بسوزید و بسازید!

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، ما انسان ها خونگرم هستیم؛ یعنی این قابلیت را داریم که در دماهای مختلف محیط، دمای بدنمان را در محدوده ای تعیین ثابت نگه داریم و نگذاریم از یک حدی بالاتر یا پایین تر برود. این قابلیت تا حد زیادی مدیون گرمایی است که از سوخت وساز مواد غذایی در سلول هایمان به دست می آید.

بسوزید و بسازید!

بسوزید و بسازید!

نویسنده: دکتر مهرداد اخوان بهبهانی

14 توصیه برای افزایش سوخت و ساز بدن

ما انسان ها خونگرم هستیم؛ یعنی این قابلیت را داریم که در دماهای مختلف محیط، دمای بدنمان را در محدوده ای معین ثابت نگه داریم و نگذاریم از یک حدی بالاتر یا پایین تر برود. این قابلیت تا حد زیادی مدیون گرمایی است که از سوخت وساز مواد غذایی در سلول هایمان به دست می آید.

این سوخت وساز در شرایط عادی در محدوده معینی واقع شده است اما با تغییر فعالیت بدن یا خوردن بعضی مواد غذایی تغییر می نماید. در دنیای خوراکی ها بعضی مواد غذایی، متابولیسم را افزایش می دهند و به همین علت در طب سنتی به آنها غذاهای گرم گفته می گردد و بعضی هم به غذاهای سرد معروفند؛ چون با کاهش متابولیسم، دمای پایه بدن را کم می نمایند.

متابولیسم همان مقدار پایه سوخت وساز بدن است که خود را به صورت گرمای بدن نشان می دهد. متابولیسم به طور عمده تحت تاثیر غده تیرویید واقع شده است و تنها به گرمای بدن محدود نمی گردد؛ بلکه علایم بسیاری در بدن ما ایجاد می نماید و حتی شرایط روانی و خلقیات ما هم از مزاجمان تاثیر می گیرند. پس سوخت وساز عامل مهمی در زندگی ماست. این عامل زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که فرد کوشش می نماید وزن خود را کم کند. اما چه فاکتورهایی متابولیسم بدن ما را کاهش می دهند؟

7 توصیه رفتاری برای افزایش سوخت و ساز بدن

1.شاید باور نکنید اما آنالیز ها نشان داده که داشتن بعضی عادات غذایی، زمینه ای خواهد بود برای افزایش متابولیسم بدن. بنابراین توصیه می گردد خودتان را به داشتن این عادات مجهز کنید تا رژیم لاغری تان ثمربخش باشد:

2.صبحانه بخورید. خیلی ها به اشتباه فکر می نمایند با نخوردن صبحانه به اقتصاد منفی کالری بدنشان یاری می نمایند و از اینکه صبحانه نمی خورند، به خود می بالند؛ در حالی که سخت در اشتباه اند.

3.تعداد وعده های غذایی تان را از 3 وعده غذایی به 4 تا 6 وعده غذایی با فاصله 2 تا 3 ساعت از یکدیگر افزایش دهید و البته مواظب حجم آنها باشید. خیلی ها فکر می نمایند اینکه از صبح تا 4 بعد از ظهر هیچ چیز نمی خورند، یک افتخار است؛ در حالی که .بیشترشان وقتی گرسنه و خسته به خانه باز می گردند، جبران مافات می نمایند!

4.غذاهای کم کالری را انتخاب کنید. به جای مصرف داروهای افزایش دهنده متابولیسم، از مواد غذایی کم کالری یا چربی سوز مانند سبزی ها، میوه ها و غلات سبوس دار بهره ببرید.

5.ورزش کنید و به یاد داشته باشید یک پیاده روی ساده که هر روز تکرار می گردد، متابولیسم بدن شما را برای تمام روز بالا نگاه می دارد.

6.هیچ وقت گرسنه نمانید. اگر در حال اجرای رژیم لاغری هستید یا می خواهید لاغر شوید، سعی کنید هیچ وقت گرسنه نمانید؛ زیرا گرسنه ماندن باعث می گردد متابولیسم بدنتان به سرعت پایین بیاید؛ خصوصا وقتی که این زمان به بیش از 5 ساعت می رسد.

7.برنامه غذایی منظمی داشته باشید و وعده های غذایی کم حجم خودتان را با فاصله زمانی معین از یکدیگر مصرف کنید.

8.روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید زیرا مصرف آب، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش سوخت وساز بدن می گردد.

یک توصیه کاربردی

فعالیت بدنی تان را زیاد کنید؛ حتی اگر تمام روز مجبورید از صبح تا شب پشت میزتان کار کنید، گاهی وقت ها از روی جایگاه تان بلند شوید و به بهانه رفتن به دستشویی یا آوردن چای و آب کمی راه بروید. به یاد داشته باشید فقط 10 دقیقه ورزش صبحگاهی کافی است که متابولیسم پایه شما را 10 درصد افزایش دهد. به علاوه، مصرف پروتئین متابولیسم زمان استراحت شما را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. پس خوردن گوشت را نباید فراموش کنید؛ خصوصا گوشت بوقلمون. مصرف فیبر های گیاهی از قبیل سبزی ها، حبوبات و میوها هم باعث افزایش متابولیسم می گردد. مصرف منابع غذایی آنتی اکسیدان ها مانند هویج، گوجه رنگی و انواع مرکبات و مواد غذایی سرشار از ویتامین B نظیر غلات کامل هم می توانند موثر باشند. مصرف حدود 300 تا 400 کیلوکالری در وعده صبحانه که شامل 3 تا 4 برش نان، 45 گرم پنیر و 2 عدد گردوست هم برای بالا بردن متابولیسم توصیه می گردد؛ البته در کنار مصرف هفتگی 3 تا 4 بار ماهی. بدنسازی و یوگا هم می تواند در تنظیم متابولیسم شما نقش موثری ایفا نماید.

7 توصیه غذایی برای افزایش سوخت و ساز بدن

1.چای سبز: چای سبز علاوه بر افزایش متابولیسم، خطر بروز سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

2.گریپ فروت، سیب و گلابی: این میوه های خوشمزه را هم به فهرست افزایش دهنده های متابولیسم اضافه کنید.

3.کلم بروکلی: آنالیز ها نشان داده اند که یک لیوان بروکلی تنها 20 کالری دارد اما تا حد زیادی متابولیسم بدن را بالا می برد.

4.ماست کم چرب: مصرف روزانه لبنیات کم چرب به مقدار سه تا چهار واحد، به کاهش وزن یاری می نماید. این امر را شاید بتوان به افزایش سرعت سوخت وساز بدن نسبت داد.

5.گوشت بوقلمون (بدون استخوان و چربی): تامین پروتئین لازم برای بدن خود باعث افزایش سرعت متابولیسم می گردد اما اگر به جای گوشت گوساله یا گوسفند، گوشت بوقلمون انتخاب گردد این افزایش بیشتر خواهد شد.

6.جوی سبوس دار: این ماده غذایی هم یکی از گزینه های مناسب برای افزایش متابولیسم بدن است.

7. فلفل تند: از فلفل تند هم نمی توان انتظاری جز این داشت.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بسوزید و بسازید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسوزید و بسازید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید