لزوم پاسخگویی دانشگاه ها به داوطلبان جذب هیئت علمی

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، کی نژاد گفت: دانشگاه ها ملزم به پاسخگویی به داوطلبان جذب هیئت علمی هستند.

لزوم پاسخگویی دانشگاه ها به داوطلبان جذب هیئت علمی

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی وبلاگ صنعت چاپ، محمدعلی کی نژاد رئیس هیئت عالی جذب هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که نه تنها قوانین موجود مسئله ای را برای داوطلبان ایجاد نمی کند، بلکه دانشگاه ها ملزم به پاسخگویی به داوطلبان هم هستند.

کی نژاد با تاکید بر اینکه دانشگاه ها استقلال دارند و بر اساس آن، مراکز آموزش عالی در چارچوب قانون تصمیم گیری می کنند، گفت: بر اساس قانون، دانشگاه ها افرادی که بیش از 40 سال دارند را نمی توانند جذب هیات علمی کنند، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد و آن هم باید به تصویب هیأت اجرایی برسد و برای این کار هم دلایل خود را ارائه کنند. چنین کارهایی از اختیارات دانشگاه ها محسوب می شود و هر دانشگاه می تواند شرایط خود را ارائه کند.

او با تشریح شرایط جذب فارغ التحصیلان اظهار کرد: بعد از اعلام نیاز دانشگاه ها، مرکز نهایی جذب سقفی را برای دانشگاه ها اعلام می کند. تعداد مجوزهایی که امسال برای فراخوان آبان ماه اعلام شده، 950 نفر است که بعد از بررسی ها به هر دانشگاه سهمی تعلق می گیرد و هر کدام از مراکز طی فراخوانی، در کنار شرایط عمومی، شرایط اختصاصی شان را هم اعلام می کنند. قطعاً دانشگاه ها باید دلایل خود را برای انتخاب شرایط اختصاصی شان اعلام کنند. از سوی دیگر وقتی افرادی در مرحله اول به هر دلیلی رد می شوند، باید دلیل این کار به داوطلب اعلام شود. بعد از آن پرونده هایی که واجد شرایط هستند، وارد فرایند اصلی می شوند که طی آن توانایی علمی و اجرایی فرد از طریق هیأت های اجرایی که شامل 8 تا 9 نفر هستند، بررسی می شود.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه های شورای عالی انقلاب فرهنگی با رد اعمال سلیقه دانشگاه ها از طریق توسل به شرایط اختصاصی شان، گفت: دانشگاه ها نمی توانند چنین کاری را انجام دهند. در هیأت های اجرایی 8 تا 9 نفر عضو هستند که از این تعداد 2 شخصیت حقوقی و مابقی حقیقی هستند و امکان اعمال سلیقه وجود ندارد؛ چراکه وقتی فردی از طریق این هیأت انتخاب می شود، مشخصات فرد موردنظر وارد سیستم می شود و بعد از آن نرم افزار اعلام می کند که مثلاً افراد دیگری نسبت به فرد انتخابی در اولویت بوده اند، در اینجا هیأت اجرایی باید درباره انتخاب خودشان توضیحات لازم را بدهند. از سوی دیگر در کارگروه علمی 17 نمره و کارگروه عمومی هم 17 نمره برای انتخاب فرد موردنظر، در نظر گرفته شده و بعد از توضیحات هیأت اجرایی، مرکز جذب با فرد معرفی شده موافقت می کند.

کی نژاد بیان کرد: فرد قبول شده هم باید به فرم خودارزیابی که نزدیک به 150 سوال است، پاسخ دهد و تازه بعد از آن، فرد می تواند به نام هیات علمی حق التدریس وارد دانشگاه شده و بعد از گذشت یک ترم یا بیشتر بسته به تصمیم خود دانشگاه، مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی درباره ارائه گواهی فارغ التحصیلی گفت: فردی نمی تواند بگوید فارغ التحصیل شده، اما هنوز با دانشگاه خود تسویه نکرده باشد. یعنی اگر فردی می خواهد در فراخوان آبان ماه شرکت کند، حتماً باید قبل از این بازه مدرک خود را گرفته باشد و این موضوعی نیست که بتوان آن را اصلاح کند؛ چراکه طبق قانون تنها افرادی که فارغ التحصیل شده اند می توانند در فراخوان ها شرکت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "لزوم پاسخگویی دانشگاه ها به داوطلبان جذب هیئت علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم پاسخگویی دانشگاه ها به داوطلبان جذب هیئت علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید