نشانی از ایران در قلب تاریخی ازبکستان!

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، شما همچنین می توانید در بخارا بهترین و منحصر به فردترین تجربه ماساژ را داشته باشید: حمام بازار (Bozori Kord Hammam)، شاید حالا و پس از 6 قرن استفاده، زرق و برق ورودی خود را از دست داده باشد، اما قطعا جو و فضای مجذوب کننده خود را به طور کامل، حفظ کرده است. این بنا، بنایی است که در قرن چهاردهم هجری ساخته شده و درهای این قدیمی ترین حمام بخارا، همچنان به روی تمام کسانی که در پی تجربه کردن این سنت باستانی هستند، باز است. ترکیبی مجذوب کننده از ماساژ و حمام، هزینه ای در حدود 21 دلار دارد و یک ساعت و نیم طول می کشد. در حین اینکه روی یک سنگ داغ قدیمی، با قرن ها قدمت دراز می کشید، یک ماساژور حرفه ای، طوری اعضا و عضلات بدنتان را می کشد که تمام خستگی هایتان در می رود. البته بیشتر ماساژورها گزینه های مختلفی از ماساژ را برای مشتریان در نظر می گیرند: ماساژ آرام، میانه و شدید. اگر این اولین تجربه شما در حمام های سنتی شرقی است، پیشنهاد می شود که حتما به همراه کسی بروید که در این زمینه، تجربه قبلی دارد.

نشانی از ایران در قلب تاریخی ازبکستان!

یکی دیگر از جذابیت های این منطقه وجود یکی از مقدس ترین مکان های این ناحیه در آن است. بهاء الدین نقش بندی، متولد سال 1318، یکی از روحانیان و آموزگاران معنوی بزرگِ اواسط دوره امپراتوری امیر تیمور و بنیانگذار فرقه ای از صوفیان، به نام نقش بندیه بود. اگر چه که حرم و بارگاه او، خارج از شهر بخارا واقع شده و به مکه آسیای مرکزی معروف است، اما این مجموعه فاقد تشریفات و آداب مورد انتظار برای چنین فردی است. بین دعا و عبادت سایرین، بزرگ ترها و بچه ها، در سایه درختان در فضای سبز، استراحت می کنند. حرم بهاء الدین نقش بندی، از مرکز شهر با تاکسی تقریبا به اندازه 15 دقیقه فاصله دارد و افرادی که علاقه مند به تاریخ اسلام هستند، بازدید آن را در برنامه هایشان قرار می دهند.

شما همچنین می توانید بهترین غذای محلی را در اینجا امتحان کنید. جایی دورتر از بعضی رستوران های تازه تاسیسی مثل Lyabi Hauz (میدان اصلی بخارا)، خواهید دید که خیابان های نه چندان خوش منظره شهر، پر هستند از کافه های کوچک که خوراک های محلی را سرو می کنند، به خصوص یکی از معروف ترین غذاهای ازبکستان به نام پلوی ازبکی (خوراکی که مخلوطی است از پلو، گوشت، نخود، پیاز، هویج، کشمش و ادویه های فراوان است). نگذارید ظاهر این کافه ها شما را فریب بدهد: چون غذایی که در اینجور جاها تهیه می شود، به شدت تازه و خوشمزه است. بیرون کافه می بینید که آشپزها، پلو را داخل قابلمه های بزرگ فلزی هم می زنند و بوی غذا تمام خیابان را پر کرده است. ضمناً حواستان به اندازه پرس های غذا باشد، چون افراد محلی معمولا به صورت گروهی در این کافه ها غذا می خورند، پس هر پرس غذای پلوی ازبکی، چند نفر را سیر می کند.

اگر اهل قهوه خوردن باشید هم بخارا برایتان پیشنهاد منحصربفردی دارد! خانه چای جاده ابریشم، اگرچه که بیشتر بر تمایلات گردشگران تمرکز کرده، اما باید در فهرست مراجعه های هر کسی که طرفدار قهوه است، جا بگیرد. در این مکان، که دیوارهای آن، از کف تا سقف با پرده هایی خوش رنگ و درخشان و آثار هنری پوشیده شده است، می توانید از میان منویی مفصل، با انواع مختلف و متنوعی از قهوه های طعم دار، هر چیزی که خواستید را سفارش بدهید. ضمناً به همراه هر فنجان قهوه، کلی شیرینی های مخصوص ازبکستان هم به شما تعارف می شود.

سفر که بدون خرید نمی شود، می شود؟ پس اگر به بخارا سفر کردید و اگر علاقه مند به هنر هستید، مدرسه بزرگ (Poi Kalan Madrassah) جایی است که می توانید در آن، بهترین چیزها برای سوغاتی را تهیه کنید. انواع نقاشی های سبک ایرانی و بخارایی در تمام سطح شهر پراکنده و در دسترس است، اما آثاری که در مدرسه بزرگ ارائه می شود، کاملا خاص و دست چین شده هستند. اکثرا خود هنرمندان صاحب اثر هستند که کارهایشان را می فروشند و به همین دلیل، بسیاری از آنها از گپ زدن و صحبت درباره تکنیک های کاری، داستان های مربوط به ایده پردازی ها و تاریخ پشت کارهای هنری جواهر مانند خود، لذت می برند.

بهترین جا برای در امان ماندن از هجوم گردشگران هم بازار محلی بخارا (Bukhara Farmers Market) است که در خیابان سلیمان مورودوف (Sulaymon Murodov)، در قسمت غربی شهر واقع شده و علی رغم اینکه به بسیاری از مکان های گردشگری نزدیک است، اما به شکل عجیبی، خالی از حضور گردشگران و در قُرقِ افراد محلی است که مشغول چانه زدن بر سر خرید و فروش چیزهای مختلف هستند؛ از انواع خنزر پنزر گرفته تا نبات و اسباب بازی های پلاستیکی و تزئینات سفالی. این بازار یک هزارتوی بزرگ است و با اینکه تنها یک طبقه دارد و روباز هم هست، اما گشت و گذار در آن، چند ساعت وقت لازم دارد. اگر برایتان مهم نیست که محلی های کنجکاو، به شما خیره شوند، این بازار، مکان ایده آلی برای یک تجربه عالی ازبکی، به تعداد میرود.

آیا تا به حال به ازبکستان سفر کرده اید؟ اگر جوابتان منفی است، آیا مایل هستید که بین این همه مقصد مختلف، ازبکستان و بخارا را برای سفر بعدی تان انتخاب کنید؟

منبع: گردشبان

به "نشانی از ایران در قلب تاریخی ازبکستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانی از ایران در قلب تاریخی ازبکستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید