نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟ ویژگی ها، مزایا و معایب آن

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، نمای شیشه ای کرتین وال (Curtain wall Glass) در حال حاضر، دارای اهمیت ساختاری بالایی برای ساختمان های مدرن هستند، زیرا توسط یک سیستم خود ایستا عمل می نماید؛ موردی که به ویژه برای بناهای بلند و آسمان خراش ها از اهمیت بالایی برخوردار است. نمای شیشه ای کرتین وال از آن جا که در معرض فضای بیرونی واقع شده است و همچنین در ارتفاع بلندی اجرا می گردد، باید با در نظر دریافت کارآیی و پایداری، به درستی طراحی، نصب و نگهداری گردد. با این حال، برای شناخت بیشتر این نما، با مقاله ای دیگر از ویکی ساختمون همراه باشید.

نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟ ویژگی ها، مزایا و معایب آن

نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال، سیستم های پوششی غیر سازه ای برای دیوارهای خارجی ساختمان ها هستند. آن ها معمولاً برای سازه های عظیم و چند طبقه کاربرد دارند. کرتین وال ها فضای داخلی را از قسمت بیرونی جدا می نمایند، اما فقط وزن خود را تحمل می نمایند و بارهای وارد مانند بار باد، بار زلزله و موارد دیگر را به سازه اصلی ساختمان (سیستم باربری تیر و ستون) برگردانده اند. این رویه برخلاف بسیاری از نماهای سنتی است که در آن دیوارهای خارجی قسمت اساسی سازه اصلی ساختمان هستند (از نظر میزان و انتقال بار). به طور معمول نمای شیشه ای کرتین وال از یک قاب آلومینیومی سبک تشکیل شده است که روی آن می توان از پنل های پرنماینده که اغلب شیشه هستند استفاده کرد. کاربرد شیشه در این نما به دلایل زیر است:

  • مقاومت در برابر عوامل جوی
  • ایمنی در استفاده
  • کنترل شرایط محیطی

طراحی و اجرای نما کرتین وال توسط متخصصین ماهر کارگشا

نمای کرتین وال می تواند به صورت سفارشی طراحی و ساخته گردد، اما به دلیل آن که اغلب ساختمان ها دارای نمای ساده هستند، کرتین وال را می توان به صورت پیش ساخته نیز تهیه کرد. سیستم های طراحی سفارشی معمولاً برای ساختمان های عظیم با سبک طراحی معماری متفاوت کاربرد دارند.

همچنین طراحی قاب و پانل بسیار پیچیده است، زیرا آن ها نیاز به انجام چندین عملکرد ترکیبی به توضیح زیر دارند:

  • انتقال بارها به سازه اصلی ساختمان
  • تهیه عایق حرارتی و جلوگیری از پل زدن و میعان سرد
  • تأمین آتش، دود و جدایی آکوستیک، این امر به ویژه در اتصالات بین کرتین وال و دیوارهای داخلی و کف ها سخت است.
  • ایجاد سدی برای نفوذ آب
  • تسهیل حرکت و افتادگی
  • جلوگیری از سقوط از قاب به پایین
  • اجازه برای باز کردن راحت پنجره
  • جلوگیری از تجمع خاک

تاریخچه نمای شیشه ای کرتین وال

نمای کراتین وال در قرن نوزدهم با توسعه پانل های عظیم شیشه ای پدید آمد و از دهه 1930 هنگامی که آلومینیوم برای اولین بار به عنوان ماده ساختمانی در دسترس نهاده شد، به سرعت مورد توجه نهاده شد.

این نوع نما اکنون از نزدیک با جنبش مدرنیسم و به ویژه با سبک بین الملل که در اواسط قرن بیستم محبوبیت یافت، ارتباط نزدیکی دارد. کراتین وال یک شکل مدرن و عاری از اِلمان های تزئینی است که با تکرار واحدها و استفاده گسترده از شیشه معین تعریف می گردد. این نما هنوز هم شهرهای مشهور دنیا، زینت بخش نمای ساختمان های بلند است.

مطلب پیشنهادی: اجرای نمای شیشه ای، از نمای فریم لس تا نمای شیشه ای اسپایدر

انواع نمای کرتین وال

نمای شیشه ای کراتین وال اصولاً بسته به روشی که اجزای آن در کنار هم نصب می شوند به دو نوع سیستم، تقسیم می شوند:

کرتین وال استیک (Stick Curtain Wall)

در این نوع سیستم، قطعات به صورت یک به یک بر روی نمای ساختمان مونتاژ می شوند. این سیستم عمدتاً برای ساختمان های کم ارتفاع یا در سازه هایی است که در مقیاس کوچک تر ساخته می شوند. این امر به این دلیل است که برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر دسترسی خارجی نیاز است. این سیستم نوید انعطاف پذیری در اجرا را می دهد، زیرا فضای کار در محل را فراهم می نماید. اگرچه این مزیت هزینه های حمل و نقل را کم می نماید، اما نباید کار و زمان صرف شده را دست کم گرفت.

کرتین وال یونیتایز (Unitized Curtain Wall)

در این نوع سیستم، قطعات در کارخانه مونتاژ می شوند، سپس همان قطعات به صورت واحدهای تکی از کارخانه به سایت (کارگاه ساختمانی) منتقل می شوند. این امر نیاز به نصب فردی را رَد می نماید. اندازه واحدها به طور مستقیم با کف و ارتفاع سازه متناسب و یکسان است. در ساختمان های مرتفع، این سیستم به جرثقیل یا داربست زدن نیازی ندارد، فقط مینی جرثقیل یا بالابر موقت مورد نیاز است. سیستم یویتایز از مزایای ساخت سریع و کیفیت خوب بهره می برد، زیرا قطعات در یک کارخانه فراوری می شوند. اما به دلیل نیاز به محافظت بیشتر و بهتر در حین حمل به محل سایت، استفاده از این سیستم نیازمند پرداخت هزینه نسبتاً بالا جهت حمل و نقل است.

ویژگی های نمای شیشه ای کرتین وال

گرچه معینات آن بسته به شرایط هر پروژه متفاوت خواهد بود، اما نمای مدرن کرتین وال عناصر مهم از جمله اثرات انبساط حرارتی و انقباض، چرخش و حرکت یک ساختمان و راندمان حرارتی را در نظر می گیرد.

این نما را می توان با چند گزینه لعاب دار، در داخل و خارج نصب کرد. همچنین می توان آنها را به صورت دیواری با قاب استیک نصب کرد که از طریق شکافی در میان جرزها (قسمت عمودی جدانماینده شیشه ها) برای ایجاد صفحات کوچک تر تقسیم می گردد. بسته به نیاز طرح می توانید طول خطوط و عمق جرزها را انتخاب کنید. کرتین وال استیکی، مقاومت جانبی خوبی را ایجاد می نمایند، در حالی که اجازه واکنش های حرارتی را به ساختار کلی می دهد.

همچنین طیف گسترده ای از پانل های پرنماینده برای نمای شیشه ای کرتین وال وجود دارند، از جمله:

  • شیشه که ممکن است دارای لعاب دوبل یا سه تایی با روکش های بازتابنده و موارد دیگر باشد (اصلی ترین متریال کرتین وال).
  • شیشه اسپندرال (بدون دید)
  • آلومینیوم یا فلزات دیگر
  • لایه نازکی از سنگ یا آجر
  • پلاستیک تقویت شده با فیبر (FRP)

در این میان، می توان بین انواع مختلفی از پوشش های نمای کرتین وال را انتخاب کرد تا حداکثر کنترل را بر زیبایی شناسی ساختمان داشت. از آن جا که این نما در هر اندازه و طراحی قابل نصب است، می تواند نمای بی نظیر و زیبایی را برای ساختمان ایجاد کند.

مزایای نمای کرتین وال

شبیه به قرار دادن یک پرده در داخل خانه برای پوشاندن پنجره است. کرتین وال مانع از ورود بعضی گرما و نور به داخل خانه می گردد. این منجر به راندمان حرارتی (صرفه جویی در تهویه هوا) و کاهش تابش نور خورشید می گردد. نتیجه وجود این سیستم، راحتی بیشتر ساکنین است.

از طرف دیگر، نمای شیشه ای کرتین وال برای ارتفاعات و ساختمان های تجاری فواید بیشتری به توضیح زیر را ارائه می دهد:

  • این سیستم می تواند نور را مسدود کند یا اینکه نور به عمق بیشتری در ساختمان نفوذ کند (شیشه این امکان را به وجود می آورد).
  • عایق صوتی اضافی را از بیرون ساختمان فراهم می نماید.
  • نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان را کاهش می دهد.
  • نمای منحصر به فرد و خیره نماینده را به ساختمان می بخشد.

این مزایا باعث می شوند که کرتین وال در ساختمان های مرتفع برای مقاصد مسکونی، تجاری یا اداری مناسب باشند.

معایب نمای شیشه ای کرتین وال

جوانب منفی این نما عمدتاً به دلیل هزینه های اضافی مربوط به ساخت و نگهداری کرتین وال است. به عنوان مثال، این نما در زمان اتمام کار ممکن است به شیشه و فولاد اضافی نیاز پیدا کند. متریال های استفاده شده می توانند در برابر عناصر آب و هوا (زنگ زدگی رسوبات معدنی ، لکه ها) آسیب پذیر شوند. در نتیجه، آن ها برای حفظ ارزش زیبایی شناختی خود نیاز به نگهداری منظم دارند.

به دلیل استفاده از نمای کرتین وال ممکن است هزینه های ساخت وساز نیز کمی افزایش یابد. این می تواند به نیازهای خاص مانند کاهش انتقال حرارت توسط یک درصد معین مرتبط باشد که باعث افزایش هزینه در فراوری شیشه ای خاص می گردد.

علاوه بر این، کرتین وال ها می توانند یکی از دلایل اصلی تأخیر پروژه باشند. نصب این نما ها ممکن است با شرایط نامساعد جوی به تأخیر بیفتند. این مورد به نوبه خود می تواند منجر به هزینه های اضافی برای نیروی کار و نیروی انسانی گردد.

کلام آخر

کرتین وال شیشه ای هنوز به عنوان کانون طراحی انواع نماهای ساختمان عمل می نمایند. با این حال، مهم است که در زمان اجرا، ساختار نما به خوبی از نظر حرارتی و آکوستیکی تجزیه و تحلیل گردد تا سپس طرح های عملی قابل ارائه باشند. بعد از بررسی و طراحی، مورد مهم دیگر اجرا و نصب صحیح و تعمیر و نگهداری مداوم از نمای کرتین وال است.

منبع: ویکی ساختمان

به "نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟ ویژگی ها، مزایا و معایب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای شیشه ای کرتین وال چیست؟ ویژگی ها، مزایا و معایب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید