هزینه تست نوار عصب و عضله در سال 1401 مقرون به صرفه تر شد

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، تست نوار عصب عضله یا الکترومایوگرافی یکی تست جهت تشخیص و آنالیز شرایط سلامت عضلات و سلول های عصبی که در آن ها نقش دارند می باشد. بنابراین اهمیت این تست برای تشخیص مسائل مربوط به این بخش ها بسیار مهم است، اما موضوعی که وجود دارد مربوط به هزینه تست نوار عصب و عضله است که برای سال 1401 تغییر پیدا است!

هزینه تست نوار عصب و عضله در سال 1401 مقرون به صرفه تر شد

در این مطلب ما قصد داریم تا کمی بیشتر در مورد جزئیات این تست و هزینه های آن صحبت کنیم؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا خاتمه همراه ما باشید.

در بخش ابتدایی در مورد سول های عصبی صحبت کردیم، منظور از این سلول ها همان نورون می باشد. به یاری نورون های حرکتی سیگنال های لازم برای انقباض یا شل شدن عضلات ارسال می گردد، بنابراین نقش بسیار پر رنگی دارند.

به یاری تست نوار عصب و عضله می توان این سیگنال ها را ترجمه کرد و این گونه به راحتی می توان هر گونه مسئله ای را تشخیص داد.

عموما زمانی انجام این تست لازم می گردد که فرد دارای علائمی عضلانی یا عصبی باشد، به طور مثال: بی حسی، ضعف، خارش و …

با توجه به این دلایل متنوعی در شکل گیری این علائم نقش دارند، یه همین دلیل به جهت تشخیص بهتر، انجام این تست تجویز می گردد.

چرا تست نوار عصب و عضله انجام می گردد؟

زمانی این تست برای شما تجویز می گردد که بعضی علائم در شما ظاهر گردد و پزشک نتواند به خوبی تشخیص دهد دلیل پشت آن ها چه می باشد. به همین جهت باید به مرکز تست نوار عصب عضله مراجعه کنید تا مراحل لازم برای انجام را طی کنید.

این علائم عبارت است از:

  • انقباض غیر ارادی عضلانی (یا تیک)
  • بی حسی
  • درد یا گرفتگی عضلانی
  • فلج
  • خاش
  • ضعف عضلانی

زمانی که نتیجه تست معین می گردد، پزشک به یاری آن می تواند تشخیص دهد که دلیل زمینه ای علائم چه می باشد؛ عموما مربوط به یکی از موارد زیر می باشد:

  • اختلالات اعصاب محیطی که بر عصب های خارج از نخاع تاثیر می گذارد، از جمله سندروم تونل کارپال
  • اختلالاتی که بر توانایی نورون عصبی در ارسال سیگنال های الکتریکی به ماهیچه اثر می کذارد، از جمله میاستنی گراویس
  • اختلالات عصبی از جمله ای ال اس
  • رادیکولوپاتی
  • اختلالات عضلانی مثل تحلیل عضلانی

آماده شدن برای انجام تست EMG

زمانی که شما قصد انجام این تست را دارید، بسیار مهم است که در مورد مصرف هرگونه دارو به پزشک خود اطلاع دهید, علاوه بر آن اگر سابقه بیماری خاصی دارید و یا امکان خون ریزی در شما بالا است حتما در این باره با پزشک معالج خود صحبت کنید.

اما اگر هیچ گونه مشکل و عارضه خاصی ندارید، قبل از انجام تست نوار عصب و عضله لازم که موارد زیر را رعایت کنید:

حداقل از سه ساعت قبل، مصرف سیگار، الکل و هر نوع ماده مخدر را قطع کنید.

نباید هیچ چربی بر روی پوست شما باشد، بنابراین قبل از آماده شدن حمام بروید. پس از استحمام هیچ کرم یا محصول آرایشی مراقبتی استفاده نکنید.

لباس راحت تن کنید، در بعضی موارد از فرد خواسته می گردد تا قبل از آرمایش از روپوس بیمارستان استفاده کند.

در طول تست نوار عصب و عضله، چه اتفاقی می افتد؟

یکی از روش های نو درمان دیسک کمر استفاده از این تست می باشد، به یاری نتایج تست می توان شرایط سلول های کمری را آنالیز کرد و این گونه فرایند درمان به صورت دقیق تر طی می گردد.

برای انجام تست از شما خواسته می گردد تا بر روی تخت دراز بکشید، البته الزاما همواره حالت خوابیده نباید باشید گاهی ممکن است نشسته نیز قرار بگیرید.

این تست در دو بخش انجام می گردد:

  • در بخش اول حسگر های کوچکی به نام الکترود بر روی سطح پوست قرار داده می گردد تا از این طریق بتوان توانایی سلول ها (نورون) را جهت ارسال سیگنال آنالیز کرد.
  • در بخش دوم ارزیابی سیگنال ها انجام می گردد.

حسگر هایی که بر روی پوست قرار داده می شوند، الکترود های سوزنی هستند که به طور مستقیم درون بافت عضلانی وارد می شوند، پس از آن در ابتدا آنالیز های هدایتی انجام می گردد. در این بخش الکترود ها در بخش هایی قرار داده می گردد که علائم در آن ها وجود دارد.

پس از تکمیل تست، الکترود ها از سطح پوست جدا می شوند و با مایع ضد عفونی ناحیه تست شده تمیز می گردد. پس از آن یک سوزن برای نصب الکترودها در بافت عضلانی استفاده خواهد نمود. ممکن است فرد در زمان نصب سوزن، کمی احساس ناراحتی یا درد کند.

به وسیله الکترود های سوزنی می توان، فعالیت الکتریکی عضلانی را در زمان های مختلف آنالیز کرد. در هر دوی این مراجل سیگنال های به دست آمده بر روی نمودار رفته و ترجمه می شوند. تمامی این فرایند بین 30 الی 60 دقیقه زمان می برد.

هزینه تست نوار عصب عضله در سال 1401 چقدر است؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم قیمت و تعرفه های انجام تست برای سال 1401 تغییر یافته است. این که دقیقا مقدار هزینه های آن به چه صورت است موضوعی نیست که در اینجا بیان کنیم.

زیرا وابسته به عوامل متعددی می باشد و جدا از آن در هر مرکز با یک قیمت متفاوت انجام می گردد. به طور کلی این که دلیل انجام تست چه باشد و به وسیله چه کسی انجام گردد، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار می باشند.

به طور کلی انجام معاینات الکترودیاگنوز، شامل اخذ توضیح حال، انجام معاینات بالینی؛ انجام الکتردیاگنوز و کلیه خدمات مرتبط با آن از جمله موج F و H، ارائه تشخیص و تهیه گزارش برای چهار اندام از 500 هزار تومان آغاز می گردد.

بیشتر بدانید: هزینه جراحی ستون فقرات

عوارض نوار عصب و عضله

یکی از سوال هایی که در فکر هر شخصی ایجاد می گردد مربوط به عوارض تست می باشد، در حالت کبی انجام تست جزو موارد کم خطر می باشد و عوارض پس از آن بسیار نادر است.

البته زمانی که الکترود در پوست وارد می گردد، احتمال خون ریزی، عفونت یا آسیب های عصبی وجود دارد؛ اما جزو عوارض جدی نمی باشند زیرا پس از چند روز به خودی خود بهبود پیدا می نماید.

یکی دیگر از موارد مهم در مورد عوارض مربوط به محل انجام تست می باشد، اگر محل وارد شدن سوزن ها در قفسه سینه باشد، در احتمال بسیار پایین ممکن است، هوا وارد ناحیه بین ریه ها و دیواره قفسه سینه بگردد و آسیب تماشا ریه و پاره شدن کیسه های هوایی (پنوموتوراکس) رخ دهد.

آیا می توان پس از انجام تست فعالیت های روزانه خود را ادامه دهیم؟

پس از انجام تست شما کلینیک را ترک می کنید و به راحتی می توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید، البته توصیه می گردد تا دو روز بر روی قسمتی که تست بر روی آن اجرا شده است فشاری وارد نکنید تا دچار تروم و کبودی نشوید.

تنها در صورتی که دچار علائم زیر زیر شدید بهتر است موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تب، بی حسی، ضعف در هنگام حرکت دادن اعضای بدن
  • درد غیر قابل تحمل
  • محل تست دچار تورم یا قرمزی شده و عفونت نموده باشد

کلام اخر

امیدواریم که این مقاله از سایت اتاق برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تست نوار عصب و عضله و موارد مربوط به آن آشنا نماییم.

منبع : کلینیک خانه درد

منبع: اتاق

به "هزینه تست نوار عصب و عضله در سال 1401 مقرون به صرفه تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تست نوار عصب و عضله در سال 1401 مقرون به صرفه تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید