پس از رد شدن در مصاحبه، چطور از کارفرما بازخورد بگیرم؟

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، دنیای اقتصاد به نقل از The Cut نوشت: مشاور عزیز، از وقتی به مرخصی اجباری آمده ام، شدیدا دنبال کار هستم. درخواست می دهم، مصاحبه می روم و حتی تا دور دوم و سوم فرآیند مصاحبه پیش می روم، اما قبول نمی شوم. این را می دانم که این روز ها به دلیل اینکه خیلی ها بیکار شده اند، اوضاع بازار کار خراب است و به همین خاطر، به راحتی این را می پذیرم و می روم سراغ بعدی. اما چون مراحل اولیه را خوب طی می کنم، ولی از آن فراتر نمی روم، با خودم گفتم شاید یک جای کارم ایراد دارد. گرچه نمی دانم مشکل از کجاست.

پس از رد شدن در مصاحبه، چطور از کارفرما بازخورد بگیرم؟

هرکس تا الان برایم نامه رد درخواست فرستاده یا در لینکدین به من درخواست داده، باز از او تشکر کرده ام و محترمانه از آن ها خواسته ام بازخورد بدهند تا ببینم روی چه چیز هایی باید کار کنم. آیا مهارت هایی هست که آن ها دنبالش بودند و من روی آن ها تاکید نکرده ام؟ سپس از آن ها می خواهم که نظر خودشان را بدهند. ولی هیچ جوابی نمی گیرم. هیچ کدام از شرکت ها تا به حال اظهارنظری درباره ام نکرده اند. تعدادشان هم کم نبوده و هنوز نمی دانم چرا. حدس زدم که شاید قضیه شبیه دنیای هنرپیشگی است. کارگردان حس می کند آن یکی بازیگر، بیشتر به تیم آن ها می خورد.

اما حوزه کاری من، بازاریابی است که نیاز به یکسری تجربیات و مهارت ها دارد که یا آن ها را داری یا نداری. یک زمانی قبل از کرونا، مردم به آدم بازخورد می دادند، اما حالا، هیچ چیز. آیا توصیه ای برایم دارید؟ راهی هست که درخواستم برای بازخورد را بهتر مطرح کنم؟ آیا کارفرما ها ناگهان تصمیم گرفته اند گاهی بازخورد ندهند؟

پاسخ: دوست عزیز، دریافت بازخورد حقیقی از کارفرما پس از رد شدن، همیشه سخت بوده. این چیز جدیدی نیست و محدود به دوران کرونا نیست. اما شاید متوجه شده باشی که این روزها، حتی تمایل کمتری به ارائه بازخورد دارند، چون سرشان شلوغ است. تعداد درخواست ها و متقاضی ها زیادتر از قبل شده و این به این معنا نیست که هیچ وقت نمی توانی مسوول مصاحبه ای پیدا کنی که رک و صراحتا به تو بازخورد بدهد.

هنوز هم این آدم ها پیدا می شوند. اما اکثرا، کارفرما ها در مورد بیان علت اصلی رد یک متقاضی، احتیاط می کنند؛ به خصوص اگر دلیلش یک چیز مشخص نباشد و درکش راحت نباشد. مثلا ما دنبال کسی هستیم که فلان مهارت را داشته باشد این درکش راحت است. چند تا دلیل هست که باعث می شود کارفرما از ارائه بازخورد در مورد رد متقاضی، اجتناب کند. اولین و مهم ترین دلیل: گاهی منابع انسانی یا مشاوران حقوقی توصیه می کنند که کارفرما این کار را نکند، از ترس اینکه باعث دردسر های حقوقی شود.

مثلا اگر کارفرما بگوید دنبال کسی است که به زبان فرانسه مسلط باشد، پس فردا اگر کسی را استخدام کند که اصلا فرانسوی بلد نیست، ممکن است به این نتیجه برسی که به تو دروغ گفته اند و فکر کنی مثلا، چون زن بوده ای، یا راهت دور بوده یا هر دلیل دیگری مثل این، باعث عدم استخدامت شده. یا شاید کارفرما نگران باشد که مسوولان مصاحبه، نسنجیده چیزی بگویند. مثلا بگویند: ما دنبال کسی هستیم که سنش پایین تر باشد و تو این طور برداشت کنی که لابد من پیر هستم. درحالی که منظور آن ها این بوده که این جایگاه شغلی، برای تو یک جور پسرفت است. به همین دلیل شرکت ها راه آسان تر را انتخاب می کنند. کلا بازخورد نمی دهند.

دلیل دوم: گاهی مدیران استخدام از ارائه بازخورد درباره علت رد تو پرهیز می کنند، چون بیانش، معذبشان می کند. بیان این جمله راحت است: ما دنبال کسی هستیم که تجزیه و تحلیل داده ها را در سطح بالاتری بلد باشد.، اما اگر مسئول مصاحبه حس کند به اندازه کافی باهوش نیستی یا مهارت های ارتباطی ات چنگی به دل نمی زند یا بدجور به او زل زده ای، چطور این ها را بگوید؟

دلیل سوم: ارائه بازخورد مفید، زمان می برد و مسوولان مصاحبه پرمشغله، معمولا وقت ندارند. خیلی ها شغل اصلی شان اصلا مصاحبه نیست. این کار را به صورت جانبی و در کنار شغل اصلی شان انجام می دهند و نمی توانند زمان خالی پیدا کنند که یادداشت ها را بخوانند یا فضا را به یاد بیاورند که به تصمیم درباره رد کارجو منجر شده.

خیلی ها هم آن قدر قبلا بازخورد داده اند و با برخورد های نامناسب کارجو ها روبرو شده اند که دیگر پشت دستشان را داغ گذاشته اند. بعضی کارجو ها پس از شنیدن دلایل، شروع می کنند به بحث با کارفرما. همه کارجو ها این طور نیستند، اما وقتی یک نفر به تو زنگ می زند و اعصابت را به هم می ریزد، صرفا به این خاطر که به او بازخورد داده ای، ممکن است برای همیشه از ارائه بازخورد منصرف شوی.

بیشتر اوقات هم اگر بازخورد بدهند، مضمونش این است: تو خوب بودی. ولی آن یکی متقاضی قوی تر بود. این جملات، مبهم است، اما بیشتر اوقات، دلیلشان به همین سادگی است، هرچند رضایتبخش نباشد. همه این ها را گفتم که بگویم کارفرما هایی پیدا می شوند که مایل به ارائه بازخورد باشند.

اگر به مراحل میانی فرآیند استخدام برسی، این احتمال بیشتر است. به خصوص اگر رابطه صمیمانه ای با آن ها برقرار کرده باشی. اگر به جای تلفن، از طریق ایمیل از آن ها درخواست بازخورد کنی، احتمال آنکه جواب بگیری بیشتر است. ایمیل به آن ها زمان می دهد که قبل از فکر کردن، فکرهایشان را جمع و جور کنند، اما وقتی به آن ها زنگ می زنی، حس می کنند آن ها را در منگنه قرار داده ای. موقع مطرح کردن درخواستت، حواست باشد طوری حرف بزنی که بدانند فقط دنبال بازخوردی، نه به دنبال راهی برای تغییر دادن تصمیم شان. بهتر است ایمیلت شخصی سازی شده باشد.

یعنی یک ایمیل مشابه را به همه نفرست. اگر درخواستت، سرسری یا از سر رفع تکلیف، به نظر برسد احتمال آنکه اطلاعات مفید دریافت کنی، کم است. راستش را بخواهی، بیشتر ایمیل هایی که من دریافت می کنم، این جوری هستند: ممنون می شوم اگر هر بازخوردی که می توانید به من ارائه دهید. چطور خودم را در فرصت های بعدی تقویت کنم؟.

اما احتمال دریافت اطلاعات مفید، بیشتر است اگر چیزی در این مایه ها بگویی: از اینکه برایم زمان گذاشتید و درباره حوزه X به من اطلاعات دادید، سپاسگزارم. یک درخواستی داشتم. من شدیدا دوست دارم وارد فلان جایگاه شغلی شوم (نام ببر) و ممنون می شوم اگر راهنمایی ام کنید که چطور می توانم جایگاه خودم را در این رابطه تقویت کنم. آیا نقطه ضعفی هست که باید رفع کنم؟ آیا چیزی هست که از آن بی خبر باشم؟ با وجود این ممکن است جوابی دریافت نکنی. این در دنیای کاریابی، طبیعی است پس خیلی خودت را درگیر دریافت بازخورد نکن. اما گاهی مسئولان مصاحبه، اگر بتوانند کمکت می کنند، پس امتحانش ضرر ندارد، به خصوص در مورد شغل هایی که خیلی دوستشان داری.

منبع: فرارو

به "پس از رد شدن در مصاحبه، چطور از کارفرما بازخورد بگیرم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از رد شدن در مصاحبه، چطور از کارفرما بازخورد بگیرم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید