بوستان مصاحبه ؛پارکی آموزشی برای دوستداران گل و گیاه، تصاویر

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، نمایشگاه گل و گیاه که هر سال در بوستان گفت وگو برگزار می گردد را بهانه ای قرار دادیم تا شما را با یکی از زیباترین پارک های تهران آشنا کنیم. بوستان مصاحبه به وسیله سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در محدوده شهرداری منطقه 2 واقع در غرب تهران احداث و در اردیبهشت ماه سال 1382 افتتاح شد.

بوستان مصاحبه ؛پارکی آموزشی برای دوستداران گل و گیاه، تصاویر

این بوستان که از شمال به مجموعه پل های تقاطع بزرگراه های شهید چمران و حکیم ، از جنوب به خیابان جواد فاضل، از شرق به بزرگراه شهید چمران و از غرب به کوی نصر ختم می گردد نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای منطقه و پر کردن اوقات فراغت مردم ایفا می نماید.

مساحت این بوستان 144580 متر مربع است که 7 هکتار آن به کاشت 100 گونه گیاه فصلی و دائمی اختصاص یافته است.

رویش گل های لاله در بوستان مصاحبه

در این بوستان سعی شده است با بهره گیری از فرهنگ و معماری ملل مختلف سبکهای طراحی منظر گوناگون به شهروندان شناسانده گردد. طراحی کاشت بوستان هم تا حد امکان درست متناسب با شرایط اقلیمی منطقه است.

ضمناًً راستاها و معابر به نحوی طراحی شده اند که امکان تردد جایگاه چرخ دار هم در اغلب راستا های بوستان وجود داشته باشد. ایجاد فضاهای گوناگون با کاربری های متفاوت این فضا را به یکی از بوستان های فرا منطقه ای زیبای تهران تبدیل نموده است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب می نماید.در محدوده این پارک محورهای ارتباطی به دو بخش پیاده جهت پیاده روی و تردد مراجعین و سواره در محدوده کناری پارک تقسیم می شوند.

سبک های طراحی بوستان گفت وگوی تهران

یکی از ویژگی های بوستان مصاحبه وجود سبک های متعدد طراحی در آن است که این امکان را به مراجعه نمایندگان می دهد تا از نزدیک با روشهای پارکسازی کشورهای مختلف آشنا شوند. از این رو می توان این بوستان را بنام یکی از بوستانهای آموزشی معرفی کرد.

باغ ایرانی

کوشک واقع شده در باغ ایرانی بوستان مصاحبه، یادآور معماری دوره قاجاریه برای بیننده است.

طراحی و احداث باغ از دیر باز در فرهنگ ایرانی مطرح بوده و معماران ایرانی به دلیل برخورداری از طبع ظریف همیشه در ساخت باغهای زیبا شهره بوده اند.

بسیاری از باغهای ایرانی از اصول قرینه سازی ، رنگبندی گلها و گیاهان برخوردار بوده و از سبک و روش خاصی در زمینه معماری باغ بهره مند هستند. حوض و آبنماهای متعدد به شکل مستطیل و دایره در این باغها احداث شده که همیشه با الهام از انواع چاههای آرتزین و چشمه های آب معدنی در آنها از فواره استفاده شده است.

کاشت درختان غیر مثمر در آنها به منظور ایجاد سایه معمول بوده و گاهی در این باغها پرندگان خانگی یا اهلی شده نگهداری می شوند.

در قسمت انتهایی این نوع باغ هم ساختمان کوشک واقع شده است. کوشک واقع در باغ ایرانی بوستان مصاحبه معماری دوره قاجاریه را برای بیننده تداعی می نماید.

باغ انگلیسی

باغ انگلیسی

سبک باغسازی در انگلستان کم و بیش متاثر از سبک های ایتالیایی و فرانسوی بوده و از تأثیر ایده های خاور دور هم بی بهره نیست. در واقع می توان گفت باغهایی که در انگلستان ساخته می شوند آمیخته ای از سبک انگلیسی و سبک باغهای خاور دور هستند.

در طراحی باغهای انگلیسی سعی بر این است که از ترکیب رنگها، کاشت درختان و درختچه ها با نظم ردیفی پشت سر هم استفاده گردد.

فکر ایجاد پرچین در اطراف باغ ها بر مبنای فلسفه همه طبیعت یک باغ است از آن انگلیسی هاست. به همین دلیل باغهای انگلیسی دارای پرچینهای زیبا از درختچه های شمشاد و مورد هستند و درختان زیبای راش هم در آنها وجود دارد.

در این باغها طرحهایی وجود دارد که با تکیه بر عدم تقارن و ایجاد پرچینهای کوتاه ، حفظ درختان کهن و استفاده از وسایل مدرن و تأثر از تکنیکهای پیشرفته قرن حاضر به نوعی در طبیعت دخل و تصرف نموده اند.

باغ ایتالیایی

مجسمه ای از حضرت مریم به نام نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف در بوستان مصاحبه واقع شده است.

از ویژگی های باغ های ایتالیایی می توان به وسعت بالا ، تراس بندی متاثر از سبکهای معماری ، همراه با مجسمه ها ، درختان ، درختچه های دایمی و گلکاری های حاشیه ای در فضای باز و بطور کلی طرحهای دوران رنسانس اشاره نمود.

گفتنی است ایتالیایی ها از مساحتهای کوچک حداکثر استفاده را می نمایند. در طراحی رعایت قرینه سازی مرسوم است و حاشیه های زیبای گلکاری همراه با پرچینها جلب توجه می نماید.

گاهی باغها در دامنه یک تپه ساخته شده که این امر باعث پدید آمدن پله های زیبا می گردد. در این باغها وجود آبشارهای بلند را نمی توان نادیده گرفت. در قسمت میانی باغ ایتالیایی بوستان مصاحبه ، مجسمه ای از حضرت مریم (س) که هدیه فرانکو شیروکی هنرمند ایتالیایی است که بنام نماد صلح و دوستی میان ملل مختلف نصب شده است.

باغ فرانسوی

باغ فرانسوی

باغ فرانسوی عبارت است از فضای بزرگی که از چند باغچه به میزان های مختلف، با استفاده از مجسمه ها و آب نماها تشکیل شده است. فرانسوی ها استفاده از مجسمه ها، گلدان های سنگی که بالاتر از سطح زمین قرار می گرفتند و درختان در اطراف باغ و خیابانها را جزئی از ترکیب یک باغچه می دانستند. ضمناًًً سعی داشتند که استیل منظم، همراه با تناسبهای هندسی و ترکیب رنگ گلها را رعایت نمایند. اشکال هندسی در طراحی مانند گلکاری، چمن کاری، راهروهای شنی و استفاده از شمشادهای پاکوتاه، بطور چشم گیری بکار گرفته شده است.

امکانات پارگ مصاحبه

  • زمین بازی: زمینی به وسعت 491 متر مربع واقع در شمال آبنمای مرکزی با وسایل بازی برای بچه ها اختصاص داده شده است.
  • زمین های اسکیت: دو زمین اسکیت به مساحت کل 3,407 متر مربع در قسمت شمالی کوشک ایرانی جهت استفاده علاقمندان در نظر گرفته شده است.
  • رستوران: رستوران بوستان به مساحت 1500 متر مربع در مرکز بوستان ودر مجاورت دریاچه محیطی دلپذیر برای پذیرائی شهروندان محترم فراهم آورده است.
  • مسجد: مسجد حضرت امام حسین (ع) به مساحت 170 متر مربع در شمال شرقی ساختمان اداری واقع شده است.
  • آبنما: تعداد 8 عدد آبنما در نقاط مختلف بوستان به مساحت کل 435 متر مکعب واقع شده است. اغلب ابنماها دارای فواره و نورافکن هستند.
  • سرویسهای بهداشتی: 3 سرویس بهداشتی به مساحت کل 134 متر مربع در نقاط مختلف پارک قرار دارند.
  • کتابفروشی: غرفه ای در سمت شرق ساختمان کوشک جهت عرضه محصولات فرهنگی درنظر گرفته شده است.

مرکز نمایشگاهی بوستان مصاحبه

نشانی بوستان گفت وگو

تهران، بزرگراه شهید حکیم، خروجی شهید چمران جنوب

منبع: گردشبان

به "بوستان مصاحبه ؛پارکی آموزشی برای دوستداران گل و گیاه، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوستان مصاحبه ؛پارکی آموزشی برای دوستداران گل و گیاه، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید