چگونه ترافیک بر سلامتی ما تأثیر می گذارد

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، ترافیک به طرق بسیاری بر سلامت روانی و بعلاوه سلامت جسمانی ما اثر می گذارد. بعضی از شایع ترین اثرات ترافیک بر سلامت ما ناامیدی، استرس، سردرد و سرفه می باشد. جدای از این، اثرات بد دیگری ناشی از ترافیک وجود دارد

چگونه ترافیک بر سلامتی ما تأثیر می گذارد

نویسنده: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

ترافیک به طرق بسیاری بر سلامت روانی و بعلاوه سلامت جسمانی ما اثر می گذارد. بعضی از شایع ترین اثرات ترافیک بر سلامت ما ناامیدی، استرس، سردرد و سرفه می باشد. جدای از این، اثرات بد دیگری ناشی از ترافیک وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل به آنها پرداخته شده است.

وسائط نقلیه موجود در جاده عامل انتشار %44 از کل دی اکسید کربن، فراوری یک سوم کل گازهای گلخانه ای اکسید نیتروژن و یک چهارم انتشار همه بخارات ترکیبات آلی در ایالات متحده می باشند.

ـ مرکز حمل و نقل برتر

همه افراد به نوعی با ترافیک روبرو می شوند، چه ترافیک خودرویی و چه انسانی. احساس گیر افتادن در مکانی که مملو از وسائط نقلیه باشد و یا مردمی که بخاطر ازدحام افراد تحملشان را از دست می دهند مهمترین دلیل ظهور اختلالات مرتبط با استرس در این زمانه است.

در چهل و نهمین کنفرانس سالانه اپیدمیولوژی و پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق، انجمن قلب آمریکا اعلام نمود که گزارش شده افرادی که حمله قلبی داشته اند احتمالاً قبل از آغاز علائم خود مدت کوتاهی در ترافیک بوده اند. این گفته برداشتی بوده از مطالعه ای در آلمان که در آن معین شده بود که قرار گرفتن در ترافیک در بروز حملات قلبی نقش کلیدی دارد.

هنگامی که صحبت از گرفتاریهای ترافیکی می شود، ضرورت دارد قرار گرفتن در معرض آلودگی را هم در نظر بگیریم. تنفس گازهای سمی منتشر شده به وسیله موتورسیکلت، اتومبیل، کامیون، اتوبوس و ... به ریه های ما آسیب رسانده و ما را در معرض ابتلا به بیماری های مختلف مرتبط با دستگاه تنفسی قرار می دهد. مواردی که در زیر آمده، توضیح دقیق و عمیقی در خصوص اینکه چگونه ترافیک بر سلامت ما اثر گذاشته و چه کارهایی انجام دهیم تا بعضی از این تأثیرات را کاهش داده تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشیم، ارائه می نماید.

اثرات ترافیک بر سلامت

درد و رنج

تصور کنید در مکانی گرفتار شده اید، و دستانتان فرمانی را که جلوی شما واقع شده است، نگه داشته و جای هیچ حرکتی ندارید و در پس زمینه هم صدای گوش خراش بوق زدن ها و دودهای سمی وجود دارد که به سمت شما فرستاده می شوند، پس این شرایط شما به هنگام رانندگی در ترافیک است.

به دلیل این تنگنا، نسبت به طرز نشستن خود بی توجه شده و در انتهای جایگاه ماشین به حالت خمیده قرار می گیرید. در حالی که با حالتی قوز نموده رانندگی می کنید، به پشت و گردن شما فشار وارد می شود. ماهیچه های گردن به کمر و شانه های شما مرتبطند. کمر درد اغلب به دلیل طرز نشستن غلط اتفاق می افتد که می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

این کار در دراز مدت تأثیر خوبی برجای نمی گذارد، به این دلیل که ظاهر شما را متفاوت می سازد و بعلاوه شما را مستعد بیماریهای مزمنی همانند ورم مهره های ستون فقرات، شانه یخ زده frozen shoulder و مانند آن می سازد.

بعلاوه طرز نشستن اشتباه، به مفاصل آرنج و زانو فشار آورده و موجب درد و خستگی در این منطقه ها از بدن می شود.

ممکن است تعجب کنید که چگونه رانندگی در ترافیک به مفاصلهایتان فشار وارد می نماید؟ هنگامی که در ترافیک رانندگی می کنید، به طور مداوم در حال عوض کردن پدال گاز و ترمز (در اتومبیل های دنده اتوماتیک) و کلاچ، ترمز و پدال گاز (در اتومبیل های با سیستم دستی) هستید. این تغییر مداوم، به زانوهای شما فشار و تنش وارد می نماید و موجب درد و مسائل مربوط به زانو می شود.

همین اتفاق برای آرنج رخ می دهد، چنانچه جایگاه ماشین در فاصله راحتی نسبت به فرمان قرار نداشته باشد، آرنج های شما به طور مداوم به حالت راست، و یا قفل شده قرار می گیرد. این موقعیت برای مفاصل گوی و کاسه ای آرنج بسیار مضر می باشد.

آنچه برای حل این مشکل می توانید انجام دهید: می توانید اثرات بد و مسائل مربوط به طرز قرار گیری پشت فرمان را با نشستن به حالت راست و قرار دادن پشتی برای قسمتهای پایین کمر و گردن خنثی سازید. موقعیت جایگاه خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید در سهولت و بدون هیچ گونه ناراحتی رانندگی کنید. تکیه گاه جایگاه باید راست باشد، و بیش از حد به پایین کشیده نشده باشد. با این روش ها فشار و استرس زیادی را کاهش داده که به شما یاری می نماید به درستی رانندگی کنید.

خطر ابتلاء به بیماری های قلبی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی ناشی از ترافیک، برای قلب خطرناک است و خطر ابتلاء به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

بر طبق مطالعه ارائه شده در کنگره Euro Prevent 2013 رم، افرادی که در یک بازه زمانی طولانی در معرض ذرات ریز معلق آلوده در هوا ناشی از آلودگی وسایل نقلیه قرار دارند، در آنها احتمال بیشتری وجود دارد که به آترواسکلروز یا تصلب شریان مبتلا شوند.

دکتر هاگن کالش Hagen Kälsch، از مرکز قلب آلمان غربی در اِسِن آلمان بیان می دارد که انجام این مطالعه به این منظور صورت گرفت که معین شود خطر ابتلا به بیماری قلبی آیا با آلودگی و یا سر و صدای ایجاد شده به وسیله ترافیک در ارتباط است و یا به هر دو این عوامل ربط پیدا می نماید. ایشان اثبات کردند که قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض ذرات ریز معلق آلوده در هوا و آلودگی صوتی ناشی از ترافیک هر دو با خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط می باشند.

قلب اندام حساس و ظریفی است و بایستی از آن مراقبت نمود. آلودگی، داشتن استرس دائم، صداهای بلند، استنشاق گازهای مضر، و غیره، به مرور زمان دلایلی هستند که دلیل ضعیف شدن و رو به زوال رفتن شرایط قلب را بیان می نمایند. این عوامل به اندازه قابل توجهی با خطر حمله قلبی در ارتباطند.

برخورد با رانندگان ناسازگار و بی احتیاط اندازه استرس را افزایش می دهد، به این دلیل که به طور مداوم از طرز رانندگی آنها خشمگین شده و یا هنگامی که درکمال آرامش در حال رانندگی هستید، راه شما را مسدود نموده و به سرعت از شما رد می شوند، شما دچار دلهره می شوید. این کار می تواند برای سلامت قلب و عروق شما عوارضی به همراه داشته باشد.

آنچه برای حل این مشکل می توانید انجام دهید: ورزش منظم در هوای تازه، تمدد اعصاب با ماساژدادن عضلات، خوردن غذای سالم، و غیره می تواند یاری کند قلبتان استرسی که به وسیله شرایط آشفته ترافیک تحمل می کنید، را بهبود بخشد. تنفس عمیق و مدیتیشن هم به کاهش سطح استرس یاری می نمایند.

مسائل تنفسی

قرار گرفتن در ترافیک سنگین به معنی قرار گرفتن در معرض گازهای سمی است که به وسیله وسائط نقلیه متصاعد می شود. گروهی عقیده دارند که در ایالات متحده بخش حمل و نقل، عامل انتشار یک چهارم گازهای گلخانه ای است.

ریه های ما مانند اسفنجند که تمام چیزهایی که به وسیله سیستم تنفسی استنشاق می شود را جذب می نمایند. دود خارج شده از اگزوز ماشین، موتور و اتوبوس دارای هیدروکربن، ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، بنزن، استالدئید، بوتادین، و دی اکسید کربن است، که برای سلامت انسان تهدیدی جدی محسوب می شود.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد سمی حاصل از وسائط نقلیه می تواند بیماری های مختلف تنفسی مانند، برونشیت، سیاه سرفه، آسم، و غیره را ایجاد کند.

سرطان یکی دیگر از بیماری های مربوط به ریه است، که می تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده های خطرناک ساطع شده از وسائط نقلیه در ترافیک باشد. گفته می شود گازهای متصاعد از وسائط نقلیه دیزلی، خطر ابتلاء به سرطان ریه را افزایش می دهند.

آنچه می توانید برای حل این مشکل انجام دهید: راه هایی وجود دارند که می توان از تنفس در هوای آلوده جلوگیری کرد. چنانچه امکان داشته باشد، از رانندگی در بخش هایی از شهرتان که در آن ترافیک سنگین وجود دارد، خودداری نمایید. با این حال، اگر مجبورید در چنین منطقه های رانندگی کنید، شیشه های ماشین را بالا کشیده تا کمتر در معرض سموم مضر قرار بگیرید. چنانچه قصد دارید برای قدم زدن یا دویدن به بیرون بروید، این کار را در جایی انجام دهید که سرشار از هوای تازه باشد. غذاهایی مصرف کنید که سرشار از آنتی اکسیدان باشند، و به طور منظم ورزش کنید تا سیستم ایمنی بدنتان جهت مبارزه با تهدیدات بالقوه سلامتی به قدر کافی نیرو و قدرت داشته باشد.

مسائل دیگر

آمد و شد از یک مکان به مکان دیگر اجتناب ناپذیر است. مواردی که در ذیل آمده، بعضی از خطرات بالقوه مربوط به سلامتی اند که با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی ناشی از ترافیک در ارتباط می باشند.

تأثیر گیر افتادن در ترافیک سنگین بر مغز ممکن است عامل به وجود آمدن تغییر درDNA و ژن باشد.

قرار گرفتن در معرض آلاینده های مضر، باعث تضعیف ظرفیت مغز، و خطر آسیب مغزی می شود.

ضایعات مغزی، IQ پایین، عدم یادسپاری و تمرکز، صرع، میگرن، تاری دید، و غیره اثرات منفی آلاینده ها در سیستم مرکزی عصبی هستند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نوروتوکسین یا سم عصب گرا که در دود ساطع شده از وسائط نقلیه وجود دارد، موجب انحطاط، و در بعضی موارد شدید، آسیب جبران ناپذیر به سیستم عصبی مرکزی می شود.

هزاران نفر از افرادی که در رفت و آمد هستند با خستگی، اضطراب، و کج خلقی روبروند.

قرار گرفتن در معرض ترافیک سنگین، خستگی روحی و جسمی را به ارمغان می آورد.

سر و کار داشتن با غریبه ها به صورت روزمره، به ویژه در ترافیک، باعث می شود شکیبایی و خونسردی خود را از دست دهید. در واقع دوست دارید از ماشین بیرون آمده و تمام کسانی را که در اطرافتان هستند مورد شماتت قرار دهید.

به سرعت خشمگین و تندخو شده و حتی گاهی اوقات دچار اضطراب و نگرانی می شوید.

بیشتر اوقات در حین رفت و آمد احساس آشفتگی و اضطراب می کنید. این امر ممکن است به این دلیل باشد که نگرانید ترافیک باعث دیر رسیدنتان شود که خود اندازه استرس را افزایش می دهد.

آنچه برای حل این مشکل می توانید انجام دهید: دهان و بینی خود را با یک روسری بپوشانید تا بدین ترتیب به طور مستقیم دود مضر را تنفس نکنید. با گوش کردن به موسیقی مورد علاقه، خود را در حین رانندگی خونسرد نگه دارید. از خوشبو نماینده در ماشین بهره ببرید تا باعث آرامش خلق و خوی شما شود (رایحه های دلپذیر به شدت قدرت دارند خلق و خوی بد را به خوب تغییر دهند!). ماشین خود را به منطقه راحتی برده و به خودتان یادآوری کنید که تحریک و مضطرب شدن از دست دیگران به شما هیچ یاریی نمی نماید، و تنها اوضاع را بدتر می سازد.

تردد و ترافیک دو مقوله ای هستند که کاملاً غیر قابل اجتنابند، به همین خاطر است باید تا آنجا که امکان دارد سعی کنید از استرس و بیماری به دور باشید!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نباید به منظور جایگزین توصیه های یک متخصص امر پزشکی در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "چگونه ترافیک بر سلامتی ما تأثیر می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ترافیک بر سلامتی ما تأثیر می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید