روایت دیده نشده از منصور ارتش، تصویرسازی مناسب از تاثیرگذارترین چهره نیروی هوایی

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، سرمدی بخوبی هر چه تمام تر نشان می دهد که چرا شهید ستاری را باید یکی از تاثیرگذارترین چهره های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوان دفاع مقدس بدانیم.

روایت دیده نشده از منصور ارتش، تصویرسازی مناسب از تاثیرگذارترین چهره نیروی هوایی

گروه فرهنگ و هنر وبلاگ صنعت چاپ- عباس اسماعیل گل؛ در سال های اخیر مستندسازان زیادی پا به عرصه کارگردانی سینما گذاشتند، تجربه ای که برای خیلی از آنان سکوی پرتاب شد، در بین کارگردانان سینمای مستند، نام های زیادی را می توان پیدا کرد که با ورود به عرصه سینما، طعم کارگردانی را زیر دندان چشیدند، بسیاری شان پیروز بودند و برخی هم ناپیروز. محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، محمد کارت، نرگس آبیار، آرش لاهوتی، مونا زندی، مرتضی علی عباس میرزایی، بهروز نورانی پور و ... کارگردانانی هستند که با تجربه ساخت فیلم مستند در سال های گذشته، وارد عرصه کارگردانی سینما شدند و اتفاقا پیروز هم بودند. ابراهیم حاتمی کیا که خود یکی از کارگردانان پیروز کشور است بارها با احترام از سینمای مستند حرف زده و به اهمیت ساخت فیلم مستند قبل از کارگردانی در عرصه سینما تاکید نموده است. او معتقد است هر کارگردان زمانی اجازه دارد کار سینمایی بسازد که چند سالی در هوای سینمای مستند تنفس نموده باشد. چرا که سوژه یابی مستند و پرورش آن تا تبدیل شدن به یک فیلم ذهن کارگردان را خلاق بار می آورد.

اما این بار یک مستندساز دیگر با سوژه ای جدید در این راه قدم در جشنواره 39 فجر گذاشته است. مستندسازی که سابقه دریافت جوایز زیادی را در کارنامه دارد و حالا اولین اثر سینمایی خود را ساخته است؛ آن اسم سیاوش سرمدی است. وی در کارنامه کاری اش ساخت مستندهایی نظیر ادواردو، امام موسی صدر، چمران به روایت دختر جبل عامل، 80 سال مقاومت، داوطلب مرگ و ... را دارد. او چند مدتی را به عنوان مدیر دفتر Press TV در بیروت سپری نموده و حالا ساخت یک فیلم سینمایی با نام منصور را تجربه نموده است.

علاقه سیاوش سرمدی به تاریخ انقلاب و به ویژه افراد تاثیرگذار آن را نمی توان انکار کرد؛ این هنرمند حالا اولین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان منصور را به تهیه کنندگی جلیل شعبانی ساخته است. موضوع این فیلم همانند بسیاری از کارهای قبلی سرمدی در سینمای مستند روایتی کمترشنیده از بخش های دیده نشده تاریخ انقلاب و دفاع مقدس است. دوربین این کارگردان این بار سراغ کسی رفته است که شاید نسل امروز تنها نامش را دیده یا شنیده است؛ آن هم روی تابلوهای بزرگراه ها یا در یک برنامه تلویزیونی؛ سرتیپ شهید منصور ستاری.

این فیلم سینمایی با نگاهی به بخش هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و فراوری اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخشهای ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است. و سرمدی در نخستین تجربه بلند سینمایی اش سعی نموده تا به روایت ناب و دست نخورده از سال های پایانی جنگ تحمیلی متعهد بماند و ماجرا را از نقطه ای دنبال میکند که ایران به شدت درگیر کمبود تسلیحات نظامی است و همان روزها قهرمان داستان (سرتیپ ستاری) بر یک پروژه مهم کار می نماید و سرمدی در ادامه بخوبی هر چه تمام تر نشان میدهد که چرا شهید ستاری را باید یکی از تاثیرگذارترین چهره های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوان دفاع مقدس بدانیم. کسی که در خودکفایی این نیروی مهم نظامی کشورمان در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن نقش به سزایی داشته است. و سرمدی با بهره گیری قابل قبول از جلوه های ویژه و بازی باور پذیر محسن قصابیان در نقش شهید ستاری، بخوبی به معرفی طرح ها و ابتکارات شهید ستاری در تجهیز سیستم های راداری و پدافندی نیروی هوایی در دوران جنگ تحمیلی پرداخته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "روایت دیده نشده از منصور ارتش، تصویرسازی مناسب از تاثیرگذارترین چهره نیروی هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت دیده نشده از منصور ارتش، تصویرسازی مناسب از تاثیرگذارترین چهره نیروی هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید