گردشگری ایران؛ این عروس کهنه پوش!

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، خبرنگاران : جاذبه های فرهنگی و تاریخی بی شمار ایران و آثار ثبت جهانی که آن را در رد 10 کشور اول از لحاظ ظرفیت های توریستی قرار داده بر خلاف کمبود و مستعمل شدن تاسیسات گردشگری آن را بسان عروس کهنه پوش نموده که زیبایی های خدادادی آن در پشت چهره آراسته نشده و جامه کهنه و نخ نمایش پنهان شده است.

گردشگری ایران؛ این عروس کهنه پوش!

هما حاصلی : از شمال تا جنوب و شرق و غرب ایران وقتی صحیت از توریستی و تماشای زیبایی های آن می گردد یک پرده دل آزار دارد و آن عدم وجود زیرساختهای مناسب توریستی است . از هتل و اقامتگاه مناسب گرفته تا وجود حداقل یک تابلو راهنما در منطقه ها توریستی استان های کم برخورداری مثل کهگیلویه و بویراحمد یا چهارمحال و بختیاری.

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ ، در ایام پرازدحام سفر مثل نوروز، توریستان با مسائل عدیده و حتی آسیب های بسیار به علت کمبود زیرساخت ها رویرو می شوند ضمن آنکه بسیاری از منطقه ها کشور علیرغم دارا بودن پتانسیل های بیشمار توریستی ولی به علت نداشتن زیرساخت ها و تاسیسات توریستی مطلوب از عایدی این صنعت محروم هستند.

گرچه طبق گزارش داود نخ کوب نیاسر خبرنگار ایرنا توریستی جایگزین اقتصاد نفتی، توریستی مزیت رقابتی ایران، توریستی صنعتی عایدیزا و ثروت آفرین تنها جملات مجذوب کنندهی است که کمابیش از همه سیاست گذاران و برنامه ریزان صنعت توریستی در چند دهه اخیر شنیده شده واز ایران به عنوان 10 کشور مجذوب کننده برای سفر و توریستی یاد می گردد، اما سوال اینجاست آیا زیرساخت های لازم هم به همین تناسب رشد داشته و برای پذیرش و میهمان نوازی از توریستان مشتاق سفر به ایران مهیا است؟

نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر سفر هوایی توریستی و زیارتی استان تهران در این خصوص می گوید : هتل های بزرگ ما 40 سال قبل از انقلاب ساخته شده، 40 سال هم که این طرف انقلاب از عمر آن می گذرد، بعید می دانم تا 20 سال دیگر هم فکر تخریب و جایگزینی آن را داشته باشند. از طرفی تجهیزات و تاسیسات هتل وارداتی است و در این شرایط تحریم، بازسازی ها چیزی جز وصله و پینه است.

امیر هاتفی نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر سفر هوایی توریستی و زیارتی استان تهران معتقد است زیرساخت توریستی ایران به یک شخم زنی اساسی احتیاج دارد ودولت باید تسهیلات کلان و کم بهره به صنعت توریستی بدهد تا سرمایه گذاری در این بخش مجذوب کنندهیت پیدا کند.

امیر هاتفی می گوید : با همه اقداماتی که انجام می گردد و شعارهایی که داده می گردد صنعت توریستی هنوز اولویت مالی در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری کشور نیست، هنوز هم تصمیمی برای توسعه جذب توریست خارجی وجود ندارد، تا قبل از آن تشکیل وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی جایگاه تشکیلاتی آن در کابینه دولت ها تقریبا تشریفاتی بود و صنعت توریستی مورد توجه قرار نمی گرفت، به نظرم با اینکه سه سال از تشکیل این وزارتخانه می گذرد،این نگاه هنوز هم وجود دارد.

به گفته هاتفی ترکیه توانسته با صنعت توریستی جلوی توسعه اقتصاد نفتی بایستد. ترکیه دوبرابر عایدی نفتی ایران از توریستی عایدی دارد، صنعت توریستی ایران می تواند 5 برابر توریستی ترکیه عایدی داشته باشد، جاذبه های باستانی ایران در شهرهای شیراز، اصفهان، یزد،کرمان و کاشان هوش از سر توریست می برد و یک بار سفر و تماشا این شهرها آنها را راضی نمی کند، اما مساله اصلی فراهم نبودن زیرساخت های توریستی برای پذیرش توریستی خارجی است!

هاتفی در ادامه می گوید: تا پیش از انقلاب اسلامی هفت هشت هتل پنج ستاره داشتیم، در طول چهار دهه فقط یک هتل پنج ستاره آن هم در تهران اضافه شده است، کدام هتل پنج ستاره در این مدت ساخته شده که توریست بتواند با قیمت مناسب اتاق بگیرد. در تهران به عنوان مرکز باید حداقل 20 هتل پنج ستاره ساخته گردد تا قیمت ها رقابت پذیر گردد.

منبع: توریسم آنلاین

به "گردشگری ایران؛ این عروس کهنه پوش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری ایران؛ این عروس کهنه پوش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید