مضرات گوشت قرمز؛ خوردن یا نخوردن؟

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، همچنان بر سر فواید و مضرات گوشت قرمز اختلافات بسیاری وجود دارد و پزشکان به نظری واحد و مطلق نرسیده اند. بااین حال همان طور که از گذشته هم تعیین است، افراط در مصرف مواد خوراکی، درنهایت منجر به بیماری خواهد شد. پس بهتر است مصرف آن را بر طبق استاندارهای رژیم غذایی سالم پیش ببرید تا در آینده با مضرات گوشت قرمز روبرو نشوید.

مضرات گوشت قرمز؛ خوردن یا نخوردن؟

به گفته پژوهشگران، گوشت قرمز حاوی مواد غذایی مهمی از جمله پروتئین، ویتامین B12 و آهن است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهند خوردن مقادیر زیادی از گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را که مهم ترین مضرات گوشت قرمز هستند، افزایش دهد.

در این مطلب سعی بر آن داریم تا با آنالیز مضرات مصرف گوشت قرمز برای اقایان و بانوان، شما را از میزان مصرف صحیح و در گاهی اوقات از منع مصرفی آن مطلع کنیم.

مضرات گوشت قرمز برای مردان

ممکن است این جمله را یک شوخی برداشت کنید، اما این یک حقیقت است؛ مردان نباید گوشت قرمز را به میزان زیادی مصرف نمایند. یکی از شایع ترین عوارض گوشت قرمز در آقایان، ابتلا به سرطان پروستات است که پزشکان مصرف بالای گوشت قرمز را در بروز این بیماری بسیار موثر می دانند.

مضرات گوشت قرمز برای مردان، موضوعی قابل شوخی یا پشت گوش انداختن نیست. درصورت مصرف بسیار و بروز بیماری، درمان به شدت هزینه بر و ضرررسان خواهد بود. آمارها نشان می دهند مصرف گوشت قرمز به خصوص در حالت سوسیس و کالباس، احتمال بروز سرطان و مرگ ومیر را افزایش می دهد.

آمار منتشر شده در سال 2009 حاکی از آن است که 59% از مرگ ومیر در آقایان به واسطه مصرف بیش از حد گوشت قرمز بوده است. مضرات این ماده غذایی در آن سال، سبب مرگ 48000 نفر از مردان دنیا شد.

به طور کلی مضرات گوشت قرمز برای مردان به حدی ست که آقایان مصرف نماینده همیشگی گوشت قرمز، 31% بیشتر از افرادی که در حالت نرمال گوشت قرمز مصرف می نمایند، گریبان گیر مرگ خواهند بود. بنابراین با کنترل مصرف گوشت قرمز، از مضرات آن جلوگیری کنید.

مضرات گوشت قرمز برای زنان

نگران نباشید، تنها آقایان از مصرف بیش از حد گوشت قرمز منبع نمی شوند؛ عوارض مصرف گوشت قرمز شامل حال زنان هم می گردد! مضرات گوشت قرمز برای زنان به مراتب از مردان هم خطرناک تر است؛ چراکه با بیماری هایی نظیر سرطان سینه و رحم روبرو هستند.

آمارهای پزشکی حاکی از آن است که مضرات گوشت قرمز برای زنان در سال های اول با اضافه وزن و تمایل به مصرف دخانیات بروز می نماید. این دو عامل به تنهایی می توانند شدت ابتلا به سرطان سینه و رحم را افزایش دهند.

شاید سوال باشد اگر تمایل به مصرف دخانیات بروز نکند چه؟ پزشکان معتقدند مضرات مصرف گوشت برای زنان به حدی بالاست که ممکن است پس از چند سال یک باره متوجه بروز سرطانی پیشرفته شوید. برای جلوگیری از بروز عوارض گوشت قرمز و مقابله با آن، توصیه می کنیم ابتدا یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و در زمان خرید گوشت، از سلامت و تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آشنایی با عوارض گوشت قرمز

· خطر ابتلا به انواع بیماری ها

از دید متخصصان، انواع گوشت قرمز شامل گوشت ماهیچه گاو، گوساله، خوک، بره، بز یا دیگر پستانداران، می تواند سلامت شما را به بازی بگیرد. گوشت قرمز منبع خوبی از مواد مغذی، به ویژه ویتامین B12 و آهن است و بدن انسان به این مواد مغذی برای فراوری سلول های خونی احتیاج دارد.

با این حال، بعضی تحقیقات حاکی از مضرات گوشت قرمز و بروز عوارضی مانند بیماری های قلبی، بعضی سرطان ها، مسائل کلیوی و مسائل گوارشی ست. جالب توجه است که مطالعات نشان می دهند انواع خاصی از گوشت قرمز، تاثیرات منفی بیشتری بر سلامتی می گذارند. مضرات گوشت قرمز فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس می تواند سلامت آقایان و بانوان را تهدید کند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

· افزایش مرگ و میر

شایع ترین عوارض گوشت قرمز را می توان افزایش آمار مرگ و میر دانست. مضرات گوشت قرمز برای مردان سبب مرگ 48000 نفر از آقایان و بعلاوه مضرات گوشت قرمز برای زنان سبب مرگ 56000 نفر از بانوان در طی یک سال شده است.

پژوهشگران طی یک آنالیز اظهار کردند که گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده آن، به طور حتم برای انسان سرطان زاست. از سوی دیگر، نتایج این آنالیز با مطالعات سازمان بهداشت دنیای (WHO)، مطابقت دارد. به طور خاص، این آنالیز بیان می نماید که شایع ترین نوع سرطان در مصرف گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده بزرگ است. مضرات گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده یکسان است؛ هرچند به نظر می رسد گوشت فرآوری شده عوارض را افزایش می دهد.

· بروز سرطان های پیشرفته

محققان، مضرات گوشت قرمز را در ابتلا به سرطان لوزالمعده و پروستات موثر می دانند. باید بدانید در سال های اخیر، درصد مبتلایان به سرطان معده در اثر بروز عوارض گوشت قرمز، با افزایش روبه رو بوده است.

علاوه بر این ها، دودی و نمک سودکردن گوشت، می تواند باعث ایجاد مواد شیمیایی سرطان زا در آن گردد و در مقابل مضرات گوشت قرمز را افزایش دهد. به همین علت، پژوهشگران خطرات ناشی از مصرف گوشت فرآوری شده را خیلی بیشتر از مضرات گوشت قرمز می دانند.

مطالعات اجرا شده در 8 سال گذشته، روی 53000 زن و 27000 مرد، نشان می دهد که در یک بازه زمانی 8 ساله، مضرات گوشت قرمز، نرخ مرگ و میر را افزایش داده است. شرکت نمایندگان پیش از شروع این مطالعه، به سرطان یا بیماری خاصی مبتلا نبودند. به این ترتیب، افزایش مصرف روزانه گوشت، 10% خطر مرگ ومیر را بالاتر می برد.

· مضرات گوشت قرمز برای کلیه

در حال حاضر، تعداد افرادی که در سراسر دنیا به بیماری های مزمن کلیه دچار می شوند، در حال افزایش است. این افراد اغلب مجبور به دیالیز یا پیوند کلیه خواهند شد. طی یک آنالیز که به وسیله انجمن دنیای برای تشخیص عوارض گوشت قرمز روی کلیه اجرا شده است، شرکت نمایندگانی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند، در مقایسه با افرادی که گوشت کمتری مصرف کردند، حدود 40% بیشتر در معرض مضرات گوشت قرمز و خطر ابتلا به نارسایی کلیوی قرار گرفتند.

این درحالی ست که محققان هیچ ارتباطی میان سلامت کلیه و مصرف گوشت ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی یا سبزیجات پیدا نکردند. در حقیقت، آن ها به این نتیجه رسیدند که جایگزینی بعضی از منابع دیگر در وعده های غذایی روزانه، خطر ابتلا به مسائل کلیوی را تا 62% کاهش می دهد. بنابراین، مضرات گوشت قرمز برای کلیه را باید جدی گرفت و میزان مصرف گوشت قرمز را به میزان زیادی کاهش داد.

حرف آخر

با مقایسه فواید گوشت قرمز و مضرات آن، به نظر می رسد مضرات خوردن گوشت قرمز از نخوردن آن بیشتر است. اما نباید فراموش کرد که مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده تا حد مشخصی برای بدن ضروری است.

بنابراین، برترین راه چاره آن است که با درنظر داشتن مضرات گوشت قرمز، برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بروز عوارض گوشت قرمز، مصرف آن را در رژیم غذایی محدود کنید و جایگزین آن را سبزیجات و پروتئین های گیاهی دیگری که بتوانند احتیاج بدن را تامین نمایند، قرار دهید.

در این مطلب سعی بر آن داشتیم که با افزایش مطلعی از عوارض مصرف افراطی گوشت قرمز، از بروز بیماری و افرایش آمار مرگ ومیر جلوگیری کنیم. چه خوب است شما هم برای حفظ سلامتی خود، این مطالب و آمارها را جدی بگیرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "مضرات گوشت قرمز؛ خوردن یا نخوردن؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات گوشت قرمز؛ خوردن یا نخوردن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید