کارنامه شیرین در پارالمپیک خاص؛ ورزش ایران توکیو را فراموش نمی کند

به گزارش وبلاگ صنعت چاپ، تهران (پانا) - کاروان پارالمپیکی ایران در پارالمپیک توکیو عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت، عملکردی که نشان از پیشرفت ورزش جانبازان و معلولان در ایران دارد.

کارنامه شیرین در پارالمپیک خاص؛ ورزش ایران توکیو را فراموش نمی کند

پفراینده شانزدهمین دوره مسابقات پارالمپیک تابستانی دقایقی قبل با توزیع آخرین مدال ها بسته شد و تا ساعاتی دیگر مشعل مسابقات توکیو که یکی از عجیب ترین پارالمپیک های تاریخ بود و با یک سال تاخیر برگزار گردید، خاموش می شود تا 3 سال آینده مسابقاتی نو اینبار در پاریس در راه باشد.

اما سرانجام مسابقات توکیو 2020 را باید برای کاروان ورزشی ایران سرانجامی شیرین دانست. نگاهی به دوره هایی که ایران در پارالمپیک حضور داشته نشان می دهد که این دوره برترین عملکرد مجموع کاروان ورزشی ایران در تاریخ پارالمپیک بوده است.

ایران در پارالمپیک

سال 1988 در هشتمین دوره پارالمپیک تابستانی که به میزبانی سئول برگزار گردید، ایران برای اولین بار در تاریخ راهی این مسابقات شد و در حالی که 35 ورزشکار را در کاروان داشت، در اولین حضور پیروز به کسب 4 مدال طلا، یک نقره و 3 برنز شد تا در جدول رده بندی توزیع مدال ها در رده 27 قرار بگیرد.

پس از آن ایران در تمام دوره های پارالمپیک کاروان داشته که از نظر تعداد ورزشکار شرکت کننده کمترین تعداد به سال 1992 برمی شود که ایران 25 ورزشکار را به پارالمپیک فرستاد و بیشترین تعداد مربوط به سال 2016 ریو است که ایران 87 نفر را راهی قاره آمریکای جنوبی کرد. اما نکته مهم این است که تعداد ورزشکار حاضر در المپیک دلیلی برای پیروزیت یک کشور در مهم ترین رویداد ورزشی دنیا نیست بلکه این مدال هاست که سخن می گویند.

از بارسلون تا توکیو

در 9 دوره ای که ایران در مسابقات پارالمپیک حضور داشته است، ورزشکاران ایرانی از سال 1988 تا روز گذشته توانستند 69 مدال طلا، 45 مدال نقره و 45 مدال برنز را بدست آورد که در بین دوره های برگزار گردیده ضعیف ترین دوره از نظر عملکرد مربوط به سال 1992 بوده که تنها 4 مدال بدست آمده است و پیش از توکیو، برترین عملکرد به سال 2000 سیدنی مربوط بود که کاروان ایران 12 مدال طلا، 4 نقره و 7 برنز را بدست آورد.

مدال طلا - از نظر تعداد مدال طلا تا پیش از توکیو برترین دوره را باید 2000 سیدنی دانست که ایران توانست 12 طلا را بدست آورد و بدترین دوره مربوط به 1992 بارسلون بود که ایران تنها یک طلا را همراه آورد. در توکیو هم 12 مدال طلای سال 2000 تکرار شد اما تفاوت این دوره با سال 2000 این بود که ایران در سیدنی تنها 36 نماینده داشت اما در توکیو کاروان ایران با 53 نفر حاضر شده بود.

مدال نقره- در بدست آوردن مدال نقره این المپیک توکیو را باید با اختلاف برترین دوره دانست، ایران در این دوره 11 مدال نقره بدست آورد در حالی که پیش از این برترین عملکرد در مدال نقره به سال 2016 برمی گشت که ایران توانسته بود 9 مدال نقره را در کارنامه ثبت کند.

مدال برنز - در توزیع مدال برنز، برترین عملکرد کاروان ایران به سال 2004 آتن برمی شود که کاروان ایران 13 برنز بدست آورد و حالا در سال 2020 ضعیف ترین عملکرد ایران در بدست آوردن برنز به ثبت رسید و تنها یک مدال برنز نصیب ایرانی ها شد. البته در سال 1992 هم تنها یک برنز بدست آمد اما این برنز در کاروانی 25 نفره بود.

صندلی کلی - در صندلی کلی کشورهای حاضر در پارالمپیک، همچنان برترین دوره 2012 است که ایران در رده 11 نهاده شد و حالا در سال 2020 کاروان ایران به کار خود در رده سیزدهم سرانجام داده است. بدترین رده هم به سال 1992 بارسلون برمی شود که ایران در رده 41 نهاده شد. اما نکته مهم درباره رده ایران در جدول مسابقات توکیو این است که سیر کسب مدال نشان می دهد ایران پیشرفت خوبی در مقایسه با دوره های قبلی داشته است. هر چند ایران 3 دوره متوالی است که 24 مدال بدست می آورد، اما نگاهی به تعداد مدال های طلا نشان دهنده پیشرفت خوب ورزش جانبازان و معلولان ایران است.

در المپیک 2012 لندن کاروان ایران 10 طلا بدست آورد، در 2016 تعداد طلاها کاهش یافت و به 8 رسید و حالا در سال 2020 این عدد یکبار دیگر به 12 مدال طلا برگشته است. ضمن اینکه همین فرایند درباره مدال های نقره هم دیده می شود. در سال 2012 کاروان ایران 7 نقره داشت، در سال 2016 به 9 نقره رسید و در المپیک فعلی 11 نقره حاصل کار ورزشکاران ایرانی شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کارنامه شیرین در پارالمپیک خاص؛ ورزش ایران توکیو را فراموش نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارنامه شیرین در پارالمپیک خاص؛ ورزش ایران توکیو را فراموش نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید