خوشنویسیِ رباعیات خیام، مهریه عروس مشهدی

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، یک زوج هنرمند نیشابوری در اقدامی زیبا و فرهنگی شروع زندگی مشترک خود را در کنار آرامگاه حکیم عمرخیام نیشابوری و با مهریه کتابت رباعیات خیام شروع کردند.

خوشنویسیِ رباعیات خیام، مهریه عروس مشهدی

آغاز کتابت یک جلد رباعیات خیام توسط حسین صالحی موحد، از اساتید انجمن خوشنویسان ایران و خراسان همزمان با عظیمداشت حکیم عمر خیام نیشابوری، طی مراسمی نمادین در کنار آرامگاه این دانشمند، شاعر و اندیشمند عظیم رقم خورد.

حسین صالحی 49 ساله و همسرش سوگند دلبری 37 ساله ساکن مشهد هستند و تا به امروز بیش از یکصد نمایشگاه گروهی و 15 نمایشگاه انفرادی در داخل وخارج از کشور در حوزه خوشنویسی برگزار کردند. این زوج نیشابوری اردیبهشت ماه سال گذشته همزمان با روز عظیمداشت حکیم عمر خیام در نیشابور پیوند زناشویی خود را آغاز کردند.

حسین صالحی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران که در آکادمی آزاد هنرهای تجسمی در مشهد مشغول تدریس است، در مصاحبه با خبرنگار ایبنا می گوید: هر کسی در زندگی خود باید راهی را طی کند ما از ابتدایی که زندگی خود را آغاز کردیم تصمیم گرفتیم خادم فرهنگ باشیم و اقدام فرهنگی و زیبای عروس خانم در راستای این تصمیم است.

وی اضافه کرد: همچنان مشغول کتابت یک جلد رباعیات خیام هستم و امید می رود تا سال آینده به اتمام برسد. نگارش رباعیات خیام در حال اجرا است اما تصاویر آثار آن تا پیش از اتمام، منتشر نمی گردد؛ چون این اثر دارای فرمت خاصی است.

وی ادامه داد: در مراسم سال گذشته در آرامگاه خیام دکتر نوروز از استادان بنام دانشگاه نیشابور، دکتر قیامتی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد، مهندس زمانی از خردسرای فردوسی، مهندس عالمی از اساتید هنر دانشگاه نیشابور و استاد مجید شایان از انجمن خوشنویسان نیشابور نیز حضور داشتند.

صالحی که سال ها در دانشگاه فرهنگ و هنر مشهد به تدریس هنر مشغول بوده و در حال حاضر نیز دارای آکادمی آزاد هنرهای تجسمی است، می گوید: بسیار رخ داده که به دانشجویانم توصیه نموده ام، ساده زندگی نمایند و وقتی هدفی فرهنگی را برای زندگی معین نموده اند درگیر حواشی و ظواهر زندگی نشوند. گمان کردم گفته ها با رفتارها باید تایید شوند تا نتیجه مطلوب داشته باشند.

خانم سوگند دلبری کارشناس ارشد ادبیات، شاعر و خوشنویس است. وی هم در گفت وگو با خبرنگار ایبنا هدف خود را از این اقدام فرهنگی، نشات گرفته نوع بینش خود به زندگی می داند و می گوید: از نوجوانی به رباعیات خیام علاقه داشتم، تعابیر و معانی زندگی در نگاه خیام بسیار برایم زیبا بود عمق شناخت و درک مفاهیمی که خیام ازمعنای زندگی داشت در پی مطالعات ادبی که در دانشگاه داشتم بیشتر شد.

وی می گوید: وقتی به مرحله انتخاب همسر رسیدم، از آنجایی که تشکیل خانواده برای من اهمیت زیادی داشت و معنای زندگی را در ادبیات پیدا نموده بودم، فردی را که انتخاب کردم، انسانی بود که تمام زندگی اش را در فرهنگ و هنر و ادبیات گذرانده بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم بهترین انتخاب فرهنگی را داشته باشم، لذا کتابت یک جلد رباعیات خیام را به عنوان مهریه خودم قرار دادم.

این شاعر ادبی تاکید می نماید: مهریه ام را اینگونه آغاز کردم تا فقط یک آغاز متفاوت نباشد بلکه به جهت فرهنگ سازی از فرهنگ و هنر ایرانی پاسبانی نموده باشم.

دلبری با اشاره به تعریف زندگی از نگاه خیام بیان می نماید: حکیم خیام همانقدر که به شادی و لذت بردن از جهان اهمیت می دهد، در کنار همه خوشی از مرگ و نیستی نیز سخن به میان می آورد. شاید به این دلیل که نمی خواهد مخاطبش در شادی کامل غرق و از نیستی جهان غافل گردد. او نوش و نیش را در کنار یکدیگر به زیبایی می نشاند.

وی می گوید: خیام از جمله انسان های عظیمی است که در تمام عمر به دنبال کسب مقامات علمی بوده است و در بین عقاید خود بیش تر به علم و منطق و استدلال تکیه نموده است. او همیشه به دنبال حق و حقیقت بود. این ها مواردی است که ذهن آدمی را به زندگی عمق می بخشد. خیام بیشتر از اینکه به زر و زیور جهان دل ببندد به تحصیل علم و معرفت و زود گذر بودن جهان و بهره مندی از عمری که خداوند در اختیار هر کسی قرار داده است، می پردازد.

این شاعر و خوشنویس نیشابوری در سرانجام بیان می نماید: خیام در عهد خود شهرتی در شاعری نداشته و او را به نام حکیم و فیلسوف شناخته اند اما بعدها رباعیات لطیف و فیلسوفانه وی شهرتی حاصل کرد و نام او را در شمار شاعران قرار دادند لذا باید در این خصوص اقدامی فرهنگی ایجاد می شد تا زنده نگه دارنده تفکرات او باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خوشنویسیِ رباعیات خیام، مهریه عروس مشهدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشنویسیِ رباعیات خیام، مهریه عروس مشهدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید