تلسکوپ جیمز وب حیات بیگانه را در آلودگی هوا جستجو می کند!

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، جیمز وب قوی ترین تلسکوپی است که به فضا پرتاب شده است که به رصد نخستین سال های تشکیل جهان خواهد نشست. اما زمانی که این تلسکوپ در تابستان سال جاری کاملا راه اندازی شود، رصد اولین روزهای جهان تنها ماموریت آن نخواهد بود.

تلسکوپ جیمز وب حیات بیگانه را در آلودگی هوا جستجو می کند!

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ و به نقل از دیلی میل، مطالعه ای تازه نشان می دهد که این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ممکن است بتواند حیات بیگانه را با استفاده از آلودگی هوای سیارات تشخیص دهد.

این مطالعه که از طریق موسسه علوم فضایی بلو ماربل(Blue Marble) در سیاتل اجرا شده، امکان استفاده از جیمز وب برای جستجوی آلاینده های صنعتی در جو سیارات فراخورشیدی را مورد بررسی قرار داده است. بر طبق این مطالعه، اگر این تلسکوپ فضایی وجود کلروفلوئوروکربن ها(CFCs) را در جهان های بیگانه تشخیص دهد، می توان گفت که این سیارات قابل سکونت هستند. دقیقا به همان روشی که زمین براساس کلروفلوئوروکربن های آزاد شده به عنوان خنک کننده و پاک کننده قابل شناسایی است.

این مطالعه به طور خاص بر کلروفلوئوروکربن ها متمرکز بوده است که زمانی به طور گسترده در یخچال ها و فوم های عایق مورد استفاده قرار می گرفتند.

این ماده در دهه 1980 و پیش از آن که استفاده از آن در سال 1987 ممنوع شود باعث ایجاد حفره ای بزرگ در لایه اوزون شد.

محققان از این ماده شیمیایی به عنوان گاز گلخانه ای قوی با ماندگاری طولانی مدت در جو یاد می کنند که می تواند از طریق تمدنی که به سرعت صنعتی می شود، ایجاد شود.

با این حال محققان می گویند که جیمز وب محدودیت هایی برای تشخیص این ماده دارد. برای مثال اگر سیاره بیش از حد روشن باشد این سیگنال ها قابل رویت نخواهند بود.

برای آن که بهترین شانس تشخیص این نشانه های شیمیایی را داشته باشیم، این تلسکوپ باید به کوتوله های سرخ کم نور و با عمر طولانی باشد که به عنوان ستاره های کلاس-ام(M-class stars) شناخته می شوند.

آن ها کوتوله TRAPPIST-1 را مثال زدند که در فاصله 40 سال نوری از ما واقع شده است و چندین سیاره هم اندازه زمین در منطقه قابل سکونت آن در گردش هستند.

جیمز وب می تواند کلروفلوئوروکربن ها را در سیارات این ستاره رصد کند زیرا این ستاره کم نور، نشانه های کلروفلوئوروکربن را از بین نمی برد. تنها مسئله ای که وجود دارد این است که ستاره های کلاس M به طور معمول برای تشکیل حیات مناسب نیستند زیرا زمانی که جوان هستند شراره های خورشیدی پر قدرتی پرتاب می کنند که می تواند برای هر حیاتی در سیارات مجاور کشنده باشد. با این وجود پس از پایان این مرحله ناپایدار، آنها با افزایش سن آرام می شوند و بنابراین هنوز احتمال تشکیل حیات وجود دارد.

محققان به رهبری ژاکوب حق-میسرا(Jacob Haqq-Misra) نوشتند: کلروفلوئوروکربن ها مثال قابل توجهی از نشانه های وجود فناوری در زمین هستند و توضیح علت وجود آنها روی سیاره ای مانند TRAPPIST-1e با هر ویژگی زیستی یا زمین شناسی که تا به امروز می شناسیم کار دشواری است.

تمدن ما در جهت رشد از نظر جمعیت و مصرف انرژی واقع شده است در حالی که ما به تازگی درک کرده ایم که فناوری های ما از چه فواصل نجومی قابل شناسایی است.

کاوش مداوم اینکه چگونه گذشته، حال و آینده تمدن بر قابل تشخیص بودن زمین اثر می گذارد هدف مهمی برای درک اندازه رواج نشانه های زیستی و فناوری در کهکشان ما است.

قابلیت تشخیص کلروفلوئوروکربن در جو سیاره ای مشابه زمین به شدت وابسته به شعاع و طیف ستاره میزبان بستگی دارد و منظومه TRAPPIST-1 از این نظر بسیار مطلوب است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز چهارم دی ماه از مرگز فضایی گویان فرانسه به فضا پرتاب شد و پس از سفری یک ماهه به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ2 رسید. این نقطه در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین واقع شده است. این رصدخانه فروسرخ در حال حاضر فرآیند سه ماهه هم ترازی آینه ها را پشت سر می گذارد تا برای رصد جهان آماده شود.

اوایل ماه جاری، جیمز وب اولین تصاویر خود که شامل تصویری از یک ستاره موسوم به HD 84406 و یک سلفی بود منتشر کرد. این تصویر نامرتب و تار بود و از طریق 18 بخش آینه اصلی وب برای تراز این آینه ثبت شده بود.

مقاله محققان به صورت پیش چاپ در Earth and Planetary Astrophysics منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تلسکوپ جیمز وب حیات بیگانه را در آلودگی هوا جستجو می کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب حیات بیگانه را در آلودگی هوا جستجو می کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید