از استفن کینگ تا اورسلا لو گویین: 10 اثر الهام بخش درباره نوشتن

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ به نقل از گاردین- بیشتر مردم می دانند داستان چیست، تا زمانی که بنشینند و بخواهند خودشان یک داستان بنویسند. این را فلنری اوکانر، داستان کوتاه نویس بزرگ گفته است. وقتی نوبت به خوب نوشتن می رسد، می توانیم به چشم اندازی رمانتیک از آن بپردازیم و آن را عملی توصیف ناپذیر و بی همتا از مداخلات الهی بدانیم. این امر می تواند الهام بخش و -اغلب ناخوشایند- باشد که یک نوشته خوب در بیشتر مواقع نتیجه کار سخت و مداوم است.

از استفن کینگ تا اورسلا لو گویین: 10 اثر الهام بخش درباره نوشتن

حتا اگر آخرین کاری که قصد دارید در قرنطینه انجام دهید نوشتن رمان باشد، این ها بهترین هدایت هایی است که در مورد نوشتن وجود دارد: چطور این کار را انجام دهیم، چطور بهتر است و چطور برای شروع الهام بگیریم. و همان طور که هر نویسنده موفقی می گوید، بهترین کاری که می توانید برای یادگیری نوشتن انجام دهید خواندن، خواندن و خواندن است. اما امتحان مواردی که در ادامه آمده هم ضرری ندارد.

1.درباره نوشتن اثر استفن کینگ

برای یاد دریافت چه کسی بهتر از مردی که از زندگی در خانه تریلری به یکی از نویسندگان پرفروش دنیا تبدیل شده است؟ در حالی که برخی از توصیه های کینگ را می توان عقل سلیم قلمداد کرد (هر روز بنویسید، تصور نکنید که از خوانندگان تان باهوش ترید، بیشتر بخوانید)، جزئیات زندگی خودِ کینگ (الکلی بودن، تصادف ماشین)، برنامه تنبیهی اش (دو هزار کلمه در روز) و شوخ طبعی نامعقولش (راه جهنم با قیدها سنگفرش شده) این اثر را به هدایت بسیار خواندنی تبدیل کرده است. بسکمک از نویسندگان درباره نوشتن را عامل مهمی در تبدیل شدن به نویسنده ای که برای نوشتن پول دریافت می کند می دانند.

2.پرنده با پرنده اثر آنه لاموت

یکی دیگر از کلاسیک های این ژانر. لاموت، نویسنده و استاد نویسندگی خلاق، به ارزش ذاتیِ نوشتن تکیه می کند، حتا اگر هرگز با کسی به اشتراک گذاشته نشود، هرگز منتشر نشود و یا از آن درآمدی به دست نیاید. درس هایی که او با دانشجویانی به اشتراک می گذارد که می خواهند بنویسند اما واقعا می خواهند که نوشته هایشان منتشر شود، بسیار خوشایند و نیروبخش است -مثل این شعار که همه نویسندگان خوب پیش نویس های مزخرف دارند. تمرین های عملی خوبی نیز در آن وجود دارد.

3.خفاش ها را رها کن اثر دی بی سی پیِر

اثری نسبتا جدید که توسط نویسنده برنده بوکر به این ژانر اضافه شده و داستان های جالبی از زندگی پرشور او را یادآوری می کند تا جزئیات داستان سراییِ خوب را توضیح دهد. برخی از آنها واقعی اند (داستان او درباره پیدا کردن بچه هایی که در اتاق زیرشیروانی خانه قدیمی شان زندگی می کردند حیرت انگیز است) و نکاتی در آن هست که هیچ جای دیگری پیدا نخواهید کرد.

4.پیش نویس شماره 4 اثر جان مکفی

درست همان طور که روزنامه نگارانی نظیر هانتر اس تامپسون و تام ولف پیشگام روزنامه نگاری نوین چالش برانگیز، پرزرق و برق و گاه آزارنده بودند، مکفی نیز با نوشتن در نیویورکر در حال شکل دادن به قالب غیرداستانی به همان اندازه تاثیرگذار بود: بی دغدغه تر، به همان اندازه ادبی، ترکیبی از دقتی سخت گیرانه و داستان پردازی رمان گونه. این مجموعه مقالات دلگرم کننده و آموزنده است. تنها مقاله ای با عنوان ساختار در این مجموعه کافی است تا شما را مجاب به خرید و خواندن آن کند. در این مقاله مکفی توضیح می دهد که چطور کارهای طولانی و پیچیده غیرداستانی را برنامه ریزی می کند.

5.راه هنرمند اثر جولیا کامرون

کامرون از خدا به عنوان انرژی خلاق استفاده می کند و این به بسکمک کمک کرده؛ از الیزابت گیلبرت تا مارتین اسکورسیزی. بسکمک از نویسندگان روی تمرینات کامرون قسم می خورند، به ویژه تمرین صفحات صبحگاهی: صبح ها پیش از دست دریافت هر کاری سه صفحه درباره جریان ذهن تان بنویسید تا بار مسائل روزمره را از ذهن تان بردارید و به جایش بتوانید افکار خلاقانه داشته باشید.

6.نامه هایی به یک نویسنده جوان اثر کلوم مک کن

این کتاب در 52 قطعه کوتاه از خطوط شروعین گرفته تا تعلل در نویسندگی را توضیح می دهد. بدیهی است او به عنوان یک معلم نویسندگی خلاق این تصور را که باید صلاحیت لازم برای رمان نویس شدن را داشته باشید بی اساس می داند: در نهایت هیچ چیز جز کلمات روی کاغذ مهم نخواهد بود: چه کسی اهمیت می دهد که این ها را کسی نوشته باشد که مدرک دانشگاهی هنر دارد یا نه.

7.ماجراهای تجارت صفحه نمایش اثر ویلیام گلدمن

گلدمن با نوشتن فیلم نامه هایی نظیر بوچ کسیدی و ساندنس کید و همه مردان رئیس جمهور و رمان هایی مثل عروس شاهزاده و مرد ماراتن می تواند معلم فوق العاده ای باشد. با اینکه این راهنما گاهی اوقات تفریحات خاله زنکی را به توصیه های عملی ترجیح می دهد، نویسندگان گفته اند که از درس های او درباره اراده قدردانی می کنند. و یکی از آخرین فصول این کتاب با عنوان پیش از شروع نوشتن برای هر نوع نویسنده ای عالی است.

8.نابغه داستان اثر لیزا کرون

عنوان فرعی طولانی کرون -چطور از علم ذهن برای فراتر رفتن از طرح کلی استفاده کنیم و یک رمان جذاب بنویسم (پیش از آنکه سه سال وقت بگذارید و 327 صفحه بنویسد که به هیچ جایی نمی رسد.)- هر آنچه را که نیاز دارید بدانید به شما می گوید. او از علم اعصاب استفاده می کند تا برای ما توضیح دهد چرا برای خواندن برخی کتاب ها تا صبح بیدار می مانیم و چرا برخی دیگر ما را وادار به اشک ریختن می کنند. کرون می گوید مهم نیست که نوشته تان چقدر زیبا باشد، اگر شخصیت اصلی داستان تان درگیری درونی نداشته باشد، خواننده اهمیت نخواهد دارد. او سپس توضیح می دهد که چطور یک نویسنده می تواند از این کار برای جذب و نگه داشتن خواننده استفاده کند و همه چیز را با چهار یا پنج پیش نویس به جای 14-15 تا درست جلو ببرد.

9.هدایتِ هنر اثر اورسلا کی لو گویین

ملکه بزرگ ژانر علمی-تخیلی در ابتدای این کتاب نوشته این کتاب برای مبتدیان نیست. اینجا هیچ توصیه ای برای طرح ریزی داستان یا شخصیت پردازی وجود ندارد (اگر دنبال این ها هستید بهتر است سراغ استفن کینگ بروید.) به جایش لو گویین تمرینات مفیدی برای تشویق نویسندگان به بهبود کار خود در سطح جمله تدارک دیده است، ازجمله تمرینی به نام بی پیرایگی: یک صفحه نثر داستانی توصیفی بنویسید که در آن قید، صفت یا مکالمه ای به کار نرفته باشد.

10.عناصر سبْک اثر ویلیام استرانک جی آر و ای بی وایت

و بالاخره، پدربزرگِ نوشتن کتاب. نوشته شده توسط نویسنده کتاب معروف تار شارلوت و استاد سابق انگلیسی اش، استرانک که به شما توصیه می کند کلمات غیرضروری را حذف کنید و از جملات پی در پی و بدون انسجام دوری کنید. (بخوانید: ویرگول های زیاد از حد.) بسکمک از نویسندگان این کتاب را به خاطر کمکی که به کسب شفافیت و تاثیرگذاری نوشتارشان داده است تحسین کرده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "از استفن کینگ تا اورسلا لو گویین: 10 اثر الهام بخش درباره نوشتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از استفن کینگ تا اورسلا لو گویین: 10 اثر الهام بخش درباره نوشتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید