نرخ خط فقر مسکن در سال 1401، محروم ترین استان های کشور کدامند؟

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، نرخ خط فقر مسکن در سال 1401 چقدر است؟

نرخ خط فقر مسکن در سال 1401، محروم ترین استان های کشور کدامند؟

به نقل از ایسنا، آزاده شهاب، کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی که پیرامون فقر مسکن در ایران در محل این وزارتخانه برگزار گردید به ارائه نتایج مطالعه ای پیرامون این موضوع پرداخت و گفت: بر اساس برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و احصای مفاهیم مورد نظر و منطبق در ایران، فقر مسکن را می توان تعریف کرد.

وی اضافه نمود: بر این اساس بد مسکنی و عدم دسترسی به مسکن ارزان دو شاخص تعریف مسکن هستند.

بد مسکنی یعنی درصد افرادی که حداقل در یکی از ابعاد مسکن (دسترسی به آب، دسترسی به سرویس بهداشتی، مکان زندگی کافی، مسکن بادوام و امنیت تصدی) دچار محرومیت هستند.

عدم دسترسی به مسکن ارزان نیز یعنی درصد افرادی که سهم مسکن، بیش از 30 درصد هزینه های آنهاست که به طور خاص جمعیت مورد نظر برنامه های حمایتی مسکن را شامل می شوند.

بر این اساس، نرخ عدم دسترسی به مسکن ارزان در منطقه ها شهری 49 درصد (9.5 میلیون خانوار) و نرخ بدمسکنی در منطقه ها روستایی 40 درصد (2.4 میلیون خانوار) است.

شهاب اضافه نمود: نرخ میانه کشوری بدمسکنی (خانوار دارای حداقل یک محرومیت مسکن) در کشور در سال 1399، 19 درصد است که در این میان بالاترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان هرمزگان با 64.75 درصد و پایین ترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان ایلام با 4.30 درصد است.

کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بعلاوه نرخ خانوار فاقد مسکن ارزان (مستاجران) در سال 1399 نیز 57 درصد است که بالاترین نرخ مربوط به تهران با 79.9 درصد و پایین ترین نرخ مربوط به خراسان جنوبی با 8.3 درصد است.

محروم ترین استان های کشور

وی با بیان اینکه شاخص های فقر مسکن در خانوارهای فقیر دوبرابر این شاخص ها در خانوارهای غیرفقیر است گفت: فقیر به خانواری اطلاق می گردد که اندازه درآمدش زیرخط فقر مطلق است.

بعلاوه شاخص های فقر مسکن در خانوارهای زن پرست دارای تفاوت معناداری نسبت به مردسرپرست است.

وی بعلاوه محروم ترین استان های کشور بر اساس شاخص های بخش مسکن را نیز اعلام و اظهار کرد: محروم ترین استان های کشور در بخش مسکن، سیستان و بلوچستان و کرمان هستند که در پنج شاخص از شش شاخص مورد آنالیز در بخش مسکن در شرایط بدتری از میانگین کشوری قرار دارند.

شهاب درباره سهم مسکن در هزینه خانوار در دهه 90 نیز شرح داد و اظهار کرد: فرایند افزایش سهم هزینه مسکن در کشور از سال 1397 با سرعت بیشتری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و شرایط مالی از دلایل اصلی این رخداد محسوب می گردد.

بر این اساس سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار در ایران حدود 1.7 برابر این نسبت در اتحادیه اروپا و منطقه یورو بوده است.

منبع: تجارت نیوز

به "نرخ خط فقر مسکن در سال 1401، محروم ترین استان های کشور کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ خط فقر مسکن در سال 1401، محروم ترین استان های کشور کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید