تکنولوژی علیه تندرستی

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، امواج الکترومغناطیس زندگی ما را دربرگرفته اند. آنها تقریبا همه جا هستند و به عقیده بعضی افراد باعث ناراحتی های گوناگون و انواع بیماری ها شده اند. اما آیا واقعا این نظریه صحیح است؟ آیا امواج برای سلامت ما ضرر دارند؟

تکنولوژی علیه تندرستی

تکنولوژی علیه تندرستی

نویسنده: محمدرضا علیزاده

از تلفن همراه تا اینترنت بی سیم

امواج الکترومغناطیس زندگی ما را دربرگرفته اند. آنها تقریبا همه جا هستند و به عقیده بعضی افراد باعث ناراحتی های گوناگون و انواع بیماری ها شده اند. اما آیا واقعا این نظریه صحیح است؟ آیا امواج برای سلامت ما ضرر دارند؟

ما انسان های قرن بیست ویکم در میان هجومی از امواج الکترومغناطیسی زندگی می کنیم؛ امواجی که در پی استفاده از بسیاری دستگاه های الکترونیکی مثل رایانه و تلفن همراه به وجود آمده اند. هر روز تعداد کاربران اینترنت و تلفن همراه بیشتر می گردد و در حال حاضر بیش از 4 میلیارد نفر در سراسر جهان تلفن همراه دارند. به تازگی سیستم بی سیم یا WIFI هم توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است. اگر چه تمامی این ابزارها و تکنولوژی ها، زندگی روزانه ما را بهبود بخشیده اند، اما به نظر بسیاری از کارشناسان، آنها سلامت ما را هم تحت تاثیر قرار داده اند. این نگرانی ها مربوط به امروز نیست. در سال های دهه 70 میلادی، برای اولین بار محققان آمریکایی نظریه های خود را درباره مضر بودن میدان های مغناطیسی برای انسان ارایه دادند. تحقیقات اولیه در سال 1980 نشان می داد احتمال ابتلا به لوسمی در بچه هایی که در نزدیکی میدان های مغناطیسی زندگی می نمایند بسیار بالاست. تحقیقی که در سال 2005 به وسیله پژوهشگران دانشگاه آکسفورد روی 30 هزار پرونده پزشکی انجام شد، نشان داد احتمال ابتلا به لوسمی در بچه هایی که در شعاع 200 متری میدان های مغناطیسی با طول موج بالا زندگی می نمایند تا 70 درصد و در آنهایی که در شعاع 600 متری زندگی می نمایند تا 20 درصد افزایش می یابد. البته نمی توان روی این تحقیق حساب چندانی باز کرد زیرا طبق این تحقیق درصد بالایی از بچه هایی که در 400 متری میدان های مغناطیسی زندگی می نمایند هم مبتلا به لوسمی می شوند؛ در حالی که در این فاصله اصلا میدان مغناطیسی وجود ندارد. تحقیقات دیگر در خصوص انواع سرطان ها و رابطه آنها با امواج هم حاکی از سرطان زا بودن این امواج بود. البته در این میان شبهاتی هم وجود داشت.

تلفن همراه

یکی از وسایل الکترونیکی که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده، تلفن همراه است. جالب است بدانید میدان مغناطیسی تلفن همراه، چیزی در حدود میدان مغناطیسی مایکروویو است که در بیشتر خانه ها وجود دارد. در سال 2007 از سوی پژوهشگران آمریکایی، سوئدی، اتریشی، دانمارکی و چینی تحقیقی روی مضرات استفاده از تلفن همراه و اثر امواج الکترومغناطیس آن بر سلامت انسان انجام شد و نتایج آنالیز ها نشان داد که استفاده از تلفن همراه می تواند سبب افزایش بروز واکنش های التهابی، آلرژیک و حتی آلزایمر وسرطان گردد. نتایج این تحقیق بسیار نگران نماینده بود و به نظر می رسید دیگر نمی توان مساله اثر امواج بر سلامت را نادیده گرفت. پیش از این تحقیق در سال 1998 اینترپل در 13 کشور زیر نظر مرکز بین المللی تحقیقات سرطان، خواستار آنالیز رابطه بین ابتلا به سرطان و استفاده از تلفن همراه شد. محققان 5200 داوطلب مبتلا به تومورهای مغزی و افراد سالمند سالم را زیر نظر گرفتند. نتایج آنالیز ها نشان داد رابطه ای بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به تومور مغزی وجود ندارد ولی در عین حال، استفاده زیاد و طولانی مدت (بیش از 10 سال) از تلفن همراه می تواند احتمال بروز تومورها را بیشتر کند.

آنتن های فرستنده امواج

اگرچه تحقیقات نتوانسته اند صددرصد نشان دهند که استفاده از تلفن همراه بی ضرر است اما این موضوع در خصوص آنتن های فرستنده به اثبات رسیده است. قدرت آنتن ها 100 تا 100 هزار برابر پایین تر از تلفن همراه است و نمی تواند سبب بروز ناراحتی های جسمی گردد. محققان فرانسوی برای اثبات این نظریه 440 داوطلب را زیر نظر گرفتند و از آنها خواستند برای مدت چند روز پیاپی در معرض 12 میدان مغناطیسی وسایل متفاوت از جمله میدان مغناطیسی تلفن همراه، تلویزیون، رادیوFM، آنتن های فرستنده، اینترنت وایمکس، مایکروویو و ... قرار گیرند. نتایج آنالیز ها روشن کرد در بیشتر مواقع ما در معرض خطر نیستیم و تنها در 2 صورت است که امواج می توانند به ما آسیب برسانند؛ یکی، وقتی که با تلفن همراه صحبت می کنیم و دیگری، وقتی که با مایکروویو کار می کنیم. از سوی دیگر، در جهانی امروز سرطان زاهای بسیاری نظیر سیگار هم وجود دارند که شاید بهتر باشد فکری به حال آنها کنیم؛ چون کمتر کسی پیدا می گردد که بخواهد هر روز ساعات طولانی به مدت بیش از 10 سال از تلفن همراه یا مایکروویو استفاده کند.

امواج الکترومغناطیس و درمان

در سال 2007 محققان آمریکایی نشان دادند استفاده از امواج الکترومغناطیسی روی یک ناحیه خاص از مغز می تواند به طور موثر و بدون هیچ گونه خطری، افسردگی را درمان کند. محققان فرانسوی هم از امواجی همچون لیزر برای نابود کردن تومورهای مغزی استفاده می نمایند.

منبع: www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "تکنولوژی علیه تندرستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی علیه تندرستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید