راس دام بوده است و تا به امروز 113 هزار راس دام خریداری شده که از این اندازه حدود 32 هزار و 700 راس دام در خراسان رضوی با مبلغ 48 میلیارد تومان از عشایر خریداری و هزینه آن پرداخت شده است. همچنین 4000 تن جو با قیمت دولتی به عشایر تحویل داده شده است. خراسان رضوی مقام اول خریداری دام عشایر را به خود اختصاص داده است.

ذخیره سازی 1300 تن گوشت قرمز در خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: تا به امروز کلیه دام های خریداری شده معادل 1300 تن در استان کشتار و ذخیره سازی شده و در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام و دولت نیز قرار گرفته است.

توزیع 1300 دستگاه پنل خورشیدی میان عشایر خراسان رضوی

نبوی فرد با اشاره به توزیع پنل های خورشیدی میان عشایر استان خاطر نشان کرد: در سال جاری 1300 دستگاه پنل خورشیدی سهمیه استان بوده که میان منطقه ها عشایری توزیع شده است. برای سال آینده 300 دستگاه پنل خورشیدی سهمیه استان است که پیگیر افزایش این سهمیه هستیم تا به منطقه ها ییلاق و قشلاق یا منطقه های که از برق دائمی برخوردار نیستند تحویل داده شود.

افزایش 20 درصدی توزیع علوفه میان عشایر خراسان رضوی

وی افزود: توزیع علوفه بین عشایر نسبت به سال گذشته تقریبا 20 درصد افزایش پیدا کرده و احتمالا عشایر نیز دام بیشتری به بازار عرضه کرده اند. در سال جاری برآورد اولیه تولید گوشت از طریق عشایر تقریبا 12 هزار و 550 تن بوده است با این حال خشکسالی نیز بی تاثیر نبوده و تولید لبنیات میان عشایر کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: در چند روز گذشته در استان احداث کارخانه تولید کنسانتره مخصوص دام سبک عشایر اجرا شده و ظرف حداکثر 10 ماه آینده این کارخانه تکمیل و با تحویل 60 هزار تن کنسانتره در سال راه اندازی خواهد شد.

نبوی فرد تاکید کرد: چانچه منابع دولتی مانند وزارتخانه، سازمان عشایر و استانداری کمک کنند تا اعتبار مورد نیاز برای ساخت کارخانه که حدود 50 میلیارد تومان است به اتحادیه عشایر پرداخت شود می توانیم کنسانتره تولید شده را به سایر استان ها نیز تحویل دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تولید 12 هزار تن گوشت قرمز از طریق عشایر خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید 12 هزار تن گوشت قرمز از طریق عشایر خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید