مزایای استفاده از روغن هسته انگور

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، روغن هسته انگور روغنی شفاف، سبک و بی رنگ بوده که از هسته های انگور بدست می آید. این روغن دارای کاربردهای مختلفی است که از پخت و پز و استفاده در محصولات آرایشی بهداشتی گرفته تا کاهش بعضی مسائل مرتبط با سلامت

مزایای استفاده از روغن هسته انگور

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

روغن هسته انگور روغنی شفاف، سبک و بی رنگ بوده که از هسته های انگور بدست می آید. این روغن دارای کاربردهای مختلفی است که از پخت و پز و استفاده در محصولات آرایشی بهداشتی گرفته تا کاهش بعضی مسائل مرتبط با سلامت را دربرمی گیرد. بنابراین اجازه دهید نگاهی به بعضی از فوائد سلامتی بخش و آرایشی بهداشتی آن بیاندازیم.

روغن هسته انگور روغنی شیرین و دارای طعمی آجیل مانند است که از هسته های انواع مختلف انگور استخراج می گردد. این روغن به وسیله فشرده سازی سرد هسته انگور بدست می آید. اعتقاد بر این است که انگور از آسیا سرچشمه گرفته و به اروپا و شمال آمریکا در حدود دهه سال 1600 معرفی شده است.

ایتالیا و فرانسه فراوری کنندگان اصلی روغن هسته انگور هستند، هرچند این روغن در اسپانیا و آرژانتین هم فراوری می گردد. انگور به علت خواص دارویی و غذایی خود شناخته شده است، و برای هزاران سال است که مورد توجه واقع شده است. امروزه، تحقیقات علمی متعددی که صورت گرفته نشان داده اند که عصاره هسته انگور و روغنی که از این هسته ها بدست می آید فوائد سلامتی بخش فراوانی دارند.

فوائد روغن هسته انگور در سلامت

این باور وجود داشته که درمانگران اروپایی پمادی را از شیره انگور تهیه می کردند که جهت درمان بیماریهای پوستی و چشمی از آن استفاده می کردند. در سالهای اخیر، مطالعات زیادی بر روی روغن دانه انگور صورت گرفته است که بعضی از آنها فوائد سلامتی بخش بعضی ترکیبات یافت شده در این روغن را آشکار نموده اند.

خواص ضد التهابی

خواص ضد التهابی، و بعلاوه بسیاری خواص دیگر این روغن در سلامت را می توان به وجود فلاونوئیدی تحت اسم الیگومریک پروآنتوسیانیدین (oligomeric proanthocyanidin) نسبت داد. به علت خواص ضد التهابی الیگومریک پروآنتوسیانیدین روغن هسته انگور ممکن است به کاهش درد و تورم مرتبط با چندین عارضه از جمله آرتریت روماتوئید یاری نماید. این روغن می تواند به سرعت بخشیدن به فرایند بهبود زخم هم یاری کند.

خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان های مهم موجود در روغن هسته انگور، ویتامین E و الیگومریک پروآنتوسیانیدین می باشند. الیگومریک پروآنتوسیانیدین یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند بوده که 20 مرتبه قویتر از ویتامین C و 50 مرتبه مؤثرتر از ویتامین E می باشد. بنابراین این ترکیب می تواند از بدن به طور مؤثری در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت نموده و در نتیجه می تواند در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله سرطان مفید فایده باشد.

فوائد آن برای سیستم قلبی عروقی

روغن هسته انگور می تواند به بهبود سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی یاری نموده که این خود می تواند به ترکیب الیگومریک پروآنتوسیانیدین نسبت داده گردد. این فلاونوئید نه تنها می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL یاری کند، بلکه اکسیداسیون آن را هم کاهش می دهد.

اکسیداسیون کلسترول LDL عامل اصلی خطر تجمع پلاک در دیواره های رگها (تصلب شرایین) است، که به نوبه خود می تواند مسائلی را در سلامت مانند بیماری عروق کرونر ببار آورد. روغن هسته انگول بعلاوه ادعا می گردد که سطح کلسترول HDL را افزایش داده که به کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی و تصلب شرایین یاری می نماید.

آکنه و التهابات پوستی

گروهی بر باورند که اسید لینولئیک موجود در روغن هسته انگور دارای خواص ضد حساسیتی و ضد التهابی است که به همین دلیل می تواند به کاهش بیماری های پوستی مانند آکنه، درماتیت، واکنش های آلرژیک، و اگزمای آتوپیک یاری کند. این روغن می تواند به صورت موضعی بر روی منطقه آسیب دیده از پوست برای رهایی از این مسائل پوستی استفاده گردد.

بواسیر

خواص ضد التهابی الیگومریک پروآنتوسیانیدین موجود در روغن هسته انگور می تواند بعلاوه به از بین بردن درد و تورم مرتبط با بواسیر یاری کند. این روغن می تواند موجب تسکین از خونریزی بواسیر هم گردد. خونریزی می تواند نشانه ای از وجود عفونت بوده و در این مورد روغن هسته انگور می تواند به درمان آن یاری کند.

وریدهای واریسی و عنکبوتی

روغن هسته انگور می تواند به پیشگیری از گشاد شدن غیر طبیعی رگها یاری نموده و در نتیجه در عوارضی مانند ورید واریسی و عروق عنکبوتی مفید فایده است. این دو عارضه معمولاً ناشی از آسیب عروق خونی و ناتوانی آنها در حفظ جریان خون طبیعی می باشند. روغن هسته انگور می تواند جریان خون را بهبود بخشیده و به درمان وریدهای واریسی یاری کند.

دیابت

در بیماران دیابتی، روغن هسته انگور می تواند به جلوگیری از عوارض خاص در ارتباط با این بیماری یاری نماید. یکی از عوارض عمده دیابت، نوروپاتی دیابتی است، که در آن رگهای خونی کوچک که اعصاب را تأمین می سازند، به علت بالا رفتن سطوح قند خون آسیب می بینند. روغن هسته انگور ممکن است موجب تسکین در هم نوروپاتی محیطی و هم رتینوپاتی دیابتی گردد. اسید گاما لینولئیک موجود در روغن هسته انگور می تواند به معکوس ساختن آسیب عصبی ناشی از نوروپاتی محیطی یاری کند، در حالی که پروسیانیدین قادر به جلوگیری از رتینوپاتی دیابتی با بهبود گردش خون و تقویت دیواره مویرگ است.

مزایای روغن هسته انگور در محصولات آرایشی بهداشتی

امروزه، روغن هسته انگور، کاربردهای گسترده ای در صنعت فراوری محصولات آرایشی بهداشتی به علت خواص نرم کنندگی خود دارا می باشد. این روغن ماده مهمی در تعدادی از محصولات مراقبت از مو، برق لب، کرم، و لوسیون به تعداد می رود. در ادامه چند مورد از خواص در خور توجه این روغن در محصولات آرایشی بهداشتی آورده شده است.

روغن هسته انگور یک مرطوب کننده بسیار عالی برای تمام انواع پوست است. این روغن پوست را تغذیه و مرطوب ساخته، و خاصیت ارتجاعی آن را حفظ نموده و آن را نرم و انعطاف پذیر می سازد.

این روغن دارای خواص سفت کنندگی بوده و به همین منظور می تواند به اسم تونر پوست مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در روغن هسته انگور به مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد بر روی پوست یاری نموده و در نتیجه از ظهور چین و چروک زودرس و خطوط ریز جلوگیری می نماید.

روغن دانه انگور می تواند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت نموده و خطر بروز آفتاب سوختگی را به حداقل می رساند. این روغن می تواند لک های مرتبط با سن را کاهش دهد.

روغن دانه انگور بعلاوه می تواند به اسم یک نرم کننده مو، و یک درمان طبیعی برای شوره سر استفاده گردد.

آشپزی با روغن هسته انگور

نقطه دود روغن دانه انگور حدود 421 درجه فارنهایت یا 216 درجه سانتیگراد است و به همین منظور می تواند به اسم روغن پخت و پز در درجه حرارت میانه مورد استفاده قرار گیرد. این روغن معمولاً جهت سرخ کردن، تفت دادن، و بعلاوه برای سس سالاد ایده آل می باشد. این روغن عطر و طعم ملایمی داشته و بنابراین بر طعم اصلی غذا غلبه نمی نماید.

خلاصه آن که می توانید از روغن هسته انگور به طرق مختلفی درست از پخت غذاهای مختلف گرفته تا تسکین یافتن از بعضی بیماری ها و یا به منظور برخورداری از پوستی صاف و درخشان بهره ببرید. هیچ عوارض جانبی مهمی از این روغن تا به امروز مشاهده نشده است. با این حال به افرادی که نسبت به انگور آلرژی یا حساسیت دارند، توصیه می گردد که از مصرف هرگونه عصاره هسته انگور خودداری کنند. افرادی که از ضد انعقاد و فناستین استفاده می کنند، بعلاوه بایستی در مورد استفاده از روغن هسته بادام با پزشک خود مشورت کنند، به این علت که الیگومریک پروآنتوسیانیدین موجود در این روغن ممکن است با این داروها واکنش نشان دهد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "مزایای استفاده از روغن هسته انگور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای استفاده از روغن هسته انگور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید