ورود موتورهای چهارچرخ برقی ایران ساخت به خیابان های تهران

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ به نقل از معاونت علمی و فناوری، چند روز پیش به یک خودروی برقی یا به صورت صحیح تر یک کوادسایکل مجوز پلاک گذاری داده شد. تولید اولیه این خودرو که درواقع یک موتورسیکلت برقی 4 چرخ است در سال 94 کلید خورد. اگرچه این موتورسیکلت در سال98 تولید شده اما تا زمانی که توانست استانداردهای لازم را به دست آورد، ماجراهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.

ورود موتورهای چهارچرخ برقی ایران ساخت به خیابان های تهران

علاوه براین، یک شرکت خودروساز هم اعلام کرده که در آینده نزدیک یک مدل خودروی برقی را تولید انبوه خواهد کرد. درحالی که دنیا تقریبا استفاده از وسایل نقلیه برقی را به طور جدی دنبال می کند، اما به نظر می رسد که وسایل حمل ونقل برقی در کشور ما هنوز از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.

این خودروها از انرژی تجدیدپذیر استفاده می کنند و آلودگی ندارند. بنابراین می توانند جایگزین مناسبی برای خودروهایی باشند که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که خود را متعهد به حمایت از شرکت های دانش بنیان می داند، علاقه مند است که تولید این نوع از خودروها بیشتر شود. با این حال مساله فرهنگسازی در حوزه های مختلف مانند مردم، تولیدکنندگان و حاکمیت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ضرورت حرکت کشور به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر اشاره کرد.

کرمی یکی از مصادیق این حوزه را برقی شدن خودروها، موتورسیکلت ها، قطارها و وسایل دیگر حمل ونقل دانست و گفت: این کار هم برای مردم به عنوان استفاده کنندگان، هم برای تولیدکنندگان و هم برای حاکمیت به عنوان فراهم کننده زیرساخت و تسهیلات، نیاز به فرهنگسازی دارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه متولی اصلی سراغ این حوزه نرفته، گفت: معاونت علمی از زمان دولت قبل این کار را شروع کرد و اکنون با جدیت در حال پیگیری آن است. ما یک پروژه طرح کلان ملی در زمینه موتور برقی electric engine داریم. وقتی ما چنین موتوری داشته باشیم در همه وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، مترو، خودرو و وسایل نقلیه دیگر قابل استفاده خواهد بود.

کرمی همچنین با اشاره به نیاز به باتری برای موتور برقی تاکید کرد: باتری باید به طور کامل در ایران تولید شود و اکنون ما تقریبا به مرحله 80درصد و در برخی فناوری های باتری به مرحله تولید 100درصد رسیده ایم.

کرمی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در مورد تولید لیفتراک برقی، اتوبوس، رام لوکوموتیو و رام قطار مترویی به وسیله شرکت های دانش بنیان اضافه نمود: ریسک های شرکت دانش بنیان را معاونت علمی به عهده می گیرد، تسهیلات لازم را معاونت ارائه می دهد و حتی نمونه سازی اولیه را معاونت علمی به طور کامل تقبل می کند.

جای خالی خودروهای تمام الکتریکی

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در زمینه خودروهای شخصی هم اضافه نمود: اگر خودروهای بزرگ وارد این حوزه شوند ما از آنها حمایت می کنیم و موضوع طرح کلان ملی فناوری در مورد آنها هم اجرا می شود. نمونه آن هم تارای برقی که در نمایشگاه ایران ساخت نمایش داده شد.

کرمی، درباره مسائل قانونی برای دریافت استاندارد این موتورسیکلت 4چرخ برقی و زمان بر بودن این فرآیند گفت: وقتی نمونه اولیه این موتورسیکلت ساخته شد، روبرو شدیم با سازمان ملی استاندارد که می گفت این وسیله موتور سیکلت نیست، چراکه 4چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد. اما مساله این بود که استانداردهای خودرو شامل 30 استاندارد است که برخی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتش سوزی و موارد دیگر است. بنابراین، موتورسیکلت نمی توانست این استانداردها را کسب کند، چراکه به عنوان مثال نمی توانست ایربگ داشته باشد.

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق همچنین معتقد است؛ در مقیاس بزرگ، ما50 درصد جهت راهبردی را طی کرده ایم. یعنی اگر سوال شود که آیا امسال در خیابان ها خودروی برقی دیده می شود، پاسخ مثبت است.

کرمی گفت: قیمت خودروهای برقی فعلی ایرانی در مقیاس موجود گران است، اما اگر کارخانه ای خط تولیدی داشته باشد که به تعداد زیاد تولید کند یا رقابت افزایش یابد، هزینه های تولید کاهش و در نتیجه قیمت نهایی هم کاهش می یابد.

وی همچنین به موضوع رقابت در این حوزه اشاره می کند و ادامه می دهد: در پی ایجاد رقابت و گریزان از انحصار هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ورود موتورهای چهارچرخ برقی ایران ساخت به خیابان های تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود موتورهای چهارچرخ برقی ایران ساخت به خیابان های تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید