11 راه حل ساده و مؤثر برای درمان سوء هاضمه در خانه

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، سوء هاضمه مشکل رایجی است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شوند. علائم این مشکل عبارتند از: احساس سوزش یا درد در قسمت بالای شکم، نفخ، حالت تهوع، آروغ زدن و گاز معده که اغلب پس از خوردن غذا یا نوشیدنی رخ می دهند. در بیشتر موارد اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی و بعلاوه مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) به درمان سوء هاضمه یاری می نماید، اما گاهی اوقات ممکن است به درمان های تخصصی تر احتیاج باشد. در مقاله امروز خبرنگاران مگ به آنالیز درمان خانگی سوء هاضمه می پردازیم. با ما همراه باشید.

11 راه حل ساده و مؤثر برای درمان سوء هاضمه در خانه

درمان سوء هاضمه با راهکارهای خانگی

برخی از افراد هر چند وقت یک بار دچار سوء هاضمه می شوند، در حالی که برخی دیگر آن را هر روز تجربه می نمایند. خوشبختانه، تغییر سبک زندگی شامل خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر، اجتناب از غذا خوردن بلافاصله قبل از خواب و ورزش به رفع این مشکل آزاردهنده یاری می نماید. در این میان استفاده از موارد زیر هم می تواند یاری نماینده باشد:

1. جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، یک ماده بی خطر و مؤثر برای خنثی کردن اسید معده است که می تواند نفخ و سوزش سر دل را رفع کند.

نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در 120 میلی لیتر آب حل کنید و محلول را ظرف یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا بنوشید. شما می توانید در صورت احتیاج هر دو ساعت یک بار این کار را تکرار کنید. توجه به نکات زیر برای استفاده از جوش شیرین لازم است:

  • افراد بزرگسال نباید در طول 24 ساعت بیش از 3/5 قاشق چای خوری جوش شیرین مصرف نمایند.
  • مقدار مصرف جوش شیرین به وسیله سالمندان بالای 60 سال نباید از 1/5 قاشق چای خوری در روز تجاوز کند.
  • جوش شیرین نباید بیش از دو هفته مصرف گردد.
  • بچه ها زیر 12 سال باید از مصرف جوش شیرین اجتناب نمایند، مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد.

به طور کلی، جوش شیرین بی خطر و غیرسمی است. اما زیاده روی در مصرف آن می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای مانند یبوست، اسهال، تحریک پذیری، استفراغ و اسپاسم عضلانی را به همراه داشته باشد.

2. چای بابونه

اگرچه برای تأیید اثربخشی چای بابونه به مطالعات بیشتری احتیاج است، اما به نظر می رسد که یک لیوان چای بابونه بتواند به درمان سوء هاضمه یاری کند. تحقیقات نشان داده است که چای بابونه سوزش سر دل و فراوری گاز را در دستگاه گوارش کاهش می دهد، با شل کردن عضلات دستگاه گوارش به بهبود حرکات آن و رفع کردن نفخ یاری می نماید و می تواند درد را تسکین دهد.

برای تهیه چای بابونه، یک یا دو کیسه از آن را به مدت 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید و در صورت تمایل کمی عسل به آن اضافه کنید.

اگر از داروهای رقیق نماینده خون استفاده می کنید، قبل از نوشیدن چای بابونه با پزشک خود مشورت کنید. بابونه حاوی ماده ای است که به عنوان ضدانعقاد عمل می نماید، بنابراین وقتی با رقیق نماینده های خون ترکیب می گردد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

3. روغن نعناع و روغن زیره

تحقیقات نشان داده اند که ترکیب روغن نعناع و روغن زیره می تواند به شل شدن عضلات معده و درمان سوء هاضمه یاری کند. در یک مطالعه روی 350 شرکت نماینده، احتمال رفع علائم سوء هاضمه در افرادی که تحت درمان با روغن نعناع و زیره قرار گرفتند، نسبت به کسانی که دارونما دریافت کردند، بیشتر بود. در بیشتر مطالعات از یک کپسول حاوی 50 میلی گرم روغن زیره و 90 میلی گرم روغن نعناع استفاده شده است.

4. چای نعناع فلفلی

از آنجا که نعناع اثر ضداسپاسم روی بدن دارد، گزینه مناسبی برای رفع مسائل معده (حالت تهوع و سوء هاضمه) به شمار می رود. شما می توانید بعد از صرف غذا یک لیوان چای نعناع بنوشید تا معده سریع تر آرام گردد.

اگرچه نعناع می تواند سوء هاضمه را کاهش دهد، اما زمانی که سوء هاضمه از رفلاکس اسید (برگشت اسید معده به سمت مری) ناشی می گردد، نباید از نعناع و محصولات حاوی آن بهره ببرید. چرا که اسفنکتر تحتانی مری (دریچه بین معده و مری) را شل می نماید و باعث بدتر شدن سوزش سر دل می گردد. مصرف چای نعناع به افراد مبتلا به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا زخم معده توصیه نمی گردد.

5. زنجبیل

زنجبیل به دلیل تأثیری که روی بهبود حالت تهوع دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند با تسریع انقباضات معده به درمان سوء هاضمه یاری کند، فراوری اسید را کاهش دهد و گاز، نفخ و احساس پری شکم را رفع نماید. در یک مطالعه که شرکت نمایندگان آن در اثر هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) به سوء هاضمه دچار شده بودند، مکمل زنجبیل توانست علائم را 35 تا 73 درصد کاهش دهد. هلیکوباکتر پیلوری یک نوع باکتری است که معده را آلوده می نماید.

اگرچه مطالعات بیشتری برای معین دوز زنجبیل مورد احتیاج است، اما برخی از کارشناسان مصرف 1/2 گرم پودر ریشه زنجبیل را برای درمان سوء هاضمه توصیه می نمایند. برای استفاده از فواید زنجبیل می توانید از آن به شکل چای و آبنبات بهره ببرید. مصرف زنجبیل را به سه تا چهار گرم در روز محدود کنید. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث فراوری گاز، سوزش گلو و سوزش سر دل گردد.

6. سرکه سیب

تحقیقات کمی در خصوص اثربخشی سرکه سیب وجود دارد، اما برخی از افراد مبتلا به سوء هاضمه بعد از مصرف آن تسکین پیدا می نمایند. اگر برای هضم صحیح غذا اسید کافی در معده وجود نداشته باشد، ممکن است دچار سوء هاضمه شوید. در این صورت استفاده از سرکه سیب به افزایش اسید معده یاری می نماید.

برای درمان سوء هاضمه، یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان (240 میلی لیتر) آب رقیق کنید. از نوشیدن بیش از حد سرکه سیب بپرهیزید، چون زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث فرسایش مینای دندان، حالت تهوع، تحریک گلو و افت قند خون گردد.

7. آب آلوئه ورا

بر اساس تحقیقات نو، آلوئه ورا در کاهش سوء هاضمه مؤثر است. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که آب آلوئه ورا به طور مؤثری سوزش سر دل، آروغ زدن، حالت تهوع و فراوری گاز را کاهش می دهد. اعتقاد بر این است که آلوئه ورا با کاهش التهاب و کاهش فراوری اسید در معده به تسکین مسائل گوارشی یاری می نماید.

8. ریشه شیرین بیان

سال ها است که از ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری های گوارشی، از جمله گاستریت (التهاب مخاط معده)، زخم های گوارشی و بیماری رفلاکس معده به مری استفاده می گردد. در یک مطالعه 30 روزه، به 50 بزرگسال مبتلا به سوء هاضمه دارونما یا یک کپسول 75 میلی گرمی عصاره شیرین بیان داده شد. علائم سوء هاضمه در کسانی که عصاره شیرین بیان مصرف کردند، نسبت به گروه دریافت نماینده دارونما، به طور قابل توجهی کاهش یافت.

برای تسکین سریع، 30 دقیقه قبل از غذا یا یک ساعت بعد از آن ریشه شیرین بیان را بجوید یا از آن به شکل چای بهره ببرید. به یاد داشته باشید که باید مصرف شیرین بیان خشک را به حدبیشتر 2/5 گرم در روز محدود کنید. زیاده روی در مصرف این گیاه تعادل سدیم و پتاسیم را در بدن از بین می برد و باعث پرفشاری خون می گردد. کسانی که از فشار خون بالا یا بیماری کلیوی رنج می برند، نباید بدون مشورت با پزشک خود از شیرین بیان استفاده نمایند.

9. رازیانه

این گیاه ضداسپاسم می تواند سوء هاضمه را بعد از صرف غذا درمان کند و سایر مسائل گوارشی مانند کرامپ معده، نفخ و یبوست را تسکین دهد.

نصف تا یک قاشق چای خوری دانه رازیانه له شده را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. بعلاوه می توانید یک تا دو قطره از اسانس خوراکی رازیانه را به یک لیوان چای بابونه یا چای نعناع اضافه کنید یا دانه های آن را بعد از غذا خوردن بجوید. از عوارض احتمالی رازیانه می توان به حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به آفتاب اشاره نمود.

10. لیموترش

لیموترش هضم را بهبود می بخشد و به رفع مسائل گوارشی یاری می نماید. به علاوه، منبع خوب ویتامین C است. اگر از سوء هاضمه رنج می برید، یک قاشق غذاخوری آب لیموترش را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و چند دقیقه قبل از غذا بنوشید.

ذکر این نکته لازم است که زیاده روی در مصرف آب لیموترش می تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث افزایش ادرار گردد. برای محافظت از دندان های خود، پس از مصرف لیموترش حتما دهان خود را با آب بشویید.

11. داروهای بدون نسخه

شما می توانید برخی از داروهای ضداسید یا مهارنماینده پمپ پروتون (مانند امپرازول و لانسوپرازول) را بدون احتیاج به نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. این داروها با مهار فراوری اسید در معده به درمان سوء هاضمه یاری می نمایند.

برای کنترل علائم خود از مصرف داروهای ضدالتهاب مثل ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن خودداری کنید. این داروها مفید نیستند و ممکن است باعث تشدید علائم سوء هاضمه شوند.

علائم مهمی که نباید نادیده بگیرید

اگر سوء هاضمه بیش از دو هفته طول کشید یا با علائم زیر همراه بود، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • استفراغ خونی
  • مشکل در بلع
  • بلع دردناک
  • درد قفسه سینه
  • مدفوع سیاه رنگ و قیر مانند
  • تنگی نفس
  • تعریق
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم
  • درد شدید و دائمی شکم
  • کاهش وزن ناخواسته
  • استفراغ مزمن
  • بی اشتهایی
  • خستگی

کلام پایانی

سوء هاضمه می تواند به علائم ناخوشایندی مانند سوزش سر دل، نفخ، حالت تهوع و ناراحتی معده منجر گردد. داروهای بدون نسخه و روش های خانگی می توانند به درمان سوء هاضمه یاری نمایند. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارو مصرف می کنید، بدون مشورت با پزشک از راهکارهای خانگی استفاده نکنید. بعلاوه در صورتی که علائمی مثل استفراغ خونی، تنگی نفس، مدفوع سیاه رنگ، مشکل در بلع و کاهش وزن ناخواسته را تجربه کردید، بلافاصله نزد پزشک بروید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ صنعت چاپ مگ را بخوانید.

منابع: verywellhealth, healthline

سؤالات متداول

دلیل سوء هاضمه چیست؟

دلایل زیادی برای سوء هاضمه وجود دارد، از جمله: پرخوری، مصرف غذاهای پرچرب، استفاده از سیگار یا الکل، استفاده بیش از حد از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (آسپرین، ایبوپروفن و...)، استرس و اضطراب، زخم معده، برگشت اسید معده به مری، گاستریت یا ورم معده، رشد بیش از حد باکتری ها در معده یا روده کوچک، سنگ کیسه صفرا، التهاب کیسه صفرا یا لوزالمعده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری سلیاک و سرطان معده.

شیر برای سوء هاضمه مفید است یا مضر؟

شیر، به خصوص شیر پرچرب، می تواند باعث بدتر شدن سوزش سر دل گردد.

آیا سوء هاضمه می تواند ساعت ها طول بکشد؟

علائم خفیف سوء هاضمه اغلب چند ساعت طول می کشد و بدون درمان دارویی به طور خودبه خود رفع می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 راه حل ساده و مؤثر برای درمان سوء هاضمه در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 راه حل ساده و مؤثر برای درمان سوء هاضمه در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید