TSMC اواخر سال جاری فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری M2 پرو را شروع خواهد نمود

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، اپل در جریان رویداد جهانی توسعه دهندگان خود موسوم به WWDC 2022، از تراشه تازه M2 رونمایی کرد که به طور خاص برای مک ها و آیپدها فراوری شده است. در حالی که مک بوک های تازه مجهز به M2 هنوز برای فروش در اختیار کاربران قرار نگرفته اند، جف پو تحلیل گر شرکت Haitong International Securities در گزارشی به این موضوع پرداخته که تامین کننده اپل، یعنی شرکت تراشه سازی TSMC، فراوری انبوه تراشه تازه و قدرتمندتر M2 پرو را اواخر سال جاری شروع خواهد نمود.

TSMC اواخر سال جاری فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری M2 پرو را شروع خواهد نمود

طبق گزارش منتشر شده از این تحلیلگر، اپل با شرکت TSMC به عنوان تامین نماینده تراشه اپل سیلیکون ادامه خواهد داد. انتظار می رود که غول تایوانی فراوری تراشه اواخر امسال فراوری انبوه تراشه نو M2 پرو اپل را شروع کند که طبق شایعات و برآورد ها بر اساس فرآیند ساخت 3 نانومتری فراوری خواهد شد. برای آن دسته از کاربرانی که نمی دانند باید بگوییم که مقیاس یک تراشه در نانومتر نشان دهنده فاصله بین ترانزیستورهای آن است. هرچه فاصله آن کمتر باشد، آن تراشه عملکرد و سرعت بهتری دارد. تراشه M2 نو اپل با وجود پیشرفت هایی که نسبت به نسل قبلی اش یعنی تراشه M1 داشته، اما همچنان با همان فرآیند ساخت 5 نانومتری تراشه M1 فراوری شده است.

به ادعای اپل عملکرد پردازنده نو M2 در حدود 18 درصد سریع تر از نسل قبلی است. محصولاتی که از این پردازنده به عنوان قلب تپنده بهره می برند، می توانند از 50 درصد حافظه پهنای باند بیشتر نسبت به M1 بهره مند شوند. بعلاوه حداکثر حافظه رم 24 گیگابایتی درون این تراشه تعبیه شده که بسیار فوق العاده است. پردازنده گرافیکی تراشه M2 اپل 10 هسته ای است و نسبت به نسل قبلی خود در حدود 35 درصد عملکرد گرافیکی بهتری دارد. در حال حاضر فقط نسل نو مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی از این تراشه استفاده می نمایند.

به گفته اپل، این تراشه که مجهز به 20 میلیارد ترانزیستور است قادر است در هر لحظه 15.8 تریلیون عملیات را انجام دهد. بعلاوه غول فناوری آمریکا ادعا نموده که تراشه M2 می تواند با تراشه های رایانه های شخصی رقابت کند و 90 درصد عملکرد یک پردازنده 12 هسته ای اینتل را با یک چهارم مصرف انرژی به کاربران ارائه دهد. هسته های Media Engine داخل تراشه M2 نیز به طور قابل توجهی ارتقاء یافته اند.

در اوایل امسال وب سایت 9to5Mac گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه اپل در عین کوشش جهت فراوری تراشه قدرتمندتر برای مک بوک پرو، روی یک مک مینی نو با تراشه M2 پرو کار می نماید. اگر گزارش جف پو صحت داشته باشد، انتظار داریم که نسخه های پیشرفته تراشه M2 اپل همگی با فرآیند ساخت 3 نانومتری فراوری شوند. این تحلیلگر در ادامه پیش بینی می نماید که علاوه بر مک بوک پروی نو، آیپد نو نیز با تراشه 3 نانومتری عرضه خواهد شد.

پس از گزارشی که تحلیلگر معروف و باسابقه اپل یعنی آقای کو درباره عرضه هدست واقعیت ترکیبی در ژانویه سال 2023 منتشر کرد، پو نیز اعلام نموده که این محصول پرحاشیه اپل پس از سال نو چینی معرفی می گردد و در فوریه 2023 وارد مرحله انبوه خواهد شد. کو بعلاوه تأکید نموده که هدست اپل به دو پردازنده شامل یک تراشه 5 نانومتری و یک تراشه 4 نانومتری مجهز خواهد شد که هر کدام به وسیله شرکت TSMC ساخته می شوند. بعلاوه سنسور های سه بعدی که اپل در هدست خود قرار می دهد به گونه ای طراحی می شوند که کوچکترین حرکات دست و انگشتان را تشخیص بدهند. همان طور که حسگر های آیفون می توانند حرکات چهره را برای ساخت انیموجی تشخیص بدهند، هدست واقعیت افزوده اپل هم در زمینه تشخیص حرکات دست دقت بسیار زیادی خواهد داشت.

جف پو بعلاوه در نوترین گزارش خود به این موضوع اشاره نموده که سری آیفون 15 لنز پریسکوپی با زوم اپتیکال 10 برابری خواهد داشت. با لنز پریسکوپی، نور وارد شده به لنز تله فوتو در پشت آیفون به وسیله یک آینه زاویه دار به سمت سنسور تصویر دوربین منعکس می گردد. تغییر جهتی که نور به سمت آن حرکت می نماید به اپل این امکان را می دهد که تنظیمات تله فوتو بیشتری را در داخل آیفون قرار دهد و کاربران را قادر می سازد تا بدون هیچ گونه تاری از زوم بیشتر بهره ببرند. باید دید در روزهای آینده چه شایعات دیگری در خصوص محصولات اپل منتشر می گردد.

منبع: 9to5mac

منبع: دیجیکالا مگ

به "TSMC اواخر سال جاری فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری M2 پرو را شروع خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "TSMC اواخر سال جاری فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری M2 پرو را شروع خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید