15 چیز که هرگز نباید در شومینه بسوزانید

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، یکی از وسایل گرمایشی در یعضی خانه ها، شومینه هیزمی است. اگر در خانه، ویلا یا باغ خود، شومینه هیزمی دارید باید در خصوص چیزهایی که داخل آن می اندازید مراقب باشید. بسیاری از چیزهایی که آگاهانه یا ناآگاهانه داخل آتش می اندازیم می توانند خطرناک و آسیب زا باشند. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا درباره چیزهایی که نباید داخل شومینه بیندازید، بیشتر بخوانید.

15 چیز که هرگز نباید در شومینه بسوزانید

گرمایش خانه با روشی امن

این روزها به لطف تکنولوژی و سوخت های و انرژی های متعددی که در اختیار ما است، روش های زیادی برای گرم کردن خانه وجود دارد. با وجود گاز، دیگر احتیاجی به شومینه هایی که چوب می سوزانند نیست. در برخی از خانه ها شومینه های گازی یا شومینه هایی که با سوزاندن چوب کار می نمایند هنوز جود دارد.

شومینه هیزمی می تواند یک وسیله گرمایشی مجذوب کننده باشد که علاوه بر گرم کردن خانه، ظاهر زیبایی به آن می دهد و محیطی دنج و گرم و نرم در خانه ایجاد می نماید؛ اما این وسیله می تواند خطرات زیادی برای ساکنان خانه داشته باشد. یکی از خطرات، انداختن چیزهای مختلف داخل آتش است که در ادامه به چند نمونه اشاره می کنیم.

15 چیزی که نباید در شومینه بیندازید

اگر شومینه دارید مراقب باشید که این چیزها را داخل شومینه نیاندازید. اگر کودک در خانه دارید باید بیشتر مراقب باشید تا شیطنت کودک، باعث ایجاد حوادث مرگبار نگردد.

1. چوب های روکش دار و پرداخت شده

وقتی که چوب های روکش دار یا پرداخت شده تحت فشار را می سوزانید، مواد شیمیایی سمی فراوری می نمایند که این مواد می توانند در هوایی که تنفس می کنید منتشر شوند. برای مثال، چوب هایی که برای مقاومت در برابر پوسیدگی یا حشرات مقاوم سازی شده اند، حاوی نوعی آرسنیک هستند و چوب های رنگ شده یا روکش شده با مواد مختلف، حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند و همه این مواد شیمیایی هنگام سوزاندن، بخارات سمی ایجاد می نمایند. حتی چسب هایی که برای پوشاندن یا چسباندن تخته های چوب پرداخت شده استفاده می گردد در آتش و هنگام سوختن می توانند بخارهای سمی فراوری نمایند که برای دستگاه تنفس شما بسیار مضر است.

2. مقوا

معمولا از وسایل بازیافتی کوچک مثلا مقواها برای افروختن شعله آتش استفاده می گردد چون این مواد معمولا به سرعت آتش می گیرند. با این حال، دفعه بعد که احتیاج به شعله ور کردن آتش و روشن کردن آن دارید، از مقوا (از جمله جعبه های پیتزا و جعبه غلات) استفاده نکنید. این جعبه های مقوایی اغلب با مواد شیمیایی پوشانده می شوند. بسته بندی های خوراکی ها را معمولا با مواد مختلفی می پوشانند تا برای نگهداری مواد غذایی، بهداشتی تر باشند. درعوض، از آتش زاهای تأیید شده، موجود در فروشگاه های لوازم کمپینگ، یا خرده های چوب کوچک، بهره ببرید.

3. مایع یا ژل آتش زا

هرگز از مایع یا ژل های آتش زا، یا هر نوع ماده دیگری که برای آغاز آتش مورد استفاده قرار می گیرند، در شومینه استفاده نکنید. این محصولات برای مصارف بسیار خاص طراحی شده اند و نباید برای روشن کردن آتش در داخل خانه استفاده شوند. این محصولات برای کارهایی مثل کمپینگ ها و طبیعت گردی ها طراحی شده اند. این محصولات اغلب حاوی متانول و مواد شیمیایی مبتنی بر نفت هستند که دودهای سمی فراوری می نمایند. علاوه بر این، استفاده از این محصولات آتش زا، آتش بسیار داغی ایجاد می نماید که می تواند به بخش داخلی دودکش آسیب برساند.

4. مجله ها و کاغذهای رنگی

جوهرهایی که برای چاپ و طراحی مجله های رنگارنگ استفاده می شوند، حاوی رنگدانه های شیمیایی هستند که هنگام سوختن، بخارات سمی آزاد می نمایند. اگر آتش شومینه برای آغاز احتیاج به تقویت دارد، می توانید از چند ورق (نه بیشتر) روزنامه ساده و سیاه و سفید بهره ببرید که محکم آن ها را دور هم پیچیده اید و زیر تکه های کوچک چوبی قرار دهید. اما از چیزهایی مثل مجلات، بسته بندی هدیه، کاغذکادوها، کاغذرنگی ها و… استفاده نکنید. این اقلام نه تنها دودهای ناخواسته ایجاد می نمایند، بلکه تکه هایی از کاغذ در حال سوختن را به سمت بالا و خارج از دودکش بدون درپوش شناور می نمایند و سقف و سازه های مجاور را در معرض خطر آتش سوزی قرار دهند.

5. هیزم مرطوب

برترین کاری که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید هیزم ها همواره آماده قرار دادن در شومینه است، خشک نگه داشتن آن است. برای آغاز، باید بدانید که روشن کردن چوب خشک راحت تر از چوب مرطوب است. مهم تر از آن، رطوبت هیزم مرطوب باعث دود کردن آتش می گردد و لایه های دوده را داخل دودکش ایجاد می نماید. در واقع، تجمع کرئوزوت یا همان دوده، یکی از دلایل اصلی آتش سوزی دودکش است. نمی توانید به طور کامل از ایجاد کرئوزوت جلوگیری کنید اما می توانید با سوزاندن هیزم خشک و تمیز کردن سالانه دودکش، خطر تجمع آن را کاهش دهید.

6. بوته ها و خاشاک فراورینماینده عوامل حساسیت

برخی از بوته ها، میوه های خشک، برگ های برخی از گیاهان، آلرژن یا عوامل حساسیت زا فراوری می نمایند. سوزاندن این دسته از چوب ها و بوته ها می تواند عوامل حساسیت زا را در محیط خانه پخش کند. برخی از این بوته ها حاوی ماده ای به نام اوروشیول هستند. این عامل محرک سمی، می تواند مشکلاتی مثل بثورات پوستی را در افراد مختلف ایجاد کند.

در فصل زمستان، زمانی که گیاهان برگ های خود را از دست می دهند، تشخیص اینکه در حال جمع آوری شاخه ها و بوته های بی ضرر یا سمی هستید یا نه، سخت است. بنابراین از هر چیزی که دقیقا نمی شناسید اجتناب کنید. بخار حاصل از سوزاندن گیاهان حاوی اوروشیول می تواند واکنش های آلرژیک تنفسی جدی در برخی افراد ایجاد کند.

7. چوب درختان همواره سبز

درختان همواره سبز، مانند کاج، صنوبر و سدر، حاوی رزین هایی هستند که به سرعت آتش می گیرند و شعله ای داغ فراوری می نمایند. اگرچه این ویژگی ممکن است خوب به نظر برسد، اما این درختان آن قدر سریع می سوزند که آتش به سرعت خاموش می گردد و رزین زیاد در آن ها می تواند رسوبات کرئوزوت سنگینی را در دودکش شما باقی بگذارد که به مرور زمان می تواند منجر به آتش سوزی دودکش گردد.

8. پالت های چوبی

پیدا کردن یک راه برای استفاده مجدد از پالت های چوبی، فکر خوبی است اما سوزاندن آن ها اصلا راه چاره مناسبی نیست. پالت های چوبی یکی از برترین مواد و وسایلی هستند که در پروژه هایی مثل کارهای دستی خانگی استفاده می شوند. بسیاری از پالت های چوبی با آفت کش های شیمیایی متیل بروماید پوشیده شده اند تا از توسعه برخی حشرات که باعث خوردن چوب ها می شوند، جلوگیری گردد. البته پالت هایی که روکش شده باشند، معمولا مهر و علامت و نشانه دارند اما حتی اگر علامت دارند، سعی کنید آن ها را در آتش نیاندازید.

9. چوب آب آورد

چوب آب آورد، قطعه های بزرگ و کوچک چوب است که از دریا یا رودخانه، به ساحل رسیده باشند یا در آب شناور باشند. چوب آب آورد، نوعی زباله دریایی یا رودخانه ای است. اگر در یکی از طبیعت گردی های خود به صورت اتفاقی با این چوب ها برخورد نموده باشید و آن را سوزانده باشید، متوجه می شوید رنگ شعله آن ها فرق دارد؛ مثلا ممکن است شعه بنفش فراوری نمایند. احتمالا با تماشا این شعله زیبای بنفش، به وجد آمده اید.

این شعله های رنگارنگ به وسیله نمک های فلزی فراوری می شوند که چوب در حین سرگردانی در آب، آن ها را به خود جذب می نماید و متأسفانه بخارات حاصل از این شعله ها سمی است. بسیاری از جوامع ساحلی، سوزاندن چوب های آب آورد را به همین علت ممنوع نموده اند، بنابراین از قوانین آن ها پیروی کنید و چوب هایی را که در ساحل جمع نموده اید، در شومینه نسوزانید.

10. زباله ها

متأسفانه بسیاری از مردم این کار را انجام می دهند؛ یک فنجان فوم پلاستیکی خالی یا یک بشقاب کاغذی استفاده شده را روی آتش می اندازند و فکر می نمایند از شر آن خلاص شده اند. اگر به این کار عادت نموده اید، همین حالا از تکرار آن دست بکشید؛ بیشتر محصولات مصرفی حاوی مواد شیمیایی هستند که هنگام سوختن، بخارات خطرناکی فراوری می نمایند. برخی از سمی ترین زباله ها، حاوی پلاستیک هستند که دسته ای از سموم به نام دیوکسین را آزاد می نماید. استنشاق دیوکسین، خطر بیماری های تنفسی، سردرد، آسیب اندام های داخلی و حتی سرطان را افزایش می دهد.

11. برگ

راه انداختن آتش در خانه با برگ های خشک شده ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما اینطور نیست. ابتدا برگ ها خیلی سریع و داغ می سوزند. این تغییر ناگهانی و شدید دما می تواند باعث ترک خوردن سیستم دودکش گردد. برگ های مرطوب برعکس عمل می نمایند، در حین دود شدن به آرامی می سوزند و دود زیادی ایجاد می نمایند. این دود باعث ایجاد کرئوزوت می گردد که می تواند باعث آتش سوزی دودکش گردد. پس اصلا از برگ استفاده نکنید؛ چه برگ مرطوب چه برگ خشک.

12. پوست تازه میوه ها

بسیاری از افراد دوست دارند عطرهایی را به شومینه خود اضافه نمایند و رایحه تازه پرتقال، لیمو، سیب و مواد مشابه را انتخاب می نمایند. مشکل این است که انداختن پوست میوه های تازه و مرطوب در آتش باعث ایجاد دود می گردد و تجمع کرئوزوت را افزایش می دهد. روش بهتر این است که پوست میوه را در دمای پایین در فر خشک کنید و سپس روی آتش بیندازید. با این کار هنوز هم می توانید از عطر پوست میوه ها لذت ببرید بدون اینکه رطوبت آن ها باعث دود کردن آتش گردد.

13. باتری

باور کنید یا نه، دهه ها پیش، تبلیغات مجلات، صاحبان خانه ها را تشویق می کرد تا باتری ها را در شومینه هایشان بسوزانند زیرا اعتقاد بر این بود که سوزاندن روی، از تشکیل کرئوزوت جلوگیری می نماید. سوختن باتری ها بعلاوه منجر به ایجاد رنگین کمانی از رنگ های زیبا می گردد. در حالی که ممکن است این ایده برای زمان خودش درست باشد، باتری های امروزی تحت گرمای شدید، منفجر می شوند و می توانند باعث سوختگی شدید شیمیایی شوند. علاوه بر سوختگی های احتمالی، بخارات ناشی از سوختن مواد شیمیایی نیز سمی هستند و برای دستگاه تنفس ضررهای زیادی دارند. در عوض، بهتر است باتری های خود را به روش صحیح دور بریزید و آن ها را به مراکز بازیافت محصولات مشابه بسپارید.

14. پارچه

شاید ایده خوبی به نظر برسد که تی شرت های کهنه، خرده های پارچه و دیگر اقلام و زباله های پارچه ای را در شومینه بیندازید تا آتش روشن گردد، اما اشتباه می کنید. پارچه و لباس، بوی تند و بدی ایجاد می نماید و بعلاوه دود زیادی فراوری می نماید. این دود داخل دودکش را با کرئوزوت می پوشاند که می تواند باعث آتش سوزی دودکش گردد.

برای خلاص شدن از شر زباله های پارچه ای باید آن ها را به مراکز بازیافت بسپارید. اگر لباسی دارید که هنوز قابل استفاده است و به هر علتی مناسب شما نیست، آن را به دست کسی که به آن احتیاج دارد بسپارید.

15. زغال چوب

حتما می دانید که زغال می تواند گرمای زیادی ایجاد کند. هم زمان با این گرمای زیاد، مونوکسید کربن هم فراوری می نماید که در هوای آزاد به میزان داخل خانه خطرناک نیست. بهتر است که از زغال فقط برای درست کردن غذا در فضای باز بهره ببرید.

نکاتی که باید درباره شومینه هیزمی بدانید

اگر شومینه هیزمی دارید باید بیشتر مراقب آن باشید و طرز استفاده از آن را بدانید. نکته های زیر را در خصوص نگهداری از شومینه هیزمی و استفاده از آن به خاطر بسپارید.

درپوش دودکش

حتما برای دودکش شومینه درپوش مخصوص تهیه کنید. این درپوش از ریختن باران و برف داخل دودکش جلوگیری می نماید. علاوه بر این، از ورود حیوانات به داخل دودکش هم جلوگیری می نماید. درپوش ها معمولا گالوانیزه، استیل یا حتی سیمانی است.

نصب آشکارساز مونوکسید کربن و دود

برای اینکه مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می نماید، آشکارساز مونوکسید کربن و آشکارساز دود در نزدیکی شومینه و همین طور در اتاق خواب خود نصب کنید. آشکارساز دود، ابزاری است که برای حس کردن و آشکارسازی دود به ویژه در سیستم های اعلام حریق یا اطفا حریق به کار می رود.

تمیز کردن دودکش

دو بار در سال دودکش را تمیز کنید. اگر زیاد از شومینه استفاده می کنید حتما باید دو بار در سال، کار تمیزکاری دودکش را انجام دهید. در غیر این صورت می توانید یک بار قبل از آغاز فصل سرما، دودکش را آنالیز و تمیز کنید.

جمع بندی

این روزها با وجود پیشرفت فناوی و گازرسانی، شاید کمتر کسی شومینه هیزمی داشته باشد. اما هنوز هم برخی افراد حس وحال شومینه های هیزمی را دوست دارند و در خانه، ویلا و باغ خود شومینه هیزمی درست می نمایند. اگر شومینه هیزمی دارید باید در انداختن مواد مختلف داخل آن، بسیار محتاط باشید.

برخی موادی که داخل آتش می اندازیم می توانند خطرناک و آسیب زا باشند. با رعایت نکاتی که بالاتر مطرح کردیم، سلامت و امنیت خانواده خود را تصمین کنید.

منبع: Bobvila

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 چیز که هرگز نباید در شومینه بسوزانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "15 چیز که هرگز نباید در شومینه بسوزانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 چیز که هرگز نباید در شومینه بسوزانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید