خاتمه عملیات برآورد مشخص عرصه و حریم محوطه چهارطاقی خرمدشت

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، انتها عملیات حدس معین عرصه و حریم محوطه چهارطاقی خرمدشت صورت گرفت.

خاتمه عملیات برآورد مشخص عرصه و حریم محوطه چهارطاقی خرمدشت

مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اظهار کرد: معین عرصه و حریم این اثر تاریخی به منظور حفاظت قانونی و جلوگیری از فرایند تخریب آن جز اولویت های اداره میراث فرهنگی کاشان بود که به دلیل محدود بودن اعتبار مطالعاتی این امر تا به امروز محقق نشده بود.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت حفظ اثر، پس از انجام هماهنگی های لازم و با نظارت مسئول حوزه باستان شناسی اداره، برنامه حدس معین عرصه و پیشنهاد حریم با کسب مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور شروع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان توضیح داد: عملیات حدس به سرپرستی عباس رضایی نیا، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و با همکاری گروه باستان شناسی این دانشگاه و با حمایت اقتصادی موسسه مطالعات دانشگاه کاشان، بخشدار مرکزی و دهیاری روستای خرمدشت انجام شد.

وی گفت: بر مبنای گمانه های کاوش شده در محوطه چهارطاقی، محدوده عرصه و حریم پیشنهادی چهارطاقی تعیین و همراه با ضوابط مربوطه تهیه شده که پس از آنالیز شورای حریم ها در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این موضوع نهایی خواهد شد.

سرمدیان با اشاره به پیشینه تاریخی آتشکده خرمدشت اظهار کرد: این اثر با نام قلعه کهنه در اسفند سال 1341 خورشیدی با شماره 431 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست کاوش محوطه چارطاقی خرمدشت گفت: این آتشکده از جمله چهارطاقی های مهم دوره ساسانی است که با گذشت بیش از نیم قرن از ثبت آن در لیست آثار ملی، به لحاظ باستان شناسی کار علمی شایسته ای برای حفاظت قانونی و معرفی این بنای ارزشمند صورت نگرفته بود.

عباس رضایی نیا اظهار کرد: با توجه به نزدیکی روستای خرمدشت به اتوبان کاشان-اصفهان، در صورت تخصیص اعتبار مناسب میتوان با کاوش فضاها و آثار موجود در محوطه چهار طاقی و ساماندهی محدوده آن، از این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره برداری کرد.

وی اضافه کرد: آتشکده خرمدشت با دالان طواف و مجموعه ای از واحدهای ساختمانی در شمال آن است که آثار این دالان به عرض 50.2 متر در بخش های شرقی، غربی و شاقتصادی بنا وجود دارد.

رضایی تأکید کرد: در بخش شاقتصادی مستحدثاتی از سنگ وجود دارد که شامل یک فضای بزرگ چهار گوش در امتداد پایه های چهار طاقی با جهت شاقتصادی جنوبی و اتاق های جانبی مشتمل بر دیوار راهرو و طاقچه است که با مصالح سنگ و گچ ساخته شده و شامل یک چهار طاقی با پلان مربع شکل است که طول هر ضلع آن حدود 10 متر است.

روستای خرمدشت در نزدیکی اتوبان کاشان به اصفهان به فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی کاشان نهاده شد.

منبع: همگردی

به "خاتمه عملیات برآورد مشخص عرصه و حریم محوطه چهارطاقی خرمدشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه عملیات برآورد مشخص عرصه و حریم محوطه چهارطاقی خرمدشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید