از صندل تا پینه پا

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، بله. اگر شما پینه را روی پایتان برای مثال در پاشنه پا مشاهده کردید، ممکن است دلیل آن پوشیدن کفش نامناسب باشد. در این صورت پوست پای شما در ناحیه ای که پینه بسته است ضخیم شده و لایه شاخی آ ن ضخیم تر از حالت عادی می گردد.

از صندل تا پینه پا

از صندل تا پینه پا

مصاحبه با دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو

کافی است چند ماه تمام صندل بدون جوراب بپوشید. آن وقت اگر نیم نگاهی به پاشنه پایتان بیندازید، می بینید که حسابی پینه بسته است. دست وزنه بردارها و کشاورزان هم، زیاد پینه می بندد. اگر پوستتان تحت فشار و اصطکاک مداوم قرار گیرد، پینه بستن پاشنه پا، کف دست و آرنج، را خیلی آسان تجربه خواهید کرد. خانم های خانه داری هم که عادت دارند هر روز کیسه های خرید را تا منزل با دستشان حمل نمایند، پینه را زیاد دیده اند ولی چه کار کنیم که دچار پینه نشویم و چگونه آن را درمان کنیم. با دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو و رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک، در این باره به مصاحبه نشسته ایم.

آقای دکتر، صندل پوشیدن مداوم هم می تواند موجب پینه بستن پا گردد؟

بله. اگر شما پینه را روی پایتان برای مثال در پاشنه پا مشاهده کردید، ممکن است علت آن پوشیدن کفش نامناسب باشد. در این صورت پوست پای شما در ناحیه ای که پینه بسته است ضخیم شده و لایه شاخی آ ن ضخیم تر از حالت عادی می گردد.

پینه بستن پا با کفش پاشنه بلند هم ارتباطی دارد؟

خانم ها اغلب به پوشیدن کفش های پاشنه بلند عادت دارند. در این صورت اگر به پوشیدن کفش های پاشنه بلند و یا کفش های نامناسب و غیراستاندارد برای پاها، ادامه دهند دچار پینه می شوند. اگر به پوشیدن کفش پاشنه بلند عادت دارید به طور معمول در پشت پاشنه و اگر هر روز کفش نامناسبی می پوشید در زیر پاشنه دچار پینه می شوید. بعلاوه پینه در خانم های چاق که کفش های بدون پاشنه به پا می نمایند، شایع تر است.

پای دیابتی ها چه طور؟

برخی از بیماری ها هم افراد را مستعد پینه بستن پا می نماید. برای مثال بیمارانی که دیابت یا مرض قند دارند ممکن است دچار این اختلال پوستی شوند. افراد دیابتی چون مبتلا به اختلال حس عصبی هستند، ممکن است فشار کفش را بر پایشان احساس ننمایند در این صورت ممکن است در اثر فشار مداوم کفش دچار پینه بستن پا در نواحی تحت فشار کفش بشوند که اغلب همراه با زخم است.

پینه بیشتر در کدام قسمت پا دیده می گردد؟

پینه بیشتر در قسمت هایی از کف پا که چربی زیرجلدی در آ ن بیشتر است دیده می گردد اما ممکن است در جاهای دیگر پا که استخوان ها برجسته هستند به ویژه در مفاصل مبتلا به آرتریت، انگشتان عظیم پا و یا انگشتان پای کج شده و سطح پشتی استخوان های چکشی شده انگشتان پا هم دیده شوند.

چرا برخی از مشاغل، فرد را مستعد پینه بستن پا یا دست می نماید برای مثال چرا کارگران و ورزشکاران بیشتر دچار پینه بستن دست و پا می شوند. علت چیست؟

محل شایع پینه بستن کف دست و پا است اما در هر جایی که فشار و اصطکاک طولانی وجود داشته باشد، پوست دچار پینه می گردد. صاحبان برخی از مشاغل بیشتر دچار پینه می شوند برای مثال در کارگران که با دستان خود بارهای سنگین را جابه جا می نمایند، ورزشکاران و کسانی که به قسمتی از دست و پاهایشان فشار مداوم وارد می گردد، بیشتر پینه دست یا پا دیده می گردد. ورزشکاران و وزنه بردارانی که در تمرینات خود وزنه های سنگین را جابه جا می نمایند در کف دستشان دچار پینه می شوند.

اصلا پینه پوست چیست؟ و پینه با میخچه چه تفاوتی دارد؟

پینه به طور معمول نواحی متمایز ضخیم پوست است که در اثر اعمال مالش و فشار مزمن به پوست ایجاد می گردد. ممکن است پیش از اینکه پوست پینه ببندد تاول بزند. پینه ها شبیه میخچه اند اما کناره های منظم و دایره شکلی میخچه و هسته مرکزی آن را ندارند. پینه به طور معمول یک واکنش دفاعی پوست است. وقتی شما به علت پوشیدن کفش نامناسب و یا برداشتن بارهای سنگین در تماس با پوست، پوستتان را تحت فشار مداوم قرار می دهید پوست برای حفاظت از نسج نرم و حساس زیرپوست پینه می بندد.

درمانش چیست؟

آسان ترین راه برای از میان بردن پاشنه زبر صاف کردن و تمیز کردن آن پس از گرم شدن پوست پا با آب گرم است. کافی است پوستتان را مدتی در آب گرم قرار دهید سپس با یک برس نرم و یا سنگ پا پوست های ناصاف و خشن را سایش دهید و تمیز کنید. این کار موجب از میان رفتن سلول های مرده پوست و یا همان پینه پا می گردد. پس از این مرحله باید کرم یا پماد به پاشنه پاهایتان بمالید. پوشاندن نواحی آغشته به کرم و چرب با پوشش پلاستیکی و یا پوشیدن کفی یاری زیادی به از میان رفتن پینه پا می نماید.

کفش چه طور؟ نباید آن را عوض کرد؟

آغاز درمان پینه پا باید با از میان بردن فشار و اصطکاک مداوم وارد بر پا باشد. مدل کفش باید عوض گردد. نباید فراموش کنید اگر شما کفش مناسبی بپوشید می توانید با روشی که گفته شد پینه را درمان کنید. پینه پس از خیس شدن و مالش با سنگ پا نازک می گردد.

مادرعظیم ها می گویند روی آرنج تکیه ندهید چون پینه می بندد، درست است؟

فقط این پوست پا نیست که دچار پینه می گردد. پینه دست هم در نواحی که پوست تحت فشار و اصطکاک است رخ می دهد. ناحیه ضخیم شدگی و پینه بستن در دست به طور معمول در سطح بیرونی مفصل انگشتان دست و گاهی در آرنج دیده می گردد. از طرفی برخی از بچه ها عادت دارند شست و یا سایر انگشتان خود را بجوند و این عادت بد می تواند موجب پینه بستن انگشتان این بچه ها با گذشت زمان گردد. پینه دست و آرنج در نواحی دیده می گردد که شخص در اثر عادات روزانه و یا کارهایی که در طول روز انجام می دهد به آن فشار زیادی را وارد می نماید و یا آن را تحت اصطکاک مداوم قرار می دهد.

درمانش چیست؟

درمان پینه بستن دست هم درست مانند درمان پینه بستن پا است و از یک اصل تبعیت می نماید. در این مورد هم درمان باید شامل مراقبت های روزانه و کاهش فشار و اصطکاک که در طول روز بر پوست دست اعمال می گردد و مصرف مواد و پمادهایی باشد که لایه های کراتوتیک و ضخیم شده پوست را از میان می برند.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "از صندل تا پینه پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از صندل تا پینه پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید