باکو: یادداشت تفاهم تازه با ایران، رویداد تاریخی است

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان گفت، دوستی، اعتماد متقابل و همسایگی با ایران در سی سال گذشته در اجرای پروژه های مهم نقش حیاتی دارد.

باکو: یادداشت تفاهم تازه با ایران، رویداد تاریخی است

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ صنعت چاپ، یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان روز شنبه گفت، یادداشت تفاهم امضا شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد ارتباطات نو بین منطقه مالی زنگزور و جمهوری خودمختار نخجوان به وسیله خاک ایران، یک رویداد تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج حکمت حاجی اف معاون رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: زمانی که الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان از هیاتی به سرپرستی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، رئیس مشترک کمیسیون دولتی همکاری های مالی، تجاری و بشرمحبت آمیز ایران و آذربایجان، استقبال کرد، به ویژه تاکید نمود که راه های ارتباطی نو یک کریدور بین المللی مهم برای حمل و نقل و انتقال برق خواهند بود.

وی اضافه نمود: رئیس جمهور ما همواره این پروژه مهم حمل و نقل و ارتباط را در کانون توجه قرار داده و در خصوص اجرای آن به مقامات مربوطه دستور داده است. سیاست محاصره نخجوان از سوی ارمنستان به لطف اجرای این پروژه متوقف خواهد شد.

حاجی اف اضافه نمود: به وسیله خاک ایران بین دو منطقه زنگزور شرقی و نخجوان ارتباط جاده ای، راه آهن و انرژی برقرار می گردد.

وی اعلام نمود که بیش از همه، این پروژه به طور کامل تصویر حمل و نقل و ارتباط منطقه را تغییر می دهد و زمینه ایجاد یک کریدور چند منظوره نو را فراهم می نماید که شامل جاده ها، راه آهن، خطوط برق و ارتباطات دیجیتال است که جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه را در اوراسیا متحد می نماید.

حکمت حاجی اف گفت: این امضای یادداشت تفاهم مصادف با سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و ایران است. روابط محبت آمیز، اعتماد متقابل و همسایگی بین جمهوری آذربایجان و ایران در 30 سال گذشته نقش مهمی در اجرای این پروژه دارد.

وی گفت: ما اطمینان داریم که کریدور نو فرصت های مساعدی را برای همکاری های منطقه ای، توسعه و رفاه مردم منطقه و توسعه روابط مالی و تجاری باز خواهد نمود.

از سویی دیگر سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان چهارشنبه گذشته در گفت وگویی گفت، جهت ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشور هایی که از آن عبور می نمایند، فرصت های فراوانی ایجاد می نماید.

عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان نیز اخیرا به وبلاگ صنعت چاپ گفت که ایران برای جاده های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است.

به گفته سفیر ایران در ایروان، جهت ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشور هایی که از آن عبور می نمایند، فرصت های بزرگی ایجاد کند. وی گفت: جنبه حقوقی این موضوع در حال آنالیز است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "باکو: یادداشت تفاهم تازه با ایران، رویداد تاریخی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکو: یادداشت تفاهم تازه با ایران، رویداد تاریخی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید