رمزگشایی اتفاقی از یک نوشتۀ 700 ساله؛ از شیطان دوری کن!

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، گم شدن بخش هایی از لبه های این مُهر نقره ای 29 میلی متری، خواندن نوشته های روی لبه ها را سخت نموده بود. اما مردی که به طور اتفاقی تصویر مهر را در توییتر دیده بود توانست این معمای هفتصد ساله را حل نماید.

رمزگشایی اتفاقی از یک نوشتۀ 700 ساله؛ از شیطان دوری کن!

معمای نوشته های روی یک مُهر نقره ای قرون وسطایی که به واسطه قرار گرفتن در آتش سوزی آسیب دیده بود، به وسیله یک مرد آمریکایی در توییتر (شبکه اجتماعی ایکس) حل شد. اَلِکس کورتِز از کالیفرنیا در فضای مجازی از دست سازه ای باخبر شد که در نورفولک انگلستان پیدا شده و آنقدر آسیب دیده بود که نوشته های روی لبه های آن قابل خواندن نبودند.

به گزارش فرادید، او پس از تحقیقات موشکافانه به این کشف رسید که نوشته های روی مهر نشات گرفته از یک سرود مذهبی در کتاب مقدس است. طرح آثار باستانی قابل حمل انگلستان اظهار داشت از اکتشاف این مرد آمریکایی بسیار شاد و سپاسگزار است.

این مهر قرن سیزدهم یا چهاردهمی حاوی یک نگین حکاکی شده رومی است که در منطقۀ گیِتون به وسیله یک جستجوگر آماتور و با استفاده از فلزیاب کشف شد.

کارشناسان حروف احتمالی نوشته های روی مهر را حدس زده بودند، اما متصدی اکتشافات نورفولک، دکتر هِلِن گریکاین می گوید این نوشته ها شبیه یک شعار عمومی به نظر نمی رسیدند و ما امیدوار بودیم یک محقق لاتین بتواند آن را رمزگشایی کند. آقای کورتز از آلامِدا که علاقمند باستان شناسی است، اما هرگز به طور رسمی این رشته را مطالعه ننموده است، توییتی درباره این اکتشاف می خواند و تصمیم می گیرد برای رمزگشایی پیغام حک شده روی مهر تلاشش را بکند. او پس از تحقیقات مفصل به این نتیجه رسید که نوشته روی مهر در واقع آیۀ 36:27 از کتاب مزامیر است Declina a Malo, a fac bonum. مزامیر بخشی از مجموعۀ عهد عتیق در کتاب مقدس است که در اسلام از آن با عنوان زبور حضرت داوود یاد شده است.

به عقیده دکتر گریک این حدس با مزمور 37 کتاب مزامیر مطابقت دارد و معنای آن این است: از شیطان دوری کن و نیکی کن.

آقای کورتز که متخصص تدارکات صنعتی است می گوید: من عاشق معما های خوب هستم، بنابراین آغاز کردم به جستجوی سایت های خبری و سایت های باستان شناسی انگلیسی تا ببینم می توان این معما را حل کنم. شانس با من یار بود، چون یک مقاله خبری پیدا کردم درباره قطعه ای مشابه؛ قطعه ای که در مقاله درباره اش خواندم، نوشته ای داشت که بخشی از یک مزمور به زبان لاتین بود، اینجا بود که من حدس زدم که شاید این نوشته در قرن سیزدهم رایج بوده است. این که یک تکه سنگ قدیمی حکاکی شده را بردارند و آن را با نقره بیارایند و یک سرود مذهبی را روی آن حکاکی نمایند. بر مبنای همین حدس، عکس ها با دقت زیاد آنالیز کردم و کتاب مزامیر (سرود های مذهبی) لاتین را گشتم تا اینکه به یک مورد مشابه رسیدم.

آقای کورتز از این که توانسته به حل این معما یاری کند بسیار شاد است و می گوید: من حرفه ای نیستم، پس امیدوارم این اتفاق اثبات نموده باشد که هر کسی که به باستان شناسی علاقه فراوان داشته باشد و مایل به فعالیت در این حیطه باشد قادرست به رمزگشایی از تاریخ یاری کند. این تجربه واقعاً انگیزه مرا برای این کار بیشتر کرد.

دکتر گریک امیدوار است آقای کورتز برای صد ها مهر رمزگشایی نشده دیگر هم بتواند وقت بگذارد تا ببیند آیا می تواند رمز آن ها را هم بگشاید.

منبع: فرارو

به "رمزگشایی اتفاقی از یک نوشتۀ 700 ساله؛ از شیطان دوری کن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی اتفاقی از یک نوشتۀ 700 ساله؛ از شیطان دوری کن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید